Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
#670790
Tänkte försöka ge mig på att koppla in två stycken extraljus på min V70n.

Drar i 100w lampor i dessa.

Finns det några bra kopplingsschema för inkopplingen? Dem jag hittat visar hur man kopplar relä, jord och plus men jag tänker styrström till helljusen? VAR och HUR kopplar man in detta?
Användarvisningsbild
av Perc
#670806
Nej nej nej, använd inte tjuv. Gör det snyggt. Det du behöver är Volvos extraljusknapp som du monterar på första bästa lediga plats nere under klimatpanelen.

Har du inga "blindknappar" som du kan ta bort måste du köpa en ny sarg med flera tomma hål. Har för mig det finns sarg med tre eller sju hål, så har du tre knappar idag måste du köpa den med sju hål och blindknappar till.

När du monterat knappen kommer det att finnas ström tillräckligt för 2x55W i ett uttag vid luftburken. Volvo säljer kontaktdon för att koppla på där, om du inte vill klippa av och skarva på.
av ed
#670943
Perc skrev:Nej nej nej, använd inte tjuv. Gör det snyggt. Det du behöver är Volvos extraljusknapp som du monterar på första bästa lediga plats nere under klimatpanelen.

Har du inga "blindknappar" som du kan ta bort måste du köpa en ny sarg med flera tomma hål. Har för mig det finns sarg med tre eller sju hål, så har du tre knappar idag måste du köpa den med sju hål och blindknappar till.

När du monterat knappen kommer det att finnas ström tillräckligt för 2x55W i ett uttag vid luftburken. Volvo säljer kontaktdon för att koppla på där, om du inte vill klippa av och skarva på.
Okey..så det du säger är om jag köper Volvos extraljusknapp och enkelt snäpper på där, på en befintlig blindknapp, så räcker det sedan med att koppla jord, koppla till relä och sen koppla in sig på plusuttaget vid luftburken?

Har jag fattat det rätt?

Vad kostar knappen? Vet att hela extraljussatsen a´la Volvo original kostar typ 1200 kr..
Användarvisningsbild
av Perc
#670947
Du har både plus och minus i ett uttag vid luftburken. Det är dimensionerat för att kunna mata ett par vanliga 55-watts extraljus direkt utan relä, har jag för mig. Där tar du styrström till reläet. Detta uttag börjar magiskt fungera då knappen väl är på plats.

Matningen kan du ta från pluspolen uppe vid säkringsboxen och matningsjord från jordpunkten vid hjulhuset strax intill.

Knappen var väl en 20-30 euro kanske. Kontaktdonen för att koppla in sig på originalstickkontakten kostade kaffepengar.

Jag har själv inte kommit längre än att jag har kontaktdonet liggande i handskfacket och knappen på plats, dock. Det blir nog extraljus i höst om jag får skaffat nån ställning åt dem.
Användarvisningsbild
av Perc
#670973
Jag var tvungen att gå ut och testa bara för att vara 101% säker. :) Rotade fram ett fyrpoligt vanligt extraljusrelä och kopplade i det i bilens elsystem och visst, det funkar. Reläet drar åt när man slår på helljusen, om man inte valt att stänga av extraljusfunktionen med knappen inne i bilen dvs.

När jag mätte med en vanlig billig multimeter inne i uttaget under huven fick jag lätt svajande mätresultat på kring 12V oavsett om helljusen var på eller inte, men det beror väl bara på canbusgrejor som man gör klokast i att inte bry sin hjärna med så länge det fungerar. Reläet knäpper på och av som det ska i varje fall, så det ordnade sig tydligen då man satte på lite belastning.

Edit: Jo just ja, du kan ju kolla så det sitter en säkring i plats 2 i säkringsboxen under huven också. 20A ska den vara på. I teorin borde det räcka för 2x100W extraljus, men jag skulle nog dra relä ändå. :)

Lite artikelnummer har jag också.

- Knappen för grå instrumentbräda heter 8622291. Jag har svart inredning, knappen fanns inte i den färgen enligt dem och så noga är jag inte. Färgskillnaden syns bättre på bilden nedan än i verkligheten, så jag är nöjd. Hur som helst är det snyggare än att borra och montera universalknapp och det går att återställa om du vill ta bort extraljusen nån gång.

- Sladdarna, dom blåa på bild heter 30656644. Säljs styckevis, du behöver två.

- Den gråa stickkontakten, kallas "isolator" på volviska, och heter 9168863. Sladdarna har kontaktstiften fastlödda på sig, sticks in från baksidan och fastnar av sig själva inne i isolatorn.



Lite bilder då:


Kontaktdonen från Volvo.
http://perc.slashbox.net/v70n/extraljus_isolator.jpg



Nere mellan luftfilterburken och förarsidans strålkastare. Luftfilterburken till vänster i bild, halvljuslampans lock till höger.
http://perc.slashbox.net/v70n/extraljus_koppling.jpg



Provisorisk testkoppling. :)
http://perc.slashbox.net/v70n/extraljus_rela.jpg


Knappen inne i kupén.
http://perc.slashbox.net/v70n/knapp1.jpg

http://perc.slashbox.net/v70n/knapp2.jpg

http://perc.slashbox.net/v70n/knapp3.jpg
av ed
#671079
Jaha..det här var ju rent ut sagt överdjävligt fina instruktioner och bilder från Er!!

Jag tackar och bugar! Skall använda denna information så fort extraljusen är inköpta och det är dags för montering!

Två stycken såna här blir det (ej xenon)

http://www.google.se/imgres?q=hella+com ... =102&ty=74

Tack igen, återkommer om det blir problem.

Måste bara tillägga att detta nog är Sveriges bästa och mest kunniga forum. :-)-) :-)-)
av ed
#713407
Ok, nu tänkte jag snart försöka mig på inkopplingen.

Räcker denna utrustning?

Extraljus med original 55w (skiter i 100wattarna)
extraljus-relä från Jula
svart eller röd strömkabel

samt som ett inlägg ovan beskriver:

Sladdarna, dom blåa på bild heter 30656644. Säljs styckevis, du behöver två.

- Den gråa stickkontakten, kallas "isolator" på volviska, och heter 9168863. Sladdarna har kontaktstiften fastlödda på sig, sticks in från baksidan och fastnar av sig själva inne i isolatorn.


Med grejerna jag skriver ovan, är jag hemma då, eller behöver jag något mer?

Rent krasst, fixar jag inkopplingen utan blå-sladdarna och isolatorn? Dom är väl mera till för att underlätta? Dom ger mig en färdig inkoppling till helljusen (kallas styrström va?) upp till reläet och i sådana fall behöver jag bara dra strömkablar från extraljusen
fram till relä och koppla på skor där? Ja?

I såna fall är det nog värt att köpa dessa grejer också tycker jag..

Av/på-knapp i kupén blir det inte.

Kan någon extraljus-Gud reda ut begreppen för mig.. Är hysfat händig men har ganska stor respekt för el-inkopplingar..vill inte göra fel :)
av Johnnie
#713422
Utan knapp i kupén så får du väl ingen styrström under huven om jag fattat rätt.
Nån skrev att det var 12 volt oavsett om helljusen är på eller inte. På vissa bilar får helljuslampan plus på båda stiften och det blir minus (jord) på den ena när man slår på helljuset.
Om man då tar tjuvström (+) från helljuset till relät och jordar på valfritt ställe så kommer extraljusen lysa hela tiden.
Det man då får göra är att koppla relät paralellt med helljuslampan, så att när helljuset tänds drar relät.
av ed
#749415
Behöver lite assistans med felsökning.

Nu har jag försökt koppla in det, till synes rätt och korrekt men lysena funkar inte.

Kupéknappen sitter på plats och lyser, dvs den funkar.

Från vardera extraljus har jag dragit minuskabel och fäst i varsin jordpunkt under huven (de som sitter ovanför hjulhuset typ).
Från vardera extraljus löper varsin pluskabel som jag har fäst i reläet med en dubbelsko.
Från färdigmonterade Volvo-kontakten går de två blå kablarna in på varsin punkt i reläet.
Plusmatningen är dragen från stora pluskontakten uppe vid säkringsboxen. Denna matning är avsäkrad mitt på kabeln med en 15 säkring.

Något av ovanstående som verkar felkopplat tycker ni?

Det jag TROR är problemet är Volvos kontaktdon. När ni fäster hanen in i den fabriksmonterade honan, får ni ett "klick" då? Jag får det inte så det är lätt att glida ut kontakten med handen
utan något ansträngning. Sen dom två blå sladdarna som jag fäster in i kontaktdonen, ska dom sitta på något speciellt håll i donet? Dom har ju ett visst utseende, men samma sak här, jag får
inget "klick" när jag för in kablarna i donet och för mig är det inte självklart åt vilket 90-graders håll dom ska in i donet. Någon som vet?

Sen kan det vara så att säkringen jag använde var trasig, spelar det stor roll eller? Testade med en 10 och 20-säkring också men inget där med. Om 15-säkringen var trasig, går det ingen
plus-ström fram till reläet öht.

Tacksam för hjälp :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]