Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svedin
#1175595
Jag vill också väcka den här tråden till liv.
Började smått med att jag fick "motorservice erfordras", sen tappade jag lite kraft på bilen, sen uppstod ett "väsande" ljud vid gaspådrag.
Sitter någon i bilen och gasar så trycker den ur sig vatten bakom motorn på förarsidan. Smaklöst, färglöst, klibbar inte.
Något senare tänds "sotfiltret fullt, läs manualen"
Då motorn redan var varm körde jag den dom "rekommenderade" 20 minutrarna och lite till. Avhjälpte inte felet med "väsandet".
Någon som vet vad de kan vara för vatten och hur DET har något samband med kraftlös (just ja! glömde att den IBLAND hoppar/rycker!) motor?

V70 D5 2,4 -2006
av MickeM
#1175633
Utloppet för kondensvatten från ACn är ju bakom motorn, på förarsidan, typ.
Det SKA rinna vatten där, när den avfuktar. Normalt.
Vattenmängd beror på luftfuktigheten.

Det har nog inget med övriga problemet att göra.

Jag har faktiskt rätt nyligen hört om flera Volvo,(alla med dieselmotor) vars turborör gått av med en "poff".
Materialutmattning pga vibrationer har dom fått till svar. En typfel alltså. Tydligen nått dom kollar extra på servien numera. (2017)
Kanske börjar med väsning, om det bara läcker i en spricka först.

Felkoder krävs, dock.
av volvotomas
#1199687
Jag har samma problem med min volvo v70 t5-05 det började igår kom på en gång har varit under och kollat efter läkage och kollat bultar mm men hittar inget det pyser (fräser) också när man står på tomgång och gasar till lite och även när man gasar hörs det och när man ligger och kör på landsväg kommer det in också och det verkar komma från vänstersidan, när man har dörren öppen så hörs det inget väldigt konstigt fenomen.
av AdrianH
#1200133
Samma här!

Detta är visserligen min första S60, köpte den av en "äldre" herre, det är en 01a och 2.4 170 manuell, gått ca 15000mil,

Brukar också höra ett "pysande" ljud, lite som en dump ventil i en turbo vid gaspådrag, blev väldigt förvånad när jag hörde det första gången, låter iaf lite då och då, konstigt, annars verkar allt vara ok, kanske ska va så i en s60?

Fast iofs nu när jag tänker efter så känns det ibland när man kör långt att en "kompressor" aktigt ljud kommer igång under 1-2sek och motorvarvtalet ändras lite för stunden,
av Tarv
#1204765
Detta fenomen fick jag uppleva förra veckan i min V70 på väg hem från jobbet. Bilen tappade all ork och pös något kopiöst vid gaspådrag. Samt att larmet "motorservice erfordras" uppenbarade sig. Har ännu inte haft tid att lyfta bilen och inspektera diverse rör/slangar/kopplingar. Dock när detta inträffade så var första initiativet att kika i motorrummet och av en slump hittade jag en vipparm av plast vid oljepåfyllningslocket som hade hoppat av och undrar vad den är till för :roll: https://ibb.co/gsdgy6
av MickeM
#1204767
Bilden avslöjar att du har dieselmotor.

Det du ringar in på bilden är armen mellan virvelspjället och dess ställdon.
Ganska vanligt fel. Fanns förr en repsats för detta, men vet inte om den säljs ännu.

Byte av virvelspjäll är obilligt!

Annat vanligt fel på dieslarna ang pysande, är brustet fäste eller klamma på turboröret, så det går isär.
Då kan det tom bli en Poff! ,och sen orkesllös och en massa pysande.
Bör fixas snarast, och inte köras runt i onödan......
Ganska billigt, eller väldigt billigt om man fixar själv.
av Tarv
#1204770
Det stämmer! Jag såg inga som helst fel på själva armen så jag tryckte tillbaka den på kulan. Hur den kan ha hoppat av är ju lite av en gåta då den var ganska tight att få på plats igen. Bilen blir stående tills felet är åtgärdat då jag har lyxen att ha reservbil :lol: Det får bli lite kvällsmek när tid finnes :) tack för snabbt svar!
av ToTTe24
#1441738
Någon som kan uppdatera på detta problem, har haft det nu i 3 månader på min V70-07 AWD

Och jag har googlat, och kört så lite som möjligt det är som att den väser från vänster sida som alla dem andra skriver men är för okunnig för att förstå. Ska försöka kolla i turbon å se om man ser något som inte ser bra ut. Den har som sagt pyst sen ja köpte den i januari och vet ej vad som är fel :x
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]