Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#634740
Visst, det kan vara klämskydd.
Men om det inte är klämskydd, inträffar exakt samma fel även på föregående modell. Rutan har glömt sin hemmaposition. Därför kommer jag beskriva hur man löser problemet på tidigare modeller. Om det funkar på din nya, har du något intressant att tillföra detta formum.
1 Kör ned fönstret.
2 Lokalisera vilken säkring som gäller för höger dörr inklusive fönsterhiss.
3 Slå till tändningen och kör upp. När rutan är ca halvvägs, ryck ur säkringen medan du kör hissen upp. Hissen stannar.
4 Slå ifån tändningen och stoppa åter tillbaks säkringen.
5 Slå till tändningen och kör hela vägen upp genom att hålla uppknappen konstant aktiverad även efter det att du nått toppläge.
6 Fortsätt att hålla uppknappen aktiverad ytterligare 10 - 15 sekunder efter det att rutan gått i toppläge.

Förhoppningsvis hjälper detta även på din nyare bil.
#634993
johansjostrand skrev:Höger fönsterhiss går vid auto-tryck upp hela vägen, men vänder där och öppnar 5-6 cm igen. Kör man "manuellt" med knappen stannar den i topp.
Vad tros?
Problemet kan nog vara att inlärningen "stop positionen" kan vara ändrad, kör upp rutan manuellt och släpp knappen, håll inne knappen igen tills du ser rutan gör en rörelse och då har rutan en ny posititon att stoppa vid, du kontrollera detta att köra en ny "auto up" då skall rutan stanna i stängt läge. Skulle det vara klämskyddet så har jag för mig att rutan skall gå till ett helt öppet läge, prova med att stoppa rutan när du kör med "auto up" så skall den gå ner igen.
#674066
Hej. Fick precis samma fel på min V50 T5, årsmodell 2005. Fönsterhissen höger fram hade fungerat ett antal ggr upp å ner under färden, men när jag kom fram till garaget så vände den om när toppläget nåddes. Den gick hela vägen ner igen oavsett manuellt körning eller autoupp funktion.
När jag läste här om att eventuellt en transponder signal skulle stört hemmapossotionen i samband med körning precis i signalvägen så blev jag uppmärksam på att även jag körde min fönsterhiss under en sträcka där jag vet att en larmgivare IR, sänder sin radiosignal.

Hur som helt. Jag testade att endast trycka och hålla ner uppknappen. Hissen far upp och man kan höra att den precis vänder, men stannar. Då jag släppte knappen efter ca 15 sekunder så fungerade det perfekt! Behövde alltså inte koppla bort någon säkring och motor/tändning var på.

Mången tack för hjälpen alla!

Mvh Patrik
#744320
Lyfter denna tråden då jag har ett liknande problem.

Helt plötsligt har min ruta oxå tappat sitt endläge verkar det som.
Min ruta går upp och vänder som dom flesta här oxå har skrivit men min går inte hela vägen ner heller.
Den stannar ca 10 cm tidigare i nedre läge nu och när jag kör upp med auto går den upp och vänder.

Nu har jag så klart redan skruvat ner allt då jag trodde den hade kuggat över och behövde justeras.
Den verkar inte alls sliten i alla fall och känns inte alls som den skulle kuggat över nu längre.

Men finns där ett nedre läge oxå som den kan "tappa"?

Står något i Heinez att man ska köra manuellt ner och sen upp för att den ska hitta sina lägen igen.
Men man måste alltså fortsätta hålla in knappen efter att den är uppe eller?

Såg nu att detta gällde en V70 -08
Mitt problem gäller en S60 -01
#928663
Hello!
Ja har en v50 -05 som hade samma problem. Så här löste jag mitt problem utan att spendera en enda spänn:

Man kör upp rutan, men den vänder och stannar någon decimeter ner.
Gör så här.

Lokalisera säkringsboxen under handskfacket och titta efter följande säkringar, beroende på dörr:
63. Power window and door lock - rear passenger's side door, 20A
81. Power window and door lock - rear driver's side door, 20A
82. Power window and door lock - front passenger's side door, 25A
83. Power window and door lock - front driver's side door, 25A
(dessa säkringar hänvisar till V50/S40N)

Ha rutan längst ner, och kör den sedan uppåt. Ryck rätt säkring beroende på dörr då du är halvvägs upp med rutan.
(Man kan behöva en assisterande vän för detta)

Se till att hålla elhissknappen som att du vill köra rutan uppåt, och tryck i säkringen.
Rutan går uppåt, och stannar överst, men SLÄPP INTE KNAPPEN till elhissen, utan fortsätt håll den uppåt
i 10 sekunder innan du släpper.

Voila! Du har berättat åt din v50/S40N att det där är ändläget för rutan. Troligen fler Volvomodeller.
#1090775
LaRy skrev:Visst, det kan vara klämskydd.
Men om det inte är klämskydd, inträffar exakt samma fel även på föregående modell. Rutan har glömt sin hemmaposition. Därför kommer jag beskriva hur man löser problemet på tidigare modeller. Om det funkar på din nya, har du något intressant att tillföra detta formum.
1 Kör ned fönstret.
2 Lokalisera vilken säkring som gäller för höger dörr inklusive fönsterhiss.
3 Slå till tändningen och kör upp. När rutan är ca halvvägs, ryck ur säkringen medan du kör hissen upp. Hissen stannar.
4 Slå ifån tändningen och stoppa åter tillbaks säkringen.
5 Slå till tändningen och kör hela vägen upp genom att hålla uppknappen konstant aktiverad även efter det att du nått toppläge.
6 Fortsätt att hålla uppknappen aktiverad ytterligare 10 - 15 sekunder efter det att rutan gått i toppläge.

Förhoppningsvis hjälper detta även på din nyare bil.
Tackar så mycket!
Testade först att bara hålla inne knappen i uppåtläge i 15 sekunder, men det hjälpte inte, sen testade jag din metod.
Fungerade klockrent på min V70 -05

Mvh
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]