Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av popeye65
#695304
beamer13 skrev:Hur många mil har era bilar rullat innan spolning/byte av olja i lådan?
Ja, min hade gått alldeles förlänge ca 17 000 mil, men jag bytade olja 3 veckor efter att jag köpte den, efter att ha läst på detta eminenta forum att det bör göras.
Enligt meken på volvo så har det hänt att de inte har fått igång automalådor som har rullat många mil efter oljebytet, så har den rullat "extremt" långt och oljan aldrig är bytt, så bör man kanske överväga att inte byta oljan om automaten växlar som sig bör.
Min såg väl inte helt fräsch ut efter så många mil, men lådan växlar som en dröm nu efter oljebytet :D
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#695311
Helt otroligt att man inte har serviceintervall på detta. Är ju enbart utryckningsfordon och taxi som har byttesintervall på 6000 mil.
Användarvisningsbild
av popeye65
#695368
Ja, Volvo påstår att det är en longlife olja som aldrig skall behövas bytas, men Volvo verkstaden där jag servade automatlådan fattar inte vad volvo håller på med, klart att automatlådan skall servas med oljebyte :)
När jag gjorde det så fördes inte oljebytet inte in i serviceboken, då det inte finns med som en service åtgärd i serviceboken :shock:
Enda beviset på att det är utfört är att spara kvittot.
Användarvisningsbild
av sthlm
#695404
popeye65 skrev:Ja, Volvo påstår att det är en longlife olja som aldrig skall behövas bytas, men Volvo verkstaden där jag servade automatlådan fattar inte vad volvo håller på med, klart att automatlådan skall servas med oljebyte :)
När jag gjorde det så fördes inte oljebytet inte in i serviceboken, då det inte finns med som en service åtgärd i serviceboken :shock:
Enda beviset på att det är utfört är att spara kvittot.
Precis så är det och inte ens om man frågar så får man det inskrivet eller en stämpel. Nu kände jag inte att detta var kritiskt men det borde göras.
Det är en av alla anledningar till att Volvo får hålla sina fingrar borta från min bil i fortsättningen.
Bara det att kundmottagaren ställer sig och blir sur över att en kvinna före mig som skall lämna in bilen inte kan namnet på sin personliga servicekille utan (som jag) antog att servicen var registerad på registreringsnummret.
Det är klart att den är registrerad på bilens regnummer men det var tydligen lättare att bara skrika killens namn än att knappa in det.

Skall tillägga att fram till attt jag skulle lämna in bilen så var servicen i övrigt toppklass.
Användarvisningsbild
av Ravi
#695461
sthlm skrev:
Ravi skrev:
sthlm skrev:Svindyrt till och med.

Är tveksam till om mecken verkligen spolat lådan och inte bara bytt, var de extra litrarna hamnade isåfall vet jag inte.
Har spolat själv på tidigare bil och då har färgen varit klarröd när man kikat en vecka efter men inte denna gång.
Både färg och lukt gör mig tveksam till om det gått rätt till.


Tror du att de bara tappat ut och fyllt på ?
Har inte några belägg för mina misstankar mer än känslan då jag sög ur en skvätt och tittade, kände och luktade på den.
Är inte någon expert så jag kan ha fel även om min magkänsla säger mig något annat.

Okej
Användarvisningsbild
av Ravi
#695462
beamer13 skrev:Hur många mil har era bilar rullat innan spolning/byte av olja i lådan?
Spolade på min tjejs bil och hennes hade då gått ca: 31 000 mil
Användarvisningsbild
av popeye65
#695491
Ravi skrev:
beamer13 skrev:Hur många mil har era bilar rullat innan spolning/byte av olja i lådan?
Spolade på min tjejs bil och hennes hade då gått ca: 31 000 mil
Som sagt, allt kan gå, men eftersom det inte finns i volvos service att spola automatlådan, så tar de inget ansvar om lådan inte växlar efter byte av olja :???:
av LaRy
#695549
Diselmagnus skrev: Helt otroligt att man inte har serviceintervall på detta. Är ju enbart utryckningsfordon och taxi som har byttesintervall på 6000 mil.

När Volvo menar att man ej behöves spola en automatlåda om det inte är en taxi eller utryckningsfordon undrar jag hur i helsicke vet lådan att den sitter i en taxi!

I USA spolar man alltid lådor, inklusive Volvo. Går de mycket i städer eller drar tungt är ca 6000 mil en lämplig intervall enligt amerikanska Volvo -forum.
Användarvisningsbild
av Ravi
#695797
popeye65 skrev:
Ravi skrev:
beamer13 skrev:Hur många mil har era bilar rullat innan spolning/byte av olja i lådan?
Spolade på min tjejs bil och hennes hade då gått ca: 31 000 mil
Som sagt, allt kan gå, men eftersom det inte finns i volvos service att spola automatlådan, så tar de inget ansvar om lådan inte växlar efter byte av olja :???:

Gör man rätt så blir det inga problem :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen