Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#671171
Herrhagen skrev:Jo jag vill ju egentligen köpa en srt-8 eller 10:a men jag har bestämt att jag är gammal och tråkig nu.
Då måste man köra diesel fegt o sakta.
Skrattar vilka idéer gammal och tråkig är det så illa :D
Måste köra diesel.
Är inte det här diesel racet lite överskattat går ju så mjukt och tyst och skönt med en bensinare under huven. Och T6 går ju verkligen tyst och fint. En S80 T6 är ju som en helt annan S80 än en 2,4 S80 till exempel.

Kör på med din T6 ett tag till rolig bil som går i stort sett gratis tar lite extra soppa men det är inget mot värde minskningen på en dyr bil. lite skoj måste man väll ha ;-)

Brukar själv köra V8 bil sommartid för det sköna ljudet från motorn. Samt till och med ej bil intresserade brukar börja garva när man styr med gasen i stället för ratten ut från en T korsning. Och bakdelen åker berg och dal bana som en tvål i ett halt handfat. Vilket en V8 gör så enkelt utan att ens behöva pressa den.

samt tänker bara själv på när man byt bil och håller på och betalar den så tänker man skulle haft den där betalda bilen ett tag till hu vad det här kostar pengar. Avbetalning plus värdemisnkning huu.

Ja blir spännande att höra hur du gör till slut :D

Med vänlig hälsning,
Andis
av Herrhagen
#671350
Andis du hjälper inte!

Livet handlar inte om att ha kul, det handlar om att vara en bra och skötsam medborgare. Då jobbar man minst 8 timmar/dag o har man tur får man se lite sommarsol i 4 veckor på semestern. Man bör också ha en del lån (vilket jag bara har CSN, alldeles för få): bostadslån, billån, TV-lån, julklappslån m.m.

När jag la upp denna tråden trodde jag alla skulle säga: klart du ska byta från den där bränsletörstande äckliga gamla S80 till en fräsch och fin V50. Men jag gissar att det finns en del passion hos medlemmarna på detta forum, en passion som jag "tyvärr" delar. Åkt mycket hoj tidigare o då sporthojar, därför vill jag ha lite drag i bilen då jag lagt av med hojåkandet därför att det är livsfarligt.

Styra med kraft med V8 så klockrent, faan va kul!

Var och provkörde en GTO från 2005 i våras med ferritasystem. Vilket ljud, jag kände mig som hin håle själv när jag drog på. Man kände att chassiet liksom hoppade upp från bottenplattan när man drog fullt.

Ja fy satan vad krångligt allt ska vara. Kanske ska köpa mig en galen V8 istället o inte lämna in än...

Alla försäljare jag pratat med på diverse helmia och bilia instanser har rått mig till att göra bytet omgående. En del har varit ganska bryska och sagt typ: "Hittar du någon som ens erbjuder något för din bil så räck fram näven med en gång". "Det kan bli hur dyrt som helst om din bil bryter ihop. Även om den inte går sönder är den ju ruskigt dyr på soppa". Kloka kompisar säger också byt omgående du kommer aldrig ångra dig.

Men härinne låter det tvärtom, puh.

Jag får väl ta och fixa billigare boende, köpa ett tält eller något, och köra som satan med min gamla best.

Har några dagar på mig innan jag ska kolla o testa V50.

Gud :oops:

Off topic: Andis, vilken V8 bil rekommenderar du som det är bra tryck i o man kan köra året runt med? :twisted:

Får man fråga vad sommarbilen heter?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#671380
Jag bytte min S80 T6 1999 mot en SAAB 1.9TID sportcombi Vector som jag sedan chippade. Gick ifrån 1l/mil i förbrukning till 0,63l/mil i förbrukning.
Skatt S80 2500 ca 200kr/mån
Skatt 9-3 3500 ca 290kr/mån
300mil*15*1=4500
300mil*0,63*14,40=2721

Månadskostnad S80 4700
Månadskostnad 9-3 3011

1600kr billigare ger dig amorteringen på den nya bilen.

Kan bara säga att jag saknar S80 T6. Underbar bil, underbart drag underbar komfort. Horribla priser på delar och soppa.

Tittar man ekonomiskt byt. Tittar man komfort och ös byt ej.

Ångrar ej bytet men saknar min gamla T6:a
av Andis
#671382
Skrattar ja vi är nog lite passionerade bil älskare här på forumet.

Och då ligger en S80 T6 rätt för många av oss.

Klart säljare rekommenderar att byta till nytt dom vill ju sälja. Sen är ju nästa fråga säg att din S80 skulle braka om 2 år och du får kanske 5-10 tkr istället för 30 tkr då har ju dessa 2 år ändå varit billiga. Brakar den inte så får man väll 10-30 tkr beroende på vem man hittar som köpare. Dessvärre är det ju rätt billigt jämfört med värdeminskning och avbetalning.

Fördelar med den nya bilen.
En ny bil är alltid en ny bil, färre knirr och knarr icke bil entusiaster kommer säkert tycka den nya bilen är häftigare än den lite äldre. Kan ge en lite plus poäng hos grannskapet om man säger så, brukar ju alltid bli lite å titta vilken ny fin bil han har. den nya bilen kommer troligen drabbas av mindre fel än den äldre. Samt en betydligt lägger förbrukning speciellt i stadstrafik kommer du nog märka största skillnaden.

Sen får du avgöra själv vad du mest frestar på. Men tycker jag hör en liten förtjusning i T6 därav som jag kanske rekommenderar att kör på ett tag till och lek av dig. Nu när du ändå har den. Än att bara skänka bort den för gissar att den kosta lite när du köpte den.

Om du vill ha lite V8 tips, så visst. Lite off topic men ändå.

Gissar att du inte är så USA bil frälst. Men om vi börjar med USA V8.
Mustang GT är en bil som du skulle kunna åka året runt, gör bara en rejäl rostbehandling då dom oftast inte är rostskyddade alls, inte alls särskilt törstig troligen i stort sett samma förbrukning som din T6. Med Manuel låda kan du göra fina lakritsar även med GT versionen, vill du ha ännu brutalare gång så blir det kompressor versionerna. Men dom är lite mer stressade och lite känsligare än vad en gt är som är anpassad för varje dags körning.

Kör själv en Mustang GT Cab manuel sommartid.

Vill man ha en större men ändå lek vänlig jänk så är polis versionerna av crown Viktoria ofta rätt pigga och komfortabelt bilar, men automaten är väll inte den mest lek fulla sorten i dom. Vill du bara ha en glidare så är vanliga versione av dom intressanta men kanske inte så jätte pigga.

Även Chrysler hemi V8 modeller är kul bilar som i Magnum kombi versionen är relativt lik en europeisk bil. Dock inte speciellt snål utan tvärt om på bränslefronten, i alla fall den jag har kört en del. Men rejält drag i dom, går väldigt lätt i 200 när man ska köra om utan minsta protest.

Sen en riktig udda sak i samlingen som går betydligt bättre än man tror när man ser dom så är det en Ford Flex EcoBoost. V6 med dubbla turbo i dom ca 350 hk ser ut som en hundkoja korsad med en minibuss. Se på nättet. Drar 1,4 i stort sett hur du än kör den.

Sen om vi tar erupeiska så har du BMW 540 fantastisk fin bil med underbar V8 motor. Om du får tag i en som går att stänga av antispinen då går det att leka fint med dom.
sen har du samma i M5 modell med ännu mer effekt samt dom nyare har dom V10 i.

Audi RS 6 är en grymt kul bil. Den roligaste jag har åkt i bil väg var en Chippad rs6 med V8 och dubbel turbo. Den gick 0-100 på 4 sekunder och en komfort som var kunglig och ett djupt härligt muller som dock var lagom högt. Samt tog ca 10 sekunder till 200 km/h det var som att sitta i en karusel på grönalund. Men ekonomi nej den bilen är allt annat än ekonomisk.

Mercedes Amg E55 mycket fin bil med riktigt fint tryck i motorn, kompressor V8 i den och Komfort i toppklass.

Ja det var lite V8 förslag på kul bilar. Men den ända av dom som är ekonomisk är mustangen, efter det kommer BMW 540 sen dom andra är lite hugget som stucket men Rs6 blir nog dyrast att åka av dom.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Herrhagen
#671717
Tack för alla tips :D

Kan man köra en gto 2005 året runt eller är det att förstöra bilen? (skulle naturligtvis ha den i garage då jag inte kör)
LS2 motorn på över 400 häst var ju trevlig när jag testa denna bilen i våras.

Hur är det med Mustangerna o alla varianter? Finns det någon billig arg modell där tro? Lätt trimmat o billigt trim?
Är mustangerna mer sportbil än gto?

Är längre ifrån V50 nu än någonsin på de 2 veckor jag funderat.

Gamla bensinslukande Bettan får nog hänga på ett tag till. Jag älskar ju faktiskt henne på alla sätt. Hon är precis som jag, gillar att ta sig ett järn då och då, även om hon dricker lite väl mycket ibland. Men får hon inte dränka sig ibland ja, då blir hon vresig o då blir det inge åka av :shock:

Men klart nyfiken på arg V8 för sisådär max 150 lökar... :-DD
av Andis
#671809
Skrattar ja det var väll det jag kände på mig lite att har man valt en T6 en gång i tiden så gillar man nog att gasa och kommer sakna det efter ett tag. Vet hur jag själv kan vara ;-) Försöker hålla mig borta från att Chippa min Xc70 2,5T även om det kliar lite att göra det, har en av dom som kom utan antispin = kul på vintern går att göra ställ :D

Åter till GTO iden.

En fullständig rostskyddsbehandling av GTO:n och hålla den väll vaxad. Så varför inte det kan nog bli en fin bil året runt bil. Är ju inte en extrem samlar bil som bara kommit i ett fåtal exemplar. utan känns väll som en bil man ska vara rädd om men använda och njuta av medans den är hyfsat ny och modern. Kul med LS2 motor :D 6,0 börjar röra sig i dom stora cylinder volymerna :D
av Herrhagen
#673048
Hört att ni saknat mina intelligenta inlägg i denna tråd, så här kommer det:

Har förstått att från årsmodell 2008 har V50 D5 ett partikelfilter som renar sig självt och alltså inte behöver bytas (kostar skjortan annars).

Är detta korrekt, någon som vet?
av Herrhagen
#673104
dieselmagnus skrev:Stämmer det renar sig själv, märks på ökad förbrukning under reningsprocessen.
Ok tack, du verkar ha koll på detta eftersom du nämner ökad förbrukning (visste inte jag). Hur lång är reningsprocessen och hur mycket ökar förbrukningen?

Undrar åxå: kamremsbyte- är det vid 16,000mil eller 18,000mil?

Vad kostar en sådan?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#673109
Nja inte så mycket och bara under reningsprocessen. Exakt vet jag inte men det märks på färddatorn. 18000 mil är det väl från 06 och uppåt. Skulle tippa på en 7000 spänn för den servocen.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]