Sida 1 av 3

Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 20:44
av mhunter
Jag ska göra oljebyte på min D5'a, och då det är första gången på en diesel så undrar jag om det är nåt särskillt att tänka på?
Har förstått att det är filterinstats istället för "helt burkfilter". Är det den svarta plastburken intill oljestickan som filtret sitter i? (Bilden)
Bild
Är det korrekt att bara, tömma oljan via trågpluggen, skruva ur och byta filterinsatsen, i med pluggen och fylla upp ca 6,5L ny olja via fyllhålet i toppen? Ska man förfylla i filtret på dessa?
Inget annat dieselspecifikt, eller med denna filtertyp?

Thanks in advance! :)

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 20:47
av Doffen
Ingen forskjell ifra en bensinmotor.
Filteret skal ikke forfylles.
Så alt du har tenkt er korrekt :)

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 21:40
av baztubox
nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 21:48
av dieselmagnus
baztubox skrev:nej det är inte oljefiltret där under det svarta locket.

Oljefiltret sitter under motorn i en fördjupning vid sidan om oljetråget. ser ut som den du har på bilden där.
Det är oljefiltret och det sitter INTE under bilen på våra D5:or. Du behöver en stor hylsa 36mm tror jag det är. Köpte på Biltema ett spärrskaft och en förlängare samt en hylsa. Jag brukar se till att bilen är varmkörd för då får du ur mer olja och det går lite snabbare efter som oljan är mindre trögflytande vid högre temp. Glöm inte ny pluggpackning. Jag brukar köpa ett märkesfilter antingen på mekonomen eller Volvo. Jag brukar hälla i 6l ca starta motorn och köra någon mil och sedan efterfylla om det behövs. Du får inte ut all olja så mitt råd är att INTE direkt fylla med 6,5l.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 21:54
av Martinhellström
Gud vad folk ger sig på saker dom inte kan.
Självklart är detta ditt oljefilter, skruva bara loss locket, lite beroende på vem som gjorde det sist kan det sitta en del, plocka ur insatsen och i med den nya, glöm inte att byta packningen i locket, den följer med nya filtret.
Filterbehållaren kan inte, och skall inte förfyllas.
Sedan är det bara att fylla olja, lite beroende på årsmodell på bilen, så om du har partikelfilter, glöm inte att oljan måste vara B5 klassad, om du inte har partikelfilter går det utmärkt med en B4.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: ons 19 dec 2012, 23:00
av mhunter
Tack för era svar!

Ok, detta är "lilla" (163hk)dieseln utan partikelfilter. Jag tänkte köra med Castrol EDGE 0W-40 ?!
Ser att locket ska dras med drygt 25NM... det brukar ju gå att höfta, har dock tillgång till mom.nyckel.

Kollade nivån nu med gamla oljan, tre X under max (dvs ca 75% mellan max-min) läste nånstans att dieslarna inte ska fyllas upp till maxstrecket, nån som kan bekräfta detta?

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tor 20 dec 2012, 06:33
av dieselmagnus
Dieslar skall fyllas till MAX defenitivt våra D5:or.

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tor 20 dec 2012, 06:45
av hollan
dieslar med partikelfilter skall INTE fyllas till max utan 2/3 har du den äldre D5 utan PF så fyll upp till max

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tor 20 dec 2012, 12:30
av dieselmagnus
hollan skrev:dieslar med partikelfilter skall INTE fyllas till max utan 2/3 har du den äldre D5 utan PF så fyll upp till max
Varför ska inte dieslar med PF fyllas till maxnivån?

Re: Oljebyte XC90 Diesel (D5), tips?!

Postat: tor 20 dec 2012, 22:22
av hollan
därför oljan späds ut med diesel och det finns risk för att den själv tänder
därför har olje nivån sänkts vid service på dessa motorer gäller alla d5244 06-09 detta får man ju hoppas mekonomen ock alla andra så kallade specialister på just din bil är informerade om :wink: