Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herrhagen
#669875
Funderar på att byta bil för att sänka min bränslekostnad och totalkostnad. Lurar jag mig själv?

Skyldiga i dramat:

Min bil- S80 T6, BSR, 2000, automat, 21700 mil.

Går som en dröm. Har bytt mycket i år o bilen känns väldigt fin. Riktigt bra tryck i den med BSR+ ferittasystem o öppet filter.

Man åker som en gud i den o idag lyxade jag på den tvätt både in o utvändigt= ser ny ut:-)

Drar enligt färddatorn 10,6 liter/mil. Tankar bara 98 oktan.

Fundera på att köpa istället- V50 D5 2008, automat, 14000 mil.

Riktigt fräsch, 14000 mil.

Drar enligt färdatorn 0,65 liter/mil.

Har inga lån på S80.

Om jag köper V50 kommer jag ta den på 84 månader o det blir totalt 1500/månaden med ränta+ amortering. Den ligger rätt i pris så inga konstigheter+ ingen handpenning då jag byter in min S80 för 30000kr.

Jag kör ca. 1600 mil/år men skulle vilja köra mer.

Tankar för ca. 3000- 3500kr/ månaden med S80 just nu.

Fråga: Skulle jag "tjäna" på att byta till V50?
av defacto
#669989
Herrhagen skrev:Citera inte hela föregående inlägg //mod

Go for it skulle jag säga, V50 är en av särklass skönaste bilar att köra enligt mig, samt bensin snåla. om din drar 10Liter på en mil så skulle jag bytt snabbare än ögat hahaha.

Frugans V50 skulle jag köra varje dag om jag fick, fast frugan tycker inte om att jag kör v50 i skogen så det blir inte så ofta man kör den, men helt klart värd det bytet, dels för att du minskar bensinkostnaden (disel bilar drar mindre och har billigare skatt/försäkring hos volvia.
av Andis
#670027
Kul fråga du tar upp.

Mitt svar blir = Nej jag tror inte du tjänar på att byta bil.

Men frågan är du kanske är frestad på en annan bil :D

Något kort varför jag inte tror på vinst ekonomiskt.

84 månader = 7 år stor värde minskning på nya bilen, gamla bilen ingen värdemisnkning i stort sett. Till och med tveksamt att en lägre försäkringspremie väger upp det, om nu inte S80 är kanon dyr att försäkra.

För 1500 kr i månaden får du 100 liter bensin. Det räcker för att kompensera dom första 250 milen i månaden i skillnaden i förbrukning.

Samt har med eget bil ägande kommit fram till när jag hård räknat att just en sån bil som din S80 i fint skick kontra en ny dyr bil. Är alltid den äldre billigare att åka runt i.

Rapportera hur du gör.
Finns ju andra faktorer än pengar.
Även om S80 T6 är en av mina favoriter som jag skulle ha svårt att byta bort till en diesel.

Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av pergrein
#670032
Du kör 1600mil/år = ca:133mil/månad
Du säger att den drar 1.06L/mil
B95 pris ca:15kr
Bränslet kostar då ca:15x1.06x133=2115kr/mån

Så något stämmer inte med dina siffror???

Skatten är ju 2300kr dyrare på V50:in

Mvh
Per
av Herrhagen
#670614
Ok bra svar o tankar. Älskar min snabba S80 men jag ville bli duktig o ekonomisk.
Om jag inte tjänar på det vill jag inte byta. Alla jag pratat med säger Byt! men ni säger annat.
Fler åsikter tack?
#670620
Byter du kommer du ångra dig! Bilarna är ju som äpplen och päron, du byter till en mindre, långsammare, trängre dessutom fulare i mina ögon. Nä behåll bilen. V50:n får vara sanslöst mycket billigare i drift om det ska gå ihop.
av Herrhagen
#670686
Tankar jag för 3000 kr/månaden går det på ett ut bilarna imellan. V50: amortering+ ränta 1555kr, bensin 1500 kr= 3000kr. Samma pengar som jag bara lägger på bensin i månaden med S80

Hä'nder de något med min slyngel buskörda missil, ja då blir det dyrt. V50 känns tryggare på det sättet, har gått som tjänstebil så volvo har alltid servat den.

Värdeminskning är ju fruktansvärd på alla bilar. Fördelen är att V50 är väldigt fin o ligger klockrent i pris.

Enligt Volvo så är skatten precis samma som på S80: 2500kr.

De V50 jag har åkt i tycker jag varit sköna.
Sen spelar jag golf o kör grejer så jag vill gärna ha en kombi.

Kom gärna med fler argument o tankar tack.
av Andis
#670738
Finns ju V70 T6 eller V60 T6 :D

Då får du med golf klubborna enkelt :D

Samt kan fortsätta ha kul med T6 under huven.

Med vänlig hälsning,
Andis
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]