- mån 11 dec 2017, 00:37
#1217716
När det gäller det mystiska beteendet hos taklampan mitt i bilen, har jag då fattat rätt att mätresultaten så här långt är som följer:
Om allt är i lyser lampan på vänster sida. (Slocknar den också som väntat av sig själv så småningom?)
Om säkring 28 är ur förblir båda lamporna släckta men du har fortfarande 100 mA viloström om du inte också rycker ur säkring 32.
Om säkring 28 är i men UEM urkopplad blir resultatet detsamma som närmast ovan.
KristianGu skrev:Svar: spelar ingen roll samma förbrukning, på något sätt känns det som överledning. Kollar igen i morgon bitti.OK. Om det är överledning så att utgående kabel från säkring 28 har kontakt med utgående kabel från säkring 32 till följd av avskavd isolering någonstans borde du kunna mäta upp det. I så fall borde du ha spänning mellan utgående kabel och jord vid båda säkringarna även när en av säkringarna är urdragen.
KristianGu skrev:Svar: håller med, jag har tagit bort samtliga reläer hör ett klickande i CEM när jag rycker säkring 32.OK. Att det klickar i CEM när du rycker säkring 32 (eller sätter dit den igen) beror nog bara på att CEM stänger av sig (eller sätter på sig).
Har även kollat handskfacket lampan släcks via en brytare vid stängning när man kikar i springan.
Ska kolla hur länge det dröjer tills taklamporna släcks i morgon.
Jag lovar jag har väntat och jämfört med min andra bil.
KristianGu skrev:Fråga!Eftersom dina båda bilar tillhör samma CAN-generation (2002) och dessutom är tillverkade med bara några månaders mellanrum finns det åtminstone en förhoppning om att bilen skall acceptera den "nya" UEM du sätter dit på prov. I annat fall skulle den vägra. Men PIN-koden till fjärren ligger i UEM så du får vara beredd att även använda fjärren från din andra bil.
För att utesluta UEM helt kan ja ta den från min andra bil V70N 170 hk 2002 uttagen november 2001?
2.4T 2002 är uttagen i september 2001.
Jag kan ju då använda larmdosorna att låsa bilen samt att jag får se om taklampan höger lyser!
Tänker inte starta bilen bara låsa och öppna.
När det gäller det mystiska beteendet hos taklampan mitt i bilen, har jag då fattat rätt att mätresultaten så här långt är som följer:
Om allt är i lyser lampan på vänster sida. (Slocknar den också som väntat av sig själv så småningom?)
Om säkring 28 är ur förblir båda lamporna släckta men du har fortfarande 100 mA viloström om du inte också rycker ur säkring 32.
Om säkring 28 är i men UEM urkopplad blir resultatet detsamma som närmast ovan.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut