Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#752109
ed skrev:En fundering bara..bilbrand i motorutrymmet orsakat av felaktig ej fackmannamässig inkoppling av extraljus, går detta på försäkringen ändå eller är man körd?
Det finns ingen lag som förbjuder dig att koppla i 12v-systemet i en personbil. Vissa försäkringsbolag kräver i villkoren att elinstallationerna i bil ska vara fackmannamässigt utförda. Men mig veterligen har ingen fått problem så länge inget uppsåt funnits.

I din koppling är det bara den första ledningen från pluspolen till säkringen som är ett problem säkerhetsmässigt eftersom isolation saknas på anslutningen till säkringen och risk för kortslutning finns. Använd en riktig säkringsållare och isolerade kabelskor så är det helt ok. Avsikten med filmklippet var att visa vad som händer med en ledning just vid kortlutning. Efter avsäkring med säkring är det inget problem om det skulle bli kortslutning. Så din installation efter säkringen är inte säkerhetsmässigt ett stort problem. De delarna av din installation kanske går att förbättra men det är i huvudsak endast av funktionell betydelse, och då på lite sikt.

Jag tycker du gjort bra ifrån dig om det var ditt första eljobb i bil. Inte sämre än vad många åstadkommer som påstår att de är "duktiga" på eljobb. I princip hade det varit helt ok om du använt säkringshållare och gärna isolerade kabelskor. Det är värre med för stort självförtroende och okunskap än att vara ödmjuk och frågvis. Jag är övertygad om att ditt nästa eljobb i bil blir ännu bättre.
av ed
#752559
Tack för all konstruktiv kritik och support, som vanligt blir man aldrig besviken när man ber om hjälp på forumet :D

Ska som sagt ordna om lite i anslutningarna så snart jag får tid. Köpa och byta ut mot jordade kabelskor samt fixa säkringshållare.

Sen bara få dit volvos kontaktdon som inte verkar vilja passa. Återkommer med bild och resultat när sådant kan uppvisas!
av Lelle
#756977
Klipp av kabeln på mitten, ena änden ska till +på batteriet och den andra ska till 12V på reläet(inte styrspänning) kan inte siffrorna i huvet!

Med vänlig hälsning: Lelle
av tomsa
#757000
ed skrev:Aha, man ska klippa sönder grejerna 8)

Tack så mycket Lelle!
Ja om du köper en sån så blir det resultatet.

Vet du hur det där med säkringar,ström osv funkar överhuvettaget??
Ganska enkelt att komma på lösningen i så fall menar jag.

Jaja det kanske blir blir bra i slutänden men en massa tur men det är en klar fördel att ha nåt hum om det grundläggande i det man meckar med annars är man på "farlig" mark.

Lova att du inte ger dej på starkström i nästa projekt :D
av blådåren
#757006
tycker nog ts har fått tillräckligt med kritik nu....

Istället för att spy galla och framhäva sej själv som nåt orakel som kan allt och skulle kunna berätta hur det ska vara (vilket kritiker sällan gör av någon anledning :roll: ) är det isf bättre att vara tyst.

har sett mycket värre exempel där sk "kunniga och händiga" "hjälpt" en kompis med stereo , larm ex-ljus osv där det definitivt varit katastrof !!.

Skillnaden är att den som är osäker vågar fråga, medan idioten döljer sin okunnighet bakom en kaxig "veta bäst" attityd , har sett båda varianterna på jobbet , och ibland "sanerat" lite i kablarna efter dessa, mest efter "idioten" ...
av tomsa
#757012
blådåren skrev:tycker nog ts har fått tillräckligt med kritik nu....

Istället för att spy galla och framhäva sej själv som nåt orakel som kan allt och skulle kunna berätta hur det ska vara (vilket kritiker sällan gör av någon anledning :roll: ) är det isf bättre att vara tyst.

har sett mycket värre exempel där sk "kunniga och händiga" "hjälpt" en kompis med stereo , larm ex-ljus osv där det definitivt varit katastrof !!.

Skillnaden är att den som är osäker vågar fråga, medan idioten döljer sin okunnighet bakom en kaxig "veta bäst" attityd , har sett båda varianterna på jobbet , och ibland "sanerat" lite i kablarna efter dessa, mest efter "idioten" ...
Anser bara att har man inte grundläggande förståelse för el såpass mycket att man på egen hand kommer på lösningen ang den säkringshållaren,dvs att strömmen måste passera säkringen och därför borde lösningen vara att klippa upp "loopen" så att det finns 2 tåtar som man kan ansluta så ska man kanske inte mecka el förrän man köpt en elbok för dummies om det finns eller be en fysisk person visa men visst det kan ju funka med nätet åxå så klart.

Sen att säkringshållaren som är köpt är för max 15A och 2 hundrawattare drar mer är en annan del av problemet,eller har ts gått ner i effekt?

Problemet med ett forum och en tråd med 4 sidor är att en del info försvinner på vägen så en frågeställaren bara plockar upp typ säkringshållare,isolerade kabelskor----------------"japp då köper jag sånt och sen är allt klart och jag vet hur man kopplar för jag har fått div svar på ett forum och googlat lite"

Jaja frisk kopplat är hälften brunnet.
av ed
#757025
Jag har ingen elbakgrund nej och jag pysslar inte med elinstallationer hemma i övrigt. Men såsom blådåren påpekar känner jag mig som en person som vågar fråga (och göra fel) istället för att bara köra på. Forum och detta forum specifikt är utmärkt för att få hjälp med allt som rör ens Volvo. Sen får jag såklart sålla och tänka lite själv emellanåt också.

Fattade som sagt inte grejen med säkringshållaren eftersom produkten i sig var helt ny för mig. Men efter att Lelle förklarat läget så känns det ganska så givet hur det funkar.

I´ll be back! Snart ska jag rycka luftfilterburken för att komma åt bättre och sen byta ut alla kabelskor till dom bättre! Sen ska dom funka..! :D
av blådåren
#757026
Ts vågar iaf fråga !.
hur många är proffs första gången man gör något ?.

Ang säkringshållaren då, joo den är specad till 15A ,det är sant och jag själv hade inte köpt en sådan för att säkra av 2 x100W ,då jag tycker om att ha god marginal.

Den verkar lite "på gränsen" då 2x100w drar en del ström.
MEN !, felet många gör är att dom räknar på 12V ! .
Är bilen igång och har en fungerande laddning på bilen så är system-spänningen ju rimligen lite högre inte sant ?, typ 13,5V - 13,9 V , då drar det såklart mindre ström !.
I 12 V drar 200W 16.6A , i 13.5V drar samma 200W bara 14,8 A , vid 14V 14,28A .
Fortfarande på gränsen men ändå inom specen !.

hade dock varit intressant att få veta kabelarean på den säkringshållaren/loopen :???:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]