- sön 26 aug 2012, 09:44
#675417
Vilken motor ska man välja tycker du? Vill köra asfort och snålt.
Får väl plats en golfbag i den?
NovemberRain skrev:T6 må vara kul, du åker som en kung i din S80 eftersom komforten är i världsklass. Vet du om växellådan är bytt på din S80 än? 99-00 hade ju enorma problem med den. Har hört en kostnad på ca 40 000:- för ett sådant byte, dock är den uppgiften något år gammalt.Är inne på C30 just nu.
V50in är lite plastigare och inte lika gedigen enligt min mening. Men trots det åker man riktigt bra i V50 och hyfsat billigt (jag kör C30). V50in kostar mer i inköp, men drar betydligt mindre sås!
Att köpa bil är aldrig ekonomiskt försvarbart, men man kan ju försöka iaf få det till "lite mindre dyrt" :) D5:an går bra att trimma den också!
Lek med tanken att du kör 2000mil per år, literpriset är hämtat från OKQ8 bemannad station:
T6: 1,06/mil x 15,93:- = 16,88:-/mil x 2000mil = 33771,60:- per år + skatt 2500:- = 36271,60:- totalt på ett år
D5: 0,55/mil x 14,99:- = 8,24:-/mil x 2000mil = 16489:- per år + skatt 4000:- = 20489:- totalt på ett år
12 + 1500:-/mån = 18000:- per år + 20489:- = 38489:- inkl ränta, amortering, drivmedel och skatt.
Sist men inte minst får du lägga till försäkringen, service och reparationer.
Nu blev V50in ca 2000:- dyrare per år enligt ovan (men hade du haft lån hade nog S80 blivit dyrare), men fatta vad pengar du betalar till staten via drivmedel och vad får du tillbaka? NADA ;)
Jag personligen betalar hellre på ett lån (där man får tillbaka lite på räntan vid deklarationen) än sitter och betalar sjuka pengar till staten genom drivmedel!
Vilken motor ska man välja tycker du? Vill köra asfort och snålt.
Får väl plats en golfbag i den?