Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
#757441
blådåren skrev:Ts vågar iaf fråga !.
hur många är proffs första gången man gör något ?.

Ang säkringshållaren då, joo den är specad till 15A ,det är sant och jag själv hade inte köpt en sådan för att säkra av 2 x100W ,då jag tycker om att ha god marginal.

Den verkar lite "på gränsen" då 2x100w drar en del ström.
MEN !, felet många gör är att dom räknar på 12V ! .
Är bilen igång och har en fungerande laddning på bilen så är system-spänningen ju rimligen lite högre inte sant ?, typ 13,5V - 13,9 V , då drar det såklart mindre ström !.
I 12 V drar 200W 16.6A , i 13.5V drar samma 200W bara 14,8 A , vid 14V 14,28A .
Fortfarande på gränsen men ändå inom specen !.

hade dock varit intressant att få veta kabelarean på den säkringshållaren/loopen :???:
Sen gör ni ju felet att säkringshållaren är gjord för MAX 32V 15A, låt oss beakta effektformeln P=U*I, den säger alltså att hållaren klarar 480W och ni har tänkt köra 200W ljus.

Jag säger ingen fara!
Användarvisningsbild
av Camel
#757448
blådåren skrev:Ang säkringshållaren då, joo den är specad till 15A ,det är sant och jag själv hade inte köpt en sådan för att säkra av 2 x100W ,då jag tycker om att ha god marginal.
Marginal skadar inte. Vad grejorna egentligen tål vet man ju inte även om specen säger 15A. Både säkringar och hållare har viss övergångsresistans som medför sämre ljusutbyte. Lite om det i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=86099
blådåren skrev:I 12 V drar 200W 16.6A , i 13.5V drar samma 200W bara 14,8 A , vid 14V 14,28A .
Det stämmer enligt Ohms lag. Men för en given belastning (lampor) medför ökad spänning att strömmen ökar. Dock ökar den inte linjärt för glödlampor men ökad ström samtidigt som spänningen ökar medför att effekten ökar och lampan lyser starkare. Vid lampans nominella spänning (som kan vara högre än 12V) avges den nominella effekten.
Lampkarateristik
(Klicka för större bild)
Bild
johnnype skrev:/.../säkringshållaren är gjord för MAX 32V 15A, låt oss beakta effektformeln P=U*I, den säger alltså att hållaren klarar 480W och ni har tänkt köra 200W ljus.
Vid 32V innebär en ström på 15A mycket riktigt en viss effekt. Men i bilar med 12V elsystem är det lägre spänning än 32V så räkneexemplet är inte relevant. Om säkringshållaren är specad för 15A så betyder det att den är avsedd för en ström på max 15A. Spänningen på 32V som säkringshållaren är specad för avser isolationshållfasthet, i synnerhet när säkringen gått sönder. Fordonssäkringar som säkringshållaren är avsedd för är oftast specade för just max. 32V.
av blådåren
#757526
Det diagrammet ser ut att handla om LED faktiskt som ju beter sej som du beskriver , inte om glödlampor !.
Kan ha fel såklart men..
Användarvisningsbild
av Camel
#757531
Diagrammet är för glödtrådslampor och inget annat. Vad får dig att tro att diagrammet skulle vara LED?

Diagram för en vanlig 3 mm LED som komponent med märkdata 3,5V 20 mA:
Spoiler »
Vanliga LED som komponent har ökad ström vid högre spänningar över diodens framspänningsfall. LED tål bara en begränsad ström. Vid för hög ström förstörs LED. De LED-lampor man köper innehåller en ofta en inbyggd konstantströmgenerator. Den ser till att strömmen genom LED är konstant. Eftersom framspänningsfallet över LED för en konstant ström inte ändrar sig blir även effekten konstant. Det betyder att en sådan LED-lampa faktiskt drar mindre ström från matningen när spänningen ökar över en viss nivå.
Användarvisningsbild
av Perc
#757591
johnnype skrev: Sen gör ni ju felet att säkringshållaren är gjord för MAX 32V 15A, låt oss beakta effektformeln P=U*I, den säger alltså att hållaren klarar 480W och ni har tänkt köra 200W ljus.

Jag säger ingen fara!
Det är strömstyrkan som har betydelse för säkringshållaren.

Vid 32V har du 15A vid ett effektuttag på 480W, som du själv skriver. Men vad händer om vi sänker spänningen till 12V och vill bibehålla effektuttaget? Jo, strömstyrkan måste ökas. Använd effektformeln. ;)

13.5V (ungefär normalt i fordon med 12v-system) och 200W blir 14,8 ampere.

Jag brukar fuska och använda denna: http://www.supercircuits.com/resources/ ... -converter
Användarvisningsbild
av Camel
#757695
Det är viktigt att känna till vid vilken spänning som en glödtrådslampa avger sin nominella effekt när man ska avgöra vilken ström lampan drar. Strömmen ökar med stigande spänning.

Fotoexemplen nedan är på en halogenlampa som är stämplad 12V 25W. En praktisk test visar att lampan drar en effekt av 25W vid 12V och strömmen är 2,08A. Vid 13,5V ökar strömmen till 2,22A och lampan drar en effekt av 30W. Att strömmen inte ökar linjärt beror på att glödtrådens resistans ökar vid högre temperatur (effekt).

Det förhåller sig på samma sätt med billampor. För en billampa typ H1 12V/55W gäller enligt ECE-reglementet att den ska avge ett ljusflöde på 1550 lumen vid testspänning 13,2V. Om lampan erhåller 12V istället för 13,2V är ljusflödet enligt ECE-reglementet 1150 lumen. Detta stöds även av diagrammet i tidigare inlägg där lampan ska avge ca 1,35 ggr mer ljusflöde vid testspänningen 13,2V som är 10 % mer än nominella 12V.

Osrams lampa (Night Breaker Plus) ger 55W @ 12V vilket blir 4,6A. Strömmen vid 13,2V ökar ca 5% vilket blir 4,83A @ 13,2V där lampan avger sitt ljusflöde på 1550 lumen. Effekten blir ca 64W och ligger under ECE-reglementets gräns på max. 68W.

Alltså: 2 st 12V/100W lampor på en 15A säkring blir inte bra.

Halogenlampa spot 12V 25W
(Klicka för större bild)
Bild

0,64A @ 1,0V medför 0,6W
(Klicka för större bild)
Bild

1,45A @ 6,0V medför 8,7W
(Klicka för större bild)
Bild

1,89A @ 10,0V medför 18,9W
(Klicka för större bild)
Bild

2,08A @ 12V medför 25W
(Klicka för större bild)
Bild

2,22A @ 13,5V medför 30W
(Klicka för större bild)
Bild

2,28A @ 14,2V medför 32,4W
(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#757785
Lelle skrev:Han har ju bara 55W x 2...
Jag noterade att TS nöjer sig med 55W x 2.
ed skrev:Tänkte försöka ge mig på att koppla in två stycken extraljus på min V70n.

Drar i 100w lampor i dessa.
ed skrev:Jag kör bara 55w i bägge lysena,
Men det var diskussion i en del inlägg om att en 15A säkring duger till 2x100W i tron om att lampströmmen blir lägre vid högre spänning. Lamporna drar givetvis mer ström när spänningen stiger. För 100W x 2 behövs det grövre grejor än en säkring på 15A. Men även om det går bra till 55W x 2 med en säkring på 15A och ett ljusrelä så rekommenderar jag att man har en säkring och ett relä per lampa om ljusutbytet prioriteras. Även vid 55W. I denna tråd motiverar jag varför:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=86099
av ed
#758249
Enligt inlägg ovan: min tanke från början var att dra in 100 wattare yes. Har dock ändrat mig under resans gång och nöjer mig med 55 watt. Ber om ursäkt om det orsakat förvirring :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]