Tjuvström, verkstan ger upp

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Mackansglt lör 08 sep 2012, 09:27

Jag hade liknande problem med tjuvström för väldigt länge sedan på en gammal Nissan.
Drog varenda säkring men hade fortfarnde en tjuvstöm. Min tjuvström var dock lite högre tror jag. Var runt 2A om jag inte missminner mig. Kopplade till slut loss anslutningarna på generatorn och vips så var tjuvströmmen borta. Satte dit en annan generator och allt funkade OK igen.
S80 2003 170hk.

Mackan
Mackansglt
Olja under naglarna
 
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 15:57
Ort: Trångsund/Skogås, stockholm
Kör: S80 2003,Amazon 70 såld,Camaro 74 V8



Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Inda lör 08 sep 2012, 16:24

Bra förslag! Jag skall försöka beta av dem i tur och ordning.
1. Larmet
Jag har inte haft problem med larmet alls - det som hände var att när batteriet blev urdraget så utlöste larmet. Detta skedde under natten och jag vart tvungen att rycka säkringen till larmsirenen för att slippa springa ut. Min tolkning var att detta var helt i sin ordning - larmet skall väl lösa ut om någon rycker strömmen (om spänningen sjunker under viss nivå). Skall ändå kolla upp larmsirenen om den geggat igen eller på nåt vis inte fungerar.
2. Släpvagnskontakten
Jo det finns en sådan och den är säkrad plus att jag själv kopplat bort den genom kontakten i lastutrymmet under luckan där bak. Jag tror inte på den som felkälla.
3. Värmekamera - jag jag har varit inne på detta själv innan, har försökt känna med handen på olika delar och ytor när bilen stått en hel natt och blivit sval - fanns det då en 5-6 W värmepunkt så borde det kännas. Men tyvärr, med handen gick det inte. Verkar ändå vara en lovande felsökningsmetod. Återkommer.

Ny info: Jag har noterat att läget blir sämre och sämre. Ett exempel, jag hade haft den med underhållsladdning på hela natten, tog bilen till affären, kom hem och lät den stå utan laddning några timmar (låst), efter det fick jag inte igång den igen utan startboxen. Kopplade in den och bilen startar på första. Klockan nollställd så spänning och ström vart helt borta innan start.

Känns ju lite som att det är bra att det blir värre för nu handlar det inte bara om en halv amp utan måste vara betydligt mer. Jag kan dock inte avgöra om jag tappade strömmen under körningen eller under parkeringen. Ibland misstänker jag dubbla fel - typ att något drar en halv amp i viloläge - inte alltför allvarligt men i kombination med följande kanske: ett batteri som vid körning blir kass - typ två celler som det blir kortis mellan?? nånting med den utbytta generatorn som bara visar sig vid körning på väg, står jag stilla så är allt ok enligt volvo. Vad vet jag - jag bara gissar och är naturligtvis tacksam för om någon råkat ut för nåt liknande.

/Ingemar
Inda
 

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav putte62 lör 08 sep 2012, 22:35

Prova att bara koppla in generatorn till batteriet för att se om den läcker (back-)ström.
Om den gör det, plocka bort laddregulatorn (integrerad med kolen på vissa generatorer) för att utesluta att denna läcker. Därefter borde det bara vara likriktardioderna som han läcka....
putte62
Halkkörning
 
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 17 jan 2009, 18:00

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Inda lör 08 sep 2012, 23:15

Tack för ett par konkreta och användbara förslag. Jag återkommer om några dagar med resultatet.
Inda
 

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Camel sön 09 sep 2012, 10:43

Jag håller med flera här som är inne på att generatorn drar tjuvström. Koppla loss och mät om den drar ström.

På plusplinten i elcentralen sitter två grova ledningar. Den ena kommer från batteriet och den andra går vidare till startmotor/generator. Enklast vid mätning borde vara att lossa den ledningen som går till startmotor/generator och låta den andra sitta kvar på plusplinten så att övrig strömförsörjning är intakt. OBS! Vid allt kopplingsarbete ska batteriet vara frånkopplat. Alla säkringar ska vara urdragna. Koppla in batteriet endast vid mätningar. Försök inte att starta bilen.

1. Mät strömmen i serie mellan losstagen ledning till startmotor/generator och plusplinten. Den ska vara noll. Om inte finns troligen backström genom generatorn. OBS! Tyvärr kan detta fel vara temperaturberoende. En test bör utföras med kall generator och en test när bilen körts ordentligt varm.

2. Om strömmen enligt punkt 1 är noll mät strömmen i serie med en losstagen batterikabel. Om strömmen då inte är noll återstår styrenheten för motorns kylfläkt (går på stor säkring i elcentralen som är fastskruvad) eller kondensatorn i elcentralen i motorrummet (är inkopplad hela tiden)

3. Om strömmen är noll vid båda testerna enligt ovan är det någon avsäkrad krets som drar tjuvström.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav mikebike sön 09 sep 2012, 11:44

Det finns strömtänger som mäter likström, då kan man mäta strömmen utan att lossa kablar...
mikebike
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1833
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 19:50
Ort: Solna/Stockholm
Kör: V60 T6 AWD Black-R MY12

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Camel sön 09 sep 2012, 11:57

mikebike skrev:Det finns strömtänger som mäter likström, då kan man mäta strömmen utan att lossa kablar...

Stämmer bra det. Praktiskt mycket enklare. Men jag tänkte att det vanligaste hemmapularen har är väl en vanlig multimeter. Däremot om TS skulle ha en strömtång som mäter DC så är det givetvis enklare och för den läckström som omtalas så är ev. onoggranhet inget problem. Verkstaden borde använda en DC-tång men jag har varit med om att t.o.m. bilverkstäder inte vet vad ett sådant instrument är för något...
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav mikebike sön 09 sep 2012, 13:04

Värt att tänka på är också att en modern bil drar ganska mycket ström i vila, det är först en stund efter att bilen låsts som den går in i "sleep mode" och stänger ned en massa styrdon och funktioner. Är tjuvströmmen måttlig kan det vara något styrdon som inte "somnar", men i detta fall verkar tjuvströmmen vara betydande.
mikebike
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1833
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 19:50
Ort: Solna/Stockholm
Kör: V60 T6 AWD Black-R MY12

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Camel sön 09 sep 2012, 13:43

Inda skrev:V70 -03 helt normalt utrustad (inkl drag). Bytt batteri, generator, dragit säkringar för att ringa in tjuvström (0,5 A i vila).

Inda skrev:Alla tips i lnje med "trasiga lampor" eller "icke fungerande lås eller brytare" kan ju inte gärna hjälpa till när man kollar alla säkringar och tjuvströmmen ligger kvar.

Inda skrev:En volvo-verkstad gjorde liten felsökning (verifierade ok batteri och generator, kollade med de vanliga felsökningsrutinerna, hittade inga felkoder, inga ovanligheter).


Ok, vi tar det från början. Om alla säkringar dras ur samtidigt i alla elcentralerna så kvarstår endast följande elkomponenter inkopplade:

1. Generator
2. Startmotor
3. Kondensator i elcentralen i motorrummet
4. Elförbrukare på de stora säkringarna som sitter fastskruvade inne i elcentralen i motorrummet
(5. Ev. annan elförbrukare som någon "hemmapulare" kopplat in utan säkring)

Om alla säkringarna dras ur samtidigt så ska inga styrenheter vara inkopplade och dra viloström. Om säkringarna tas ur en i taget kan man bli lurad av detta.
Om inte de stora säkringarna som sitter fastskruvade inne i elcentralen i motorrummet lossas så tillkommer även möjligheten att bl.a. styrmodul för motorns kylfläkt kan vara boven.
Om mätningar görs enligt mitt tidigare inlägg så borde man kunna komma fram till var tjuvströmmen dras. Jag noterar att TS skriver att generatorn är verifierad men den kan ändå vara boven om man endast kollat felkoder. Backström i dioder sätter ingen felkod. Jag tror även att styrmodulen till motorns kylfläkt är värd att undersöka.
V70II 2,5FT R-Design MY11 + Ford Focus HGV 1,8 FFV -10 + Suzuki V-Strom 1000 -16
Tidigare Volvos: V70N 2,5T MY07 740 GLT 16V -88 240 GL -88b 360 GL -86
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Användarvisningsbild
Camel
Volvotok
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 00:06
Kör: 낙타 V70II 2,5FT MY11

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Inda lör 15 sep 2012, 08:39

Ny info i fallet!

Verkstad nr 3 har haft två dagar på sig. Gjort de vanliga felsökningarna, bättrat jordpunkterna, bytt batteri(!), hävdar att bilen numer drar 0,1-0,2 mA i viloläge. Fantastiskt. Men jag är tveksam.

Hämtade bilen, stod över natt, nu har jag felkod "larm service erfodras" eller nåt, ni vet vilket. Det är ju larmbatteri-problemet som nu kommit fram i ljuset. Konstigt att detta inte upptäcktes under verkstadsbesöket.

Läste att man kan "stänga av" larmfunktionen. Det blir nog min tillfälliga lösning.

Rubriken borde kanske ändras till "vet verkstan vad de gör?" har inte varit med om maken till avvikande diagnoser och mätvärden, man blir ju helt förbryllad.

Stänger mina kommentarer i tråden med ett nytt batteri (skall åka till Volvo o reklammera det gamla som inte höll ett år ens). Tack för alla förslag.
Inda
 

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav tomsa lör 15 sep 2012, 09:51

Inda skrev:Hej alla kloka,

V70 -03 helt normalt utrustad (inkl drag). Bytt batteri, generator, dragit säkringar för att ringa in tjuvström (0,5 A i vila).

Ingemar



Inda skrev:......Gjort de vanliga felsökningarna, bättrat jordpunkterna, bytt batteri(!) ,
Stänger mina kommentarer i tråden med ett nytt batteri (skall åka till Volvo o reklammera det gamla som inte höll ett år ens).



Vet inte om jag fattade din första inlägg fel men där står att du bytt batteri och det tolkade jag som att du bytt det nu för att kolla och inte för typ ett år sedan.
Jag undrade då:

tomsa skrev:Bytte du till nya grejer?


Men svaret uteblev.

Ett batteri som är ett nytt för ett år sedan kan knappast räknas som nytt.
tomsa
 

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav Tikkapower mån 30 dec 2013, 14:40

Jag tar mig rätten att ta över denna tråden från Inda eftersom det nu är min sambo som äger bilen. Jag har skrivit om den i någon annan tråd här på forat tidigare.

Har nu lagt 2 dagar på att felsöka på denna bil.

Till att börja med så tar bilen nu 5A vid viloläge.

Med generator och startmotor bortkopplade från systemet så är det ingen skillnad i strömåtgång.
Jag har rivit ut alla säkringar och relän borta från säkringsdosan i motorrummet och det är ingen skillnad. Däremot så på undersidan av säkringsdosan sitter det en del kontakter. Kontakt C1 och C2 tar 3 respektive 2 A vardera när allt annat är bortkopplat. Jag hittar i elschema att dessa kablar går till kretsar som heter A, B och C...sen är det tvärstopp.

Detta är en bild på undersidan och de kontakter som heter C1 och C2.

Bild

Jag behöver ha hjälp av den största Volvobögen som finns på detta forum för att komma vidare.

Tilläggas ska att denna bilen har varit på verkstad ett antal gånger, generatorn är bytt, batteriet är bytt ett antal gånger, men ingen av verkstäderna har varit och skruvat så att de har kommit åt undersidan på säkringsdosan i motorrummet.

HJÄLP !!!!
Tanten har en V70N -03...turbo...
Tikkapower
Halkkörning
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 16:57
Ort: Karlshamn, Blekinge

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav CarMan mån 30 dec 2013, 15:16

Du får ryck en säkring i taget, i samtliga säkringsdosor.
Vänta 15 minuter från att säkringen dragits tills du läser av ampermätaren.
Återmonterar säkringen och reda en ny...

När du hittat vilken säkring som får bilen att dra ström, så kollar du på elschemat.

Du ska alltså gå igenom bilens alla säkringsdosor och event extramonterad utrustning.
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM

Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11827
Blev medlem: ons 08 okt 2003, 15:32
Ort: Sverige :)

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav NilsO mån 30 dec 2013, 15:39

Som förklarats ovan av Crumpets är det inte säkert att det leder någon vart att rycka en (1) säkring i taget – prova också med alla säkringar.

Drar den så mycket som 5A är en lite oortodox metod för felsökning att låta bilen stå ute över natten, sätta i ett fulladdat batteri, låta den stå en stund och sedan leta efter tänkbara ställen där det är varmt.

Det finns också ganska billiga tångamperemetrar (kostar åtminstone inte mer än en bråkdel av vad en verkstad ska ha för att inte komma på idén att använda en :roll:)
NilsO
Volvotok
 
Inlägg: 2200
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 21:10
Kör: 940

Re: Tjuvström, verkstan ger upp

Inläggav CarMan mån 30 dec 2013, 18:18

Jag tvivlar på att bilen drar 5A efter 15 min...
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM

Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11827
Blev medlem: ons 08 okt 2003, 15:32
Ort: Sverige :)



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster