Sida 3 av 5

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 03:53
av NovemberRain
T6 må vara kul, du åker som en kung i din S80 eftersom komforten är i världsklass. Vet du om växellådan är bytt på din S80 än? 99-00 hade ju enorma problem med den. Har hört en kostnad på ca 40 000:- för ett sådant byte, dock är den uppgiften något år gammalt.
V50in är lite plastigare och inte lika gedigen enligt min mening. Men trots det åker man riktigt bra i V50 och hyfsat billigt (jag kör C30). V50in kostar mer i inköp, men drar betydligt mindre sås!
Att köpa bil är aldrig ekonomiskt försvarbart, men man kan ju försöka iaf få det till "lite mindre dyrt" :) D5:an går bra att trimma den också!

Lek med tanken att du kör 2000mil per år, literpriset är hämtat från OKQ8 bemannad station:
T6: 1,06/mil x 15,93:- = 16,88:-/mil x 2000mil = 33771,60:- per år + skatt 2500:- = 36271,60:- totalt på ett år
D5: 0,55/mil x 14,99:- = 8,24:-/mil x 2000mil = 16489:- per år + skatt 4000:- = 20489:- totalt på ett år

12 + 1500:-/mån = 18000:- per år + 20489:- = 38489:- inkl ränta, amortering, drivmedel och skatt.
Sist men inte minst får du lägga till försäkringen, service och reparationer.

Nu blev V50in ca 2000:- dyrare per år enligt ovan (men hade du haft lån hade nog S80 blivit dyrare), men fatta vad pengar du betalar till staten via drivmedel och vad får du tillbaka? NADA ;)
Jag personligen betalar hellre på ett lån (där man får tillbaka lite på räntan vid deklarationen) än sitter och betalar sjuka pengar till staten genom drivmedel!

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 11:57
av JohnB
Jag måste säga att jag tvivlar på att snittet på D5 med geartronic blir på 0.55 som i beräkningen med tanke på att TS kör sin T6 på 1.06. Behåller man samma körsätt så kommer D5:an troligen ligga kring 0.7-0.8. Jag har en kollega som har en V70II D5 man och han snittar ca 0.65 på landsväg(tyngre bil än V50 iofs). Jag vet att det går köra en D5 extremt billigt om man ligger i max 95 och knappt nuddar gasen men jag gissar att TS inte har den körstilen och då kan man inte göra en beräkning som utgår från en T6 med aktiv körstil och en D5 som snålkörs. Växellådan i tidiga S80 är ju som sagt ett osäkert kort men om den håller något år till så kan du skrota din S80 och gå i princip jämt upp mot värdeminskningen du hade haft på en ny(are) bil.

Då det är svårt att uppskatta vad man kommer att få för snittförbrukning när man byter bil brukar jag göra på följande sätt. Jag ber att få låna bilen en dag eller 2 och sedan tankar jag den fullt och med fullt menar jag tills det rinner ut genom påfyllningsröret. Sedan kör jag runt på de vägar jag brukar köra på med samma körstil som vanligt tills jag förbrukat minst halva tanken. Sedan åker jag till samma pump och fyller på igen tills det rinner över. Det är enda sättet för mig att få en vettig uppfattning om snittförbrukning. Sedan ska man ju så klart tänka på att värdeminskning och servicekostnader vida överstiger kostnaden för drivmedel om man inte kör väldigt långt per år. Det är lätt att lura sig själv genom att stirra sig blind på förbrukning. Ta reda på samtliga kostnader för serviceprogrammet, försäkring däck och liknande under den tid du räknar med att ha bilen och sedan jämför du med din nuvarande bil. Först då har du en vettig kalkyl att gå efter. Sedan finns det ju inget roligare än att leta ny bil och vill man byta för att man är sugen så spelar ju ekonomin oftast mindre roll :D .

/John

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 13:22
av Herrhagen
Precis, 7000kr sa Volvo o den är vid 18,000mil.

Jag har dock en mycket bra verkstad som gör detta för 4500kr.

Volvo sa åxå att partikelfiltret renar sig självt.

Nu är det biff, jag är ägare till en svindyr o ful 2008 v50 D5 snart med argt eco-trim.

Så nu är champange och gåsleverdagarna till ända. Jag ska köpa ett tält att bo i, kommer sälja min lägenhet för att finansiera bränsle till min nya bil.

S80 var charmig och kul men alldeles för ekonomisk, jag hade det för bra helt enkelt.

Men nu är alltså denna punkt åtgärdad och jag kommer vara inne här sparsmakat i framtiden. Var tvungen att sälja mitt tangentbord, för att klara försäkringen på min nya bil. Men jag kommer följa forumet men kan alltså inte göra några inlägg mer.

Lycka till allihop och akta er för V50 D5 om ni inte har obegränsat med stålar.

:-)-)

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 13:48
av JohnB
Grattis till nya bilen :-)-) . Känslan när man bytt bil går ju faktiskt inte att mäta i pengar. Jag som har bilar från båda plattformarna måste bevisligen ha astronomiskt med pengar :wink: men det är ju faktiskt helt olika bilar där S60´n är bekväm och komfortabel men lite som bambi i kurvorna och C30´n tight och körglad men har kanske lite sämre stolar och pappigare inredning samt mer däckljud i kupén. Underbara bilar är de båda 2 iallafall :) .

/John

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 20:03
av Fred00
Grattis till nya bilen!

Jag måste dock säga att det är lite lustigt att folk sitter och räknar på kostnader utan att ta med den enskilt största kostnaden: värdeminskningen. Det spelar ingen roll om så D5:an drar 0.5 liter/milen, den kommer lik förbannat att kosta betydligt mer att äga de närmaste åren än den gamla S80:n. Det enda som kan göra V50:n billigare är om S80:n skulle behövt en massa verkstadsbesök.

Men ekonomi är inte allt här i världen. Vi byter alla bil med jämna mellanrum trots att det nästan alltid är billigare att ha kvar den gamla. :)

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 20:38
av Herrhagen
Spoiler »
Sitter här på ett internetcafé o läser era klocka inlägg.

Japp det är kul med ny bil JA! En stor anledning till att jag säljer som jag inte nämnt är växellådan o risken för problem med den. Detta kan bli DYRT. En BSR tunad T6 har nog inte bara cruisat fram från röljusen om man säger så...

Sen vill jag köra mer bil än jag gör idag, jag vill åka på bilturer bara för att det är kul att se lite nya ställen o då vinner D5:an enligt mig. Om jag börjar köra mycket med S80 jag då pumpar det på på ett grymt sätt för varje km.

Värdeminskning absolut, men den ligger "rätt" i pris, i alla fall bland de billigaste på blocket+ att jag får 30000kr för gamla Bettan.
Sen har den gått som tjänstebil hela sitt liv och alltid varit servad av Volvo själva. Var på Helmia och de visade mig servicehistoriken. Över 30 servicar och uppdateringar på dessa 4,5 åren.

Men visst absolut: det bästa vore att köpa en fin 245 från 1981 för 5000kr o köra den tills den vägrar gå. :-O)

Förresten: någon som vill hosta upp 30000 large för min S80, den går som ett skott? :oops:

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 21:36
av NovemberRain
Räkna med värdeminskning eller ej beror ju på om du tar lån på bilen eller betalar den kontant ;)

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: mån 20 aug 2012, 22:47
av Herrhagen
NovemberRain skrev:Räkna med värdeminskning eller ej beror ju på om du tar lån på bilen eller betalar den kontant ;)
Hade jag 100000 papp i byrålådan skulle jag nog inte köpa en V50.

Varför kan inte jag ta lån, alla andra gör ju det... {:-O

Men igen, vem vill köpa min ekonomiska S80 T6 BSR?

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: tor 23 aug 2012, 16:52
av NovemberRain
Sorry Herrhagen. Det var inte menat till dig :)

Det var ett svar till Fred00 egentligen.

Re: S80 T6 BSR, 2000 vs V50 D5, 2008

Postat: sön 26 aug 2012, 09:42
av Herrhagen
NovemberRain skrev:Sorry Herrhagen. Det var inte menat till dig :)

Det var ett svar till Fred00 egentligen.
Det är lugnt:-)

Rolig småbil som går att köra inspirerat på småvägar men ändå drar "lite" vid motorvägspendling? ??:-/