Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1158409
Jag har inte sett den själv eftersom jag har sticka på min men kan kolla om det finns någon bild i vida ikväll om ingen annan har en bra förklaring innan dess.
Användarvisningsbild
av niklasj
#1158412
tack det skulle verkligen uppskattas, jag har försökt googla och titta på ur-rivna växellådor till min bil på bildelsbasen men det är fortfarande mycket oklart vad som är vad..
av Schmoyoho
#1158449
Nivåstickan gick förlorad när man bytte till sexväxlade automaten. Nu kollar man nivån genom att ta bort en plugg på undersidan av lådan (vid en viss växellådstemperatur) som leder till ett rör någonstans. Är det för mycket rinner överflödet ut, är det för lite så... får man väl fylla tills det svämmar över antar jag.

Finns en del bra bilder här på allt vad som rör oljebyte i TF80-lådorna: http://www.timthurber.com/volvo-xc90-3- ... c-6-speed/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1158505
Fick verkligen alla motorer den sexväxlade automaten redan i P2:orna? Jag trodde det var samma femväxlade där bara att stickan försvann.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1158549
Nu så.

Med den sexväxlade lådan är nivåplugg och urtappningsplugg samma hål. Nivåpluggen är en liten torx som sitter i en större invändig sexkantsfattning. Sexkantsfattningen är urtappningen och det är då hela nivåröret som skruvas ur.

Påfyllning görs via ett hål under luftfilterboxen som alltså behöver tas bort.
av Schmoyoho
#1158587
V8:an var först med sexväxlade lådan år 2005, sen kom den successivt men det beror säkert på resten av drivlinan, alltså i vilka bilar de "orkade" uppgradera till den. Har kört en V70 2,5T AWD aut MY06 som jag är 99% säker på var femväxlad av någon anledning men sen vet jag också att sena P2:or berördes av de dåliga ventilpaketen tidiga TF80-lådor drogs med med s.k hästsparkväxlingar.
av RonniePersson
#1158633
Det stämmer, det var dieslarna som fick den 6-växlade automaten till 2006 modellår. Lådan är av geartronicmodell, man kan växla manuellt. Det är riktigt bra när man drar släp. När jag drar husvagnen ligger jag på 5:an i 80 km/h. Då varvar motorn 2000 varv/minuten.
av volvov702002
#1175930
tänkte spola lådan , men funderade på det nedre gröna låsclipset någon som bytt den i förebyggande syfte ? har känns lite lätt på den och verkar sitta och "armarna" sitter kvar på clipset.

verkar bli kladdigt byta ut den, om man skulle göra det nån som vet hur mkt olja som kommer ut ur kylaren ?
av Schmoyoho
#1175943
Kostar ju ingenting att byta. Tror att Volvo bytte det när de bytte olja i min låda och de flush-kit jag sett säljas online har clipset samt o-ringarna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]