Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isse
#651990
Hej!

Vid gaspådrag hörs ett pysande ljud från bilen. Svårt att säga varifrån det kommer, men det hörs i kupén. Tror dock att det kommer framifrån, typ motorrummet... Ska försöka lokalisera ljudet lite bättre. I alla fall, det kommer med gaspådrag och är inte beroende av varvtal eller hastighet. Hörs både vid gaspådrag stillastående och vid acceleration, men mest vid acceleration. Det hörs även vid konstant gas. Alltså om jag ligger och kör konstant i tex 90. Släpper jag gasen så hörs ett långt udraget pys som går ner i frekvens och styrka tills det mer eller mindre försvinner.

Vad kan detta vara?

Bilen är en V70 2.5T AWD.

Isse
Användarvisningsbild
av Perc
#652079
Du vet väl om att "T" i 2.5T står för Turbo, va? ;)

Min turbo hörs dock inte nämnvärt. Kanske du har en läcka nånstans? Känns bilen onormalt slö?
av isse
#652107
Ha! Jo, jag tror jag fattat att det är en turbo. Det är bara det att jag inte hört ljudet tidigare. Den känns inte slö.
av isse
#652140
Det är nästan så att ljudet gränsar till ett vinande ljud, typ något som roterar hastigt. Det är alltså inget solklart pysljud. Inte kan man väl höra svänghjulet?? ??:-/ Det är nyligen bytt.
Användarvisningsbild
av Vojje
#652187
isse skrev:Det är nästan så att ljudet gränsar till ett vinande ljud, typ något som roterar hastigt.
Den tidigare nämnda turbon roterar typ 150 000 rpm. Fort nog :wink: ?
Användarvisningsbild
av Perc
#652199
Ah, om vi snackar vinande och inte pysande så har jag också nåt liknande. Det låter nästan som om motorn var kompressormatad ibland då man kliver på ordentligt på låg växel. Det hörs dock på tomgång också då motorn är kall, och då man gasar lugnt med kall motor.

Jag har bytt kamrem, vattenpump, aggregatrem och alla tillhörande spänn- och styrhjul. Även automatväxellådsoljan, motoroljan och servo-oljan är bytt. Servo-oljan var brunsvart, inte grön som den ska vara. Ingen förbättring. Jag ser det numera som ett skönhetsfel, alternativt en servopump som inte har så många år kvar i livet. Den dagen den sorgen.

Om ljudet uppkommer då du trycker på gasen, utan att varvtalet för den skull ändras nämnvärt, så ligger det ju nära till hands att det är något med turbon eftersom den börjar ladda då man ger gas och det finns belastning. Jag kan inte påstå att jag nånsin hört nåt bevis på att min motor är turbomatad annat än då jag varvar i friläge. Då pyser det då jag kliver av. Turbon trycker ju luft från baksidan av motorn, genom röret som löper över motorn, ner till intercoolern och in i insuget. Många gummislangar, skarvar, slangklämmor osv som kan tröttna.
av isse
#652331
Jo, turbon snurrar ju förstås på snabbt... fort nog :D Så du menar att det kan vara det jag hör?

Det pys-vinande ljudet hörs hela tiden, även vid konstant fart och belastning. I och för sig väldigt svagt vid konstant fart och belastning. Det hörs tydligast vid gaspådrag och belastning och detta innan varvtal har hunnit dra iväg.

Det låter som det kommer från vänster sida när jag sitter i förarstolen, men det är svårt att säga exakt. Kan ha fel.
av isse
#652477
Jag blir inte klok på detta. Jag inser nu att det faktiskt rör sig om två olika ljud.

Ett är ett äkta pysljud och verkar komma från ACn. Slår jag av och på den så kommer pysljudet och sen kommer det till och från när den är på. Inte lätt att beskriva, men ska jag försöka skriva det så blir det så här: psss...sssssjup. Det pyser och sen är det som en ventil som stängs rätt så snabbt och ljudet upphör.

Det ljudet är oberoende från det mer vinande eller virrande ljudet som jag hör vid gaspådrag och som jag beskrivit ovan.
av isse
#653220
Gjorde ett försök att spela in ljudet som hörs vid gaspådrag.

Pysande vinande ljud

Först är det nog trots allt kanske mer åt pyshållet vid gaspådrag. Efter gaspådrag är kopplingen nere och då är det lite mer åt det vinande/virande hållet.
av Andkri
#1121645
Väcker liv i tråden igen...Vad var sönder, har liknande problem med min Volvo v70 2.4 d...Även fått felkod "motorservice erfordras". Har rivit ner det mesta men hittar inget fel...Någon som vet
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]