Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1149962
Hyfsat noga. Från VIDA:

"The transmission control module (TCM) has a counter for fluid quality that counts the number of times the transmission is subjected to too hard a load or too high an ambient temperature. If the counter is not reset during draining/replacement, there is a risk that a diagnostic trouble code will be set under the wrong conditions. Thus, it is important that the counter for transmission fluid change be reset"

Även om du struntar i det och vi utgår från att du bara får en felkod och inte "transmission service erfordras" i displayen så är ju det någonting man vill göra. Halva poängen med att spola lådan är ju att den växlar bättre efteråt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150007
Jag nollställde inte min räknare förrän typ tusen mil efter spolningen. Den växlade betydligt bättre redan efter några mil med ny olja och nollställningen i sig hade ingen märkbar effekt. Så jag misstänker att adaptionen löser det där utan att nolla räknaren, sen är det så klart lika bra att göra det också.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1157860
Schmoyoho skrev:Hyfsat noga. Från VIDA:

"The transmission control module (TCM) has a counter for fluid quality that counts the number of times the transmission is subjected to too hard a load or too high an ambient temperature. If the counter is not reset during draining/replacement, there is a risk that a diagnostic trouble code will be set under the wrong conditions. Thus, it is important that the counter for transmission fluid change be reset"

Även om du struntar i det och vi utgår från att du bara får en felkod och inte "transmission service erfordras" i displayen så är ju det någonting man vill göra. Halva poängen med att spola lådan är ju att den växlar bättre efteråt.
Kan man nolla den räknaren via Vida och en Dice-enhet?
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1157870
SBergdahl skrev:Ja, finns som en parameter i TCM.
Aha, tack!
Användarvisningsbild
av niklasj
#1158111
Jag har läst igenom den här tråden men jag undrar varför ni väljer att spola lådan?
har era bilar börjat växla dåligt eller andra problem, eller gör ni det enbart i förebyggande syfte?

jag upplever att min xc90 har börjat tveka i valet mellan 5 och 6an när man ligger och glider runt 80kmh, för att inte bli irriterad får man då välja att antingen sänka farten lite eller öka lite. Är det kanske läge att göra en spolning då? jag har ju dessutom hört att det kan skapa massa nya problem att spola en gammal låda.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1158116
Jag har spolat båda bilarna med automat direkt. Primärt som förebyggande men båda har växlat mjukare efteråt också.

Båda har gått långt innan och inte råkat ut för några som helst problem hittills.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1158138
SBergdahl skrev:Jag har spolat båda bilarna med automat direkt. Primärt som förebyggande men båda har växlat mjukare efteråt också.

Båda har gått långt innan och inte råkat ut för några som helst problem hittills.
Hur definierar du "långt"?

Fruns V70 har gått snart 19800 mil utan spolning.

Anledningen till att jag skulle vilja spola lådan är att bilen rycker lite vid växlingarna, dock försvinner det nästan helt när man kört nån mil eller så, och att färgen på oljan är mer åt det bruna hållet än nästan klarröd som den är när den är ny.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1158158
SBergdahl skrev:20 resp 28 tusen mil. Den senare oljan var helt svart.
Tack.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]