Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av honcho
#690437
Hej. Tänkte spola min automatlåda själv på min V70 inom kort, men det är en sak som jag inte riktigt är säker på.
Vissa instruktioner så plockar de endast på returslangen på ovansidan och pluggar hålet och spolar igenom.
exempel:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10696

på andra sidor har jag även sett att de skruvar bort pluggen undertill på växellådan.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... f=1&t=8767


det vore ju smidigt om man slapp gå under bilen och endast spolar på ovansidan.
ngn som vet hur det ligger till?
Användarvisningsbild
av wissel
#690442
På min tog vi bara ut övre slangen i oljekylaren, satte slangen direkt i kylaren, ingen pluggning behövs
och gjorde sedan fast en tratt med slang i Oljstickans hål...graderad Plastkanna för att veta mängden, graderad
plastdunk på golvet med returoljan (medTuschpenna) körde ur 2l i svängen.
Det blev 16 l. innan det blev hallonrött. Bra att vara 2 pers.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
av honcho
#690443
Tack, det var precis det jag ville höra :-D Körde du igenom växlarna mellan varje 2 liter? motorn igång?
Användarvisningsbild
av wissel
#690444
honcho skrev:Tack, det var precis det jag ville höra :-D Körde du igenom växlarna mellan varje 2 liter? motorn igång?
Yes.....precis så.
Användarvisningsbild
av wissel
#690484
Beror nog mycket på hur många liter dom spolar igenom.
tror dom kör 12 l. Lite för lite enligt min mening.
5000 lär nog det handla om :???:
Användarvisningsbild
av Kaxe
#690618
Spolade min låda på Helmia bil i Karlstad för 1,5 år sen , 12 liter olja gick åt och kostnaden blev då 2160 kr för allt inkl arbetet.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#690684
Kaxe skrev:Spolade min låda på Helmia bil i Karlstad för 1,5 år sen , 12 liter olja gick åt och kostnaden blev då 2160 kr för allt inkl arbetet.
Då fick du ett idiotpris eller så spolade de inte lådan utan gjorde flera byten efter varandra. Bara oljan kostar ju 1400 spänn och drygt 700 spänn för kanske 1h arbete på volvoverkstad är ju orimligt billigt när de tar kanske 1000-1200 i timmen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]