Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1217716
KristianGu skrev:Svar: spelar ingen roll samma förbrukning, på något sätt känns det som överledning. Kollar igen i morgon bitti.
OK. Om det är överledning så att utgående kabel från säkring 28 har kontakt med utgående kabel från säkring 32 till följd av avskavd isolering någonstans borde du kunna mäta upp det. I så fall borde du ha spänning mellan utgående kabel och jord vid båda säkringarna även när en av säkringarna är urdragen.
KristianGu skrev:Svar: håller med, jag har tagit bort samtliga reläer hör ett klickande i CEM när jag rycker säkring 32.
Har även kollat handskfacket lampan släcks via en brytare vid stängning när man kikar i springan.
Ska kolla hur länge det dröjer tills taklamporna släcks i morgon.
Jag lovar jag har väntat och jämfört med min andra bil.
OK. Att det klickar i CEM när du rycker säkring 32 (eller sätter dit den igen) beror nog bara på att CEM stänger av sig (eller sätter på sig).
KristianGu skrev:Fråga!
För att utesluta UEM helt kan ja ta den från min andra bil V70N 170 hk 2002 uttagen november 2001?
2.4T 2002 är uttagen i september 2001.
Jag kan ju då använda larmdosorna att låsa bilen samt att jag får se om taklampan höger lyser!
Tänker inte starta bilen bara låsa och öppna.
Eftersom dina båda bilar tillhör samma CAN-generation (2002) och dessutom är tillverkade med bara några månaders mellanrum finns det åtminstone en förhoppning om att bilen skall acceptera den "nya" UEM du sätter dit på prov. I annat fall skulle den vägra. Men PIN-koden till fjärren ligger i UEM så du får vara beredd att även använda fjärren från din andra bil.

När det gäller det mystiska beteendet hos taklampan mitt i bilen, har jag då fattat rätt att mätresultaten så här långt är som följer:

Om allt är i lyser lampan på vänster sida. (Slocknar den också som väntat av sig själv så småningom?)
Om säkring 28 är ur förblir båda lamporna släckta men du har fortfarande 100 mA viloström om du inte också rycker ur säkring 32.
Om säkring 28 är i men UEM urkopplad blir resultatet detsamma som närmast ovan.
av KristianGu
#1217770
Hej!
Lite mer info.

Ingen logisk felsökning här, snacka om att blivit lurad!
Nu på morgonen.

När jag kommit åt svarta kabeln i mitten så klickar i CEM. Jag kopplar ut kontaktstycket pillar lite med svarta kabeln stoppar in kontaktstycket igen.

Pillar igen på svarta kabeln inga klick, men nu klickar det i reläet CMI22 när jag tar ut det!
Kolla bilden

Alla säkringar i, men UEM bortkopplad efter ca 60 sek är viloströmen ca:15 mA.
Har provat det nu flertal gånger efter ca 60 sek ca: 15 mA med UEM bortkopplad.

Kan det var vara något med fjärren som ligger och lyssnar och tar för mycket ström eller typ överledning i UEM då bara taklampa vänsterbak fungerar fram är ok. Det är ju små strömmar vi talar om ca 70mA runt 1.2W (myrägg).

Tar tacksamt emot förslag.
//Kristian
Bilagor
CMI22(1).jpg
CMI22(1).jpg (1.03 MiB) Visad 822 gånger
av andersuw
#1217778
KristianGu skrev:När jag kommit åt svarta kabeln i mitten så klickar i CEM. Jag kopplar ut kontaktstycket pillar lite med svarta kabeln stoppar in kontaktstycket igen.

Pillar igen på svarta kabeln inga klick, men nu klickar det i reläet CMI22 när jag tar ut det!
Kolla bilden
Inte säker jag hänger med på hur du menar och har inte kopplingsschemat till hands där jag sitter nu. Vilken uppgift har CMI22 och klickade det inte när du tog ut det tidigare?
KristianGu skrev:Alla säkringar i, men UEM bortkopplad efter ca 60 sek är viloströmen ca:15 mA.
Har provat det nu flertal gånger efter ca 60 sek ca: 15 mA med UEM bortkopplad.

Kan det var vara något med fjärren som ligger och lyssnar och tar för mycket ström eller typ överledning i UEM då bara taklampa vänsterbak fungerar fram är ok. Det är ju små strömmar vi talar om ca 70mA runt 1.2W (myrägg).
Om du nu fixat ev. glappkontakt vid CEM och bilen går ner till 15 mA med UEM bortkopplad men aldrig gör det när UEM är inkopplad (då det förstås kan tänkas ta längre tid än 60 sekunder innan dvalan inträder) har du ju i alla fall isolerat felet till UEM eller något som UEM i sin tur matar. Nästa steg borde väl handla om att på ett eller annat sätt försöka utröna vilken av dessa två möjligheter det handlar om.
av KristianGu
#1217787
Tack för svar.

1) Vilken uppgift har CMI22.

Svar: CMI22 = Extended X feed relay 2/29 matas av säkring 22 blinkers!
Det klickade inte förut helt säkert har inte provat övriga reläer igen. Misstänker att den svarta kabeln är en gjordkabel och då kan man ju få luriga fel.

Men nu känns felet mer stabilt nu behöver jag inte rycka säkring 32 bara UEM för att viloströmmen ska gå ner.
Efter 51-54 sekunder går den ner till 0.5 mA efter ytterligare 5-10 sekunder steppar den ner till 15 mA

2) UEM bortkopplad.
Svar: Håller med nu när glappet är borta så känns det som att jag borde fokusera på UEM.

Vad tror du om att låna UEM från min andra bil och kolla eller går stöld spärr in?

//Kristian
av KristianGu
#1217856
Hej
Problemet löst, temporärt :D !

Tog UEM modulen från min andra bil, likadan.
Taklampan höger bak lös nu (alla lös).
Viloströmen sjönk till 23 mA efter 90 sekunder.
När jag låste bilen med fjärr och även med nyckel fungerade det alldeles utmärkt.
Just vid låstillfället gick den ner till ca: 0.95-1.0 A efter ca:60 sekunder 0.6 A vid 70 sekunder 0.3 A sedan vid 80 sekunder stegvis ner till 23 mA efter ca: 90 sekunder.’

Lärdom av detta köp inte en bil där takbelysningen ej fungerar utan att först kontrolerat att det är enbart lampan som är trasig.
Det kan bli dyrt riktigt dyrt.
Volvo vill ha 4700 för backspegel sedan programmering + montering 2800 kr. OBS felsökning tillkommer, om inte felet är känt.
Nu ska jag leta efter en begagnad spegel med dosa som är från en 2002 utan automatisk avbländning.

Jag tackar för den hjälp jag har fått hoppas denna hjälper andra (BE) .

//Kristian
Användarvisningsbild
av johnnype
#1217866
Om du vill fortsätta använda dina fjärrnycklar så kan jag läsa ut koderna från UEM (om den inte är helt skrot villsäga)
och sedan lägga in dom i den "nya" du skaffar på skroten.

PM!
av KristianGu
#1217874
Hej
Jag hade ingen aning att man kunde göra så.

Min gamla UME fungerar utmärkt med fjärrnycklarna (förutom att taklampa samt hög viloström).
Menar du att jag tar min gamla UME i handen eller måste Volvo ha den i bilen för att läsa ut kodnycklarna för att sedan montera min nya UEM som sedan Volvo programerar om med mina kodnycklar?

Kan du vänligen beskriva lite närmare tillvägagångsättet, jag tror att du hjälper många förutom mig :D .

//Kristian
Användarvisningsbild
av johnnype
#1217902
Nej Volvo kan inte flytta nycklarna så går du dit blir du fjärrlös sedan. Om du inte köper nya nycklar(fjärrdelen) också som dom kan programmera in.

Jag har pysslat en hel del med tekniken i olika styrenheter så jag kan koppla upp bla. UEM mot min dator och läsa ut de datablock som innehåller nyckelkoder t.ex.
av andersuw
#1217919
KristianGu skrev:Problemet löst, temporärt :D !
Bra! :D

Johnny kan göra saker när det gäller programmering av styrenheterna i bilen som inte låter sig göras på en Volvoverkstad. Det beror delvis på att han vet mer om hur datorerna och datornätet i bilen egentligen fungerar och delvis på att han inte behöver följa de spelregler för verkstädernas arbete som Volvo centralt ställt upp. Om han inte hade tittat in av sig själv hade jag föreslagit att du skulle PMa honom så snart jag visste att det var antingen UEM eller CEM som var boven i dramat men nu behövdes inte det.

Jag känner Johnny sedan många år tillbaka och vet att han hjälpt många att få ordning på sina styrenheter till rimlig kostnad. Alltså tror jag du gör klokt i att i det här fallet anlita hans tjänster istället för att gå vägen via Volvo ÅF. Även om jag trivs alldeles förträffligt med min ÅF skulle jag i just ett sådant här fall absolut vända mig till Johnny istället.
av KristianGu
#1218682
Hej ,
Bra att veta.

Det har fixat sig, fick tag i en backspegel med dosor för 450 kr.

Nu fungerar bilen som den ska med den nya backspegeln larm, låsning och taklampa bak (ingen tjuvström längre).
Den nya backspegeln är automatisk avbländning vet ej om den fungerar (kan leva med det),
bilen var från början med mekanisk avbländning.

Backspegeln kommer från en 2002 tillverkad mars 2002 manuell låda, min bil november 2001 manuell låda.

/Kristian
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]