Tjuvström, verkstan ger upp

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower ons 01 jan 2014, 21:16

gooose skrev:Litet långskott
Har du dragkrok ??
Koppla loss den från styrboxen i bagaget
inte helt ovanligt med kortis i kontakten

kolla även kontakter vid REM VB i bagagen så inte det gått in fukt av någon anledning
lika så ligger det xtra utr kontakter i HB "balja" som kan ha ärjat och blivit kortis i

Ser inte riktigt vad du har för motor men om du inte har värmare så är detta en aktuell möjlighet ...
Det finns ett kontaktstycke VF till värmaren det händer att detta ärjar ihop totalt och ligger med kortis och drar


//Gooose



Har gjort allt detta redan, men tack för tipsen. Motor, 2,4 liters turbo
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge



Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Motörhead ons 01 jan 2014, 21:39

Om du tar bort "panelen" ovanför pedalerna har du ett gäng med reläer där (du får lägga dig på rygg för att se dem, ovanför kopplingspedalen). Försök kolla/känna om nått av dem är varma när bilen stått ett tag.
Volvo V70N Business -03
140 (d)ystra hästar,Marinblå metallic
Motörhead
Uppkörning
 
Inlägg: 278
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 20:03
Ort: Bollnäs
Kör: V70 -03

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav reverend fre 03 jan 2014, 05:28

Har du kortis i din ODBII kontakt? Eller har du natt inkopplat dar som kan dra en massa?
2006 V70 2.5t Automat, FWD.
1996 965 (saldes Nov. 2013)
och innan dess 8 andra, inkl en Ford 302 V8 765a.

Jag ber om ursakt for min darriga svenska och mitt Amerikanska tangentbord!
reverend
Halkkörning
 
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 17 apr 2008, 06:01
Ort: San Antonio, Texas (efter Denver, CO och Los Angeles, CA)
Kör: 2006 V70 2.5t, automat FWD

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower sön 05 jan 2014, 20:54

Motörhead skrev:Om du tar bort "panelen" ovanför pedalerna har du ett gäng med reläer där (du får lägga dig på rygg för att se dem, ovanför kopplingspedalen). Försök kolla/känna om nått av dem är varma när bilen stått ett tag.


Har kollat upp ECM, den du menar där alla reläerna sitter, kan inte hitta något fel där. Har haft loss alla reläer och satt dit dom igen, ingen skillnad.

Har idag, under tiden bilen "sov" kopplat in säkring efter säkring och kommit fram till följande.

Nr 28 tar 3A
Nr 32 tar 1A
Övriga tar 0,67A


28 går via A-stolpen rakt upp till REM som fördelar ström till backspegel, regnsensor, takbelysning och en massa annat.
32 går till ECM.

Jag skruvade ner hela backspegelns panel och lossade kontakten samt jordkabeln, kopplade in det och nu helt plötsligt så tar bilen 0,65A i tjuvström. Blir inte klok på vad som hände.

Satte i alla säkringar. Med dörren öppen (vaken bil) så tar den nu 4,65A, när bilen somnar efter ca 1 minut (när lamporna i taket slocknar) så tar den 0,65A. Efter att ha väntat i EN timme efter att dörrarna stängdes igen så tar bilen 0,5A.

Sammanfattning av dagens aktivitet är att jag är inte ett skit klokare, jag trollade bort 4A och jag har ingen aning om vad jag har gjort.

0,5A är enligt mig 0,3A för mycket, jag kan dock inte hitta några uppgifter någonstans om hur mycket ström bilen ska ta när det har stått någon timme.
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower sön 05 jan 2014, 20:55

reverend skrev:Har du kortis i din ODBII kontakt? Eller har du natt inkopplat dar som kan dra en massa?


Kan bara svara på att OBD2 kontakten fungerar som den ska, om det är kortis i den så borde den inte funka. Har inte kopplat in någonting i bilen.
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav gooose mån 06 jan 2014, 01:00

Tikkapower skrev:

Har kollat upp ECM, den du menar där alla reläerna sitter, kan inte hitta något fel där. Har haft loss alla reläer och satt dit dom igen, ingen skillnad.

Har idag, under tiden bilen "sov" kopplat in säkring efter säkring och kommit fram till följande.

Nr 28 tar 3A
Nr 32 tar 1A
Övriga tar 0,67A

28 går via A-stolpen rakt upp till REM som fördelar ström till backspegel, regnsensor, takbelysning och en massa annat.
32 går till ECM.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Bara lite undrande fråga Du säger rakt upp till REM menar du backspegeln ?? i så fall heter den UEM
REM sitter VB i bagagen och sköter c-lås bakdörrar och div el bakåt i bilen

Sedan Den under brädan med alla reläer heter CEM
ECM är motorstyrenheten ute i morotsrummet HF och är en "plåtlåda" utan reläer

Tänker mest så att styrenheten som du tänker på får rätt benämning så att man förstår vad/var du menar


//Gooose
Användarvisningsbild
gooose
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1337
Blev medlem: fre 28 sep 2007, 23:53
Kör: Hur som helst...........................

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower mån 06 jan 2014, 10:14

gooose skrev:Tikkapower skrev:

Har kollat upp ECM, den du menar där alla reläerna sitter, kan inte hitta något fel där. Har haft loss alla reläer och satt dit dom igen, ingen skillnad.

Har idag, under tiden bilen "sov" kopplat in säkring efter säkring och kommit fram till följande.

Nr 28 tar 3A
Nr 32 tar 1A
Övriga tar 0,67A

28 går via A-stolpen rakt upp till REM som fördelar ström till backspegel, regnsensor, takbelysning och en massa annat.
32 går till ECM.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Bara lite undrande fråga Du säger rakt upp till REM menar du backspegeln ?? i så fall heter den UEM
REM sitter VB i bagagen och sköter c-lås bakdörrar och div el bakåt i bilen

Sedan Den under brädan med alla reläer heter CEM
ECM är motorstyrenheten ute i morotsrummet HF och är en "plåtlåda" utan reläer

Tänker mest så att styrenheten som du tänker på får rätt benämning så att man förstår vad/var du menar


//Gooose


Haha, så fel det ka bli. Jag menar naturligtvis ECM och UEM. Varför jag skrev REM kan jag inte svara på, det är den enda jag inte har varit vid. CEM och ECM blandade jag nog bokstäverna bara...
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav KristianGu lör 09 dec 2017, 19:51

Hej
Tar upp den här tråden då jag har samma fel.
V70N 2002 2.4T manuell (producerad 2001 i september.
Gäller säkring 28 och 32

När säkringarna är monterade dra den 100 mA i viloläget.
Rycker jag säkringarna drar den 15mA i viloläget.

Har även kopplat ur UEM samtidigt som säkring 28 är bortkopplad.

Har jag säkring 32 inkopplad samt säkring 28 bortkopplad lyser taklampan mitten bak (10/150) vänster sida.
Höger sida fungera inte även med säkringarna 28,32 i.

När jag kopplar in säkring 32 hör jag ett svagt klick i framdörrarna kan vara DDM/PDM/Låsenhet.

Det är 60-70 mA jag jagar min andar V70N 02 GLT tar 20mA.

Har ni något tips
KristianGu
Halkkörning
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 18:53

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower sön 10 dec 2017, 13:03

Jag önskar dig ett stor Lycka till, om du hittar vad som är fel så vill jag gärna att du skriver det här.

Idag har jag en huvudströmbrytare kopplad i motorrummet så när man ställer bilen mer än 1 timme så måste man bryta strömmen om man vill vara säker på att kunna starta den igen.
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav glock40sw sön 10 dec 2017, 16:43

KristianGu skrev:.

Har jag säkring 32 inkopplad samt säkring 28 bortkopplad lyser taklampan mitten bak (10/150) vänster sida.
Höger sida fungera inte även med säkringarna 28,32 i.


Har ni något tips


Är du säkert, det är säkring 28 som ska mata den här läslampan (10/150),den matar också

3/117 manöverenhet taklampa
4/70 UEM
4/76 Fjärrstyrenhet garageöppning
7/149 regnsensor
10/25 taklampa bagagerum
10/114 bel. makeupspegel vänster
10/115 bel. makeupspegel höger

Säkring 32 matar CEM och stegmotor hastighetsberoende servostyrning och
via säkring 38 larmsiren.

Det är många felkällor att kontrollera en efter en utöver kabelmattor.
glock40sw
Däckkrängare
 
Inlägg: 154
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 09:49

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav KristianGu sön 10 dec 2017, 18:46

Tack för svar,
Är ute och kollar just nu, ett lite mätfel av mig när det gäller säkring 28 UEM!
Kopplar jag bort UEM så slocknar allt (säkring 28 inkopplad), rycker jag sedan säkring 32 då sjunker
viloströmmen till 15-17 mA.

Däremot fungerar enbart lyset vänster tak bak med säkring 28 och UEM monterad skiftar jag lampa med höger så fungera fortfarande bara vänster, något strul är det med UEM när det gäller taklyset bak på höger sida. Övrig takbelysning fungerar som det ska.

Har även kopplat bort samtliga kontakter till dörrar/bak/även låsning tanklock, ingen skillnad.
Har även kopplat bort samtliga relä på CEM
Känns som jag bör fokusera på säkring 32?
Kan det vara några kablar som ligger och skaver?
I så fall vart bör man kolla?

//Kristian
KristianGu
Halkkörning
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 18:53

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav andersuw sön 10 dec 2017, 19:04

Några frågor:

1. Du säger att förbrukningen är ca 100 mA med alla säkringar i och 15-17 mA (vilket är normalt) med både säkring 28 och 32 ur. Men vilken strömförbrukning har du med enbart 28 ur och enbart 32 ur?

2. Vilken strömförbrukning får du om du har alla säkringar i utom 38, d.v.s. larmsirenen? Strömmen för säkring 38 går via säkring 32 så detta är ett enkelt sätt att avgöra om just sirenen är den strömtjuv du har bland de olika funktioner som går via säkring 32.

3. Har du progressiv styrservo? Annars är det bara CEM och larmsirenen som strömförsörjs via säkring 32.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7949
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav KristianGu sön 10 dec 2017, 20:35

Hej!

1. Du säger att förbrukningen är ca 100 mA med alla säkringar i och 15-17 mA (vilket är normalt) med både säkring 28 och 32 ur. Men vilken strömförbrukning har du med enbart 28 ur och enbart 32 ur?

Svar:Kommer just från garaget, måste rycka båda för att den ska ner på 15-17 mA, ibland räcker det med säkring 32.

2. Vilken strömförbrukning får du om du har alla säkringar i utom 38, d.v.s. larmsirenen? Strömmen för säkring 38 går via säkring 32 så detta är ett enkelt sätt att avgöra om just sirenen är den strömtjuv du har bland de olika funktioner som går via säkring 32.

Svar: Anledning att jag kollade strömmen var just att larmsirenen tog betydlig mer ström, samt att displayen sa typ: (larm service erfordras). Har nu köpt en helt ny siren från Volvo dyrt 1700kr och är installerad. Har även tagit ut säkring 38 efter nya sirenen installerades ingen skillnad.

3. Har du progressiv styrservo? Annars är det bara CEM och larmsirenen som strömförsörjs via säkring 32.

Svar: Progressiv styrservo, sorry har ingen aning har haft bilen i en vecka köpt den på stående fot av min frus arbetskamrat.

Jag visste om att den hade hög viloström ström då dom påtalade det för mig vid köp.

Tack för för dina frågor och svar,
//Kristian
KristianGu
Halkkörning
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 18:53

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav andersuw sön 10 dec 2017, 21:21

KristianGu skrev:Svar:Kommer just från garaget, måste rycka båda för att den ska ner på 15-17 mA, ibland räcker det med säkring 32.

OK. Kan du komma närmare i diagnosen än så? Händer det något alls om du bara rycker 28 eller om du bara rycker 32 (som ju ibland är tillräckligt för att strömförbrukningen skall falla men inte alltid)? Och hur mycket faller strömmen i så fall även om den inte faller hela vägen dit den borde?

KristianGu skrev:Svar: Anledning att jag kollade strömmen var just att larmsirenen tog betydlig mer ström, samt att displayen sa typ: (larm service erfordras). Har nu köpt en helt ny siren från Volvo dyrt 1700kr och är installerad. Har även tagit ut säkring 38 efter nya sirenen installerades ingen skillnad.

OK. Då kan vi nog utesluta sirenen, trots att den annars är en ganska vanlig bov i det här dramat. Det var nog lika bra att du ersatte den i vilket fall. Klockan brukar vara slagen för sirenen på bilar som nått din ålder.

KristianGu skrev:Svar: Progressiv styrservo, sorry har ingen aning har haft bilen i en vecka köpt den på stående fot av min frus arbetskamrat.

OK. Jag tror sannolikheten för att du har det är väldigt liten, särskilt om bilen i övrigt är ganska normalt utrustad. Progressiv styrservo är så vitt jag vet ett ovanligt tillval. Låt oss därför i alla fall tills vidare utgå från att du inte har det.

I så fall svarar säkring 32 bara för två saker: CEM och sirenen. Sirenen säger du att du kopplat bort via säkring 38 utan att det gjorde någon skillnad. Återstår då bara CEM. På CEM sitter ett antal reläer och något av dem skulle kunna vara trasigt och ge upphov till strömförbrukning när det inte borde. CEM matar också handskfacksbelysningen direkt, inte via relä. Har du kollat om den belysningen slocknar av sig själv efter viss tid, som jag vill minnas att den borde? Eller provat att koppla bort handskfacksbelysningen?

OBS att det kan ta en bra stund innan bilen helt går ner i dvala (ca 10 minuter) och man därmed kan förvänta sig en strömförbrukning på bara runt 20 mA. Det är förstås något man måste ta hänsyn till när man felsöker men det gissar jag att du redan är på det klara med.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7949
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav KristianGu sön 10 dec 2017, 22:30

Hej Igen och tack för svar samt frågor.
1)OK. Kan du komma närmare i diagnosen än så? Händer det något alls om du bara rycker 28 eller om du bara rycker 32.

Svar: spelar ingen roll samma förbrukning, på något sätt känns det som överledning. Kollar igen i morgon bitti.

2) Då kan vi nog utesluta sirenen.

Svar: håller med den nya låter betydligt bättre den förra grymtade lite grann.

3) I så fall svarar säkring 32 bara för två saker: CEM och sirenen. Sirenen säger du att du kopplat bort via säkring 38 utan att det gjorde någon skillnad. Återstår då bara CEM.

Svar: håller med, jag har tagit bort samtliga reläer hör ett klickande i CEM när jag rycker säkring 32.
Har även kollat handskfacket lampan släcks via en brytare vid stängning när man kikar i springan.
Ska kolla hur länge det dröjer tills taklamporna släcks i morgon.
Jag lovar jag har väntat och jämfört med min andra bil.

Fråga!
För att utesluta UEM helt kan ja ta den från min andra bil V70N 170 hk 2002 uttagen november 2001?
2.4T 2002 är uttagen i september 2001.
Jag kan ju då använda larmdosorna att låsa bilen samt att jag får se om taklampan höger lyser!
Tänker inte starta bilen bara låsa och öppna.

Tackar för hjälpen, känns lite tungt just nu,
//Kristian
KristianGu
Halkkörning
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 18:53



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SBergdahl och 34 gäster