Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#669988
chrippa1 skrev:Har fått SRS lampan att lysa på min S80 -99. Kan du hjälpa mig greeeken?


Du måste fixa ditt instrumentering först innan du kan nolla felkoden, annars kommer den tbx när du startar bilen.
samt att det bästa du kan göra är att felsöka först så du ser att det är fel på DIM och inte det verkligen är fel på Airbagsystemet,
#670241
Okey. Höll på och meka lite med bilen och tror jag kommit åt lite kablage då jag rev ur golvmattorna fram för tvätt. När jag sedan satte på tändningen kom felmeddelandet upp. Notera att jag först märkte att golvbelysningen inte ville slockna och att jag fick upp ABS fel. Och så kom SRS felet upp. Tog bort batteriet och satte tillbaka. Sen fungerade allt utom SRS felet. Jag har tidigare lött om ABS boxen och inte haft problem sedan dess. Har tittat om det ligger felkoder i systemet med att hålla in Read och trycka på dimbakljusen 2 gånger. Har lite felkoder liggande. Skulle vilja läsa ur dessa och ta bort. Som du säger så får jag väl sedan nolla SRS i annat skede då Dim måste nollas och sedan nolla SRS helt.
#671093
Defacto. Fråga: Du säger att jag har felkod i Dimmen. Jag har noterat att själva airbaglampan slocknar efter 7 sekunder. Men...varningstriangeln lyser orange och servicemeddelande i displayen om service omgående på SRS. Är det samma sak? Frågan kanske är dum. Men om jag har fel på aribagsystemet. Borde inte själva airbaglampan lysa då. Visar inte det meddelande jag har att jag haft en störning som behöver kontroll?
#671599
chrippa1 skrev:Defacto. Fråga: Du säger att jag har felkod i Dimmen. Jag har noterat att själva airbaglampan slocknar efter 7 sekunder. Men...varningstriangeln lyser orange och servicemeddelande i displayen om service omgående på SRS. Är det samma sak? Frågan kanske är dum. Men om jag har fel på aribagsystemet. Borde inte själva airbaglampan lysa då. Visar inte det meddelande jag har att jag haft en störning som behöver kontroll?

Defacto. Fråga: Du säger att jag har felkod i Dimmen. Jag har noterat att själva airbaglampan slocknar efter 7 sekunder. = Precis som min gjorde..


Men...varningstriangeln lyser orange och servicemeddelande i displayen om service omgående på SRS. Är det samma sak? = Japp

Frågan kanske är dum.: ingen fråga är för dum för att ställas.

Men om jag har fel på aribagsystemet. Borde inte själva airbaglampan lysa då = om du har problem med airbagsystemet så lyser lampan, men srs- lampan i färddatorn lyser också när instrumenteringen är trasig, vet ej varför. det har något med kresten i instrumenteringen att göra.

Färddator + Lampa = fel på airbagsystemet. troligtvis kommer inte airbagen funka vid krock

Endast färddator(efter ca 7 -10 sekunder) = 99% garanterat fel på dimen och det finns en risk att airbagen inte kommer att utlösas vid krock,
#671691
Stort tack för dina svar, defacto. Har bokat tid hos Volvo för nollställning. Tror att jag rivit lite för mycket när jag la in ljudisolering. Har svårt att hålla fingrarna i styr med att meka och förstå elektroniken i ett fordon då jag jobbade med det i 17 år. Får se om nollställningen fungerar. Annars blir det roligt med lite utmaning igen. ;)
#671846
chrippa1 skrev:Stort tack för dina svar, defacto. Har bokat tid hos Volvo för nollställning. Tror att jag rivit lite för mycket när jag la in ljudisolering. Har svårt att hålla fingrarna i styr med att meka och förstå elektroniken i ett fordon då jag jobbade med det i 17 år. Får se om nollställningen fungerar. Annars blir det roligt med lite utmaning igen. ;)

Hehe jag vet jag köpte min bil spritlans ny när den kom ut. hann inte mer än att få hem bilen innan jag började riva och ljudisolera :D

Bor du i Stockholm så finns det en person som kan nolla dina felkoder billigt istället för att du åker till bilia/volvo
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]