- sön 02 sep 2012, 19:24
#677723
Jag jämförde lite med min S60 som rullar kring 1000 mil/år och den kostar strax under 14:-/mil i drivmedel och har kostat mig i snitt 1550:- i månaden hittils i år om man bara räknar drivmedel. C30:in kostar 7.50:-/mil som jämförelse. Den var därmot mer än dubbelt så dyr som S60:in i inköp och kommer att kosta en del att serva pga partikelfilter, eolys och liknande så jag gissar att det mesta av den låga drivmedelskostnaden kommer att ätas upp av andra kostnader och större värdeminskning om jag skulle ha bilarna 3 år och sedan byta nycklar hos en handlare.
Så frågan är nog återigen om du vill byta bil eller inte. Jag ljuger nog inte allt för mycket om jag hävdar att du kan gasa på med din S80 tills den blir dyrare att reparera än vad den är värd och då skrota den eller sälja den billigt och att det skulle gå jämt upp med värdeminskning och övriga driftskostnader på en nyare beg-bil för 150-200k.
Då jag har 1 bil som är motorstark och 1 bil som är soppasnål(are) så är väl rådet att prova noga innan du skaffar en motorsvagare bil så att du inte blir besviken när du inser att det i slutändan hade varit nästan lika dyrt att gasa runt i gamla bettan .
/John
Så frågan är nog återigen om du vill byta bil eller inte. Jag ljuger nog inte allt för mycket om jag hävdar att du kan gasa på med din S80 tills den blir dyrare att reparera än vad den är värd och då skrota den eller sälja den billigt och att det skulle gå jämt upp med värdeminskning och övriga driftskostnader på en nyare beg-bil för 150-200k.
Då jag har 1 bil som är motorstark och 1 bil som är soppasnål(are) så är väl rådet att prova noga innan du skaffar en motorsvagare bil så att du inte blir besviken när du inser att det i slutändan hade varit nästan lika dyrt att gasa runt i gamla bettan .
/John