Sida 2 av 2

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: tor 15 mar 2012, 19:01
av Vojje
Funk skrev: breddar man bara hjulet/däcket så är det +/-0
Fel av mig :oops: . Tur att du rättar mig :D .

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: tor 15 mar 2012, 21:54
av tobbepp
Jag har en v70 -07 170hk, orginalfälgarna är et 43, fick med ett par vinterhjul med et 49.
Tyvärr tar däcken i innerskärmarna när man kör med fullt rattutslag.

Har kollat länge på blocket efter ett par orginalfälgar med et 43, kan dock medd. att hitta kombination orginal v70 16" med et 43 är helt omöjligt, finns inte på marknaden. Alla fälgar har et 49.

Om man skulle köpa sig ett par 17" med 215 däck så lär man behöva ännu lägre et mått

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: fre 16 mar 2012, 07:59
av Bewsfroe
tobbepp skrev:Jag har en v70 -07 170hk, orginalfälgarna är et 43, fick med ett par vinterhjul med et 49.
Tyvärr tar däcken i innerskärmarna när man kör med fullt rattutslag.

Har kollat länge på blocket efter ett par orginalfälgar med et 43, kan dock medd. att hitta kombination orginal v70 16" med et 43 är helt omöjligt, finns inte på marknaden. Alla fälgar har et 49.

Om man skulle köpa sig ett par 17" med 215 däck så lär man behöva ännu lägre et mått
Finns ett par fälgar (original) med ET43.

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425525

Annars får du köpa nya större styrstopp och byta ut dom befintliga (sitter på länkarmen skitlätt att byta)

http://www.skruvat.se/Styrstopp-lankarm-P20108.aspx

Betydligt billigare än att köpa nya hjul.

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: fre 16 mar 2012, 10:03
av tobbepp
Tycker det är konstigt att samma årsmodell, motoralternativ och utrustning kan ha olika et mått.
Någon som vet vad det kan bero på?

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: fre 16 mar 2012, 10:04
av tobbepp
Bewsfroe skrev:
tobbepp skrev:Jag har en v70 -07 170hk, orginalfälgarna är et 43, fick med ett par vinterhjul med et 49.
Tyvärr tar däcken i innerskärmarna när man kör med fullt rattutslag.



http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425525

Annars får du köpa nya större styrstopp och byta ut dom befintliga (sitter på länkarmen skitlätt att byta)

http://www.skruvat.se/Styrstopp-lankarm-P20108.aspx

Betydligt billigare än att köpa nya hjul.
Tack för tipset, ska kolla upp det där=)

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: fre 16 mar 2012, 12:41
av Funk
tobbepp skrev:Tycker det är konstigt att samma årsmodell, motoralternativ och utrustning kan ha olika et mått.
Någon som vet vad det kan bero på?

Med risk för att jag minns fel... de smalaste fälgarna med de smalaste däcken har mindre ET för att däckskanten skall hamna längre ut i hjulhusen. Alltså en tiill stora delar designmässig lösning.

/Thomas

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: fre 16 mar 2012, 16:26
av Wibäck
tobbepp skrev:
Bewsfroe skrev:
tobbepp skrev:Jag har en v70 -07 170hk, orginalfälgarna är et 43, fick med ett par vinterhjul med et 49.
Tyvärr tar däcken i innerskärmarna när man kör med fullt rattutslag.



http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-425525

Annars får du köpa nya större styrstopp och byta ut dom befintliga (sitter på länkarmen skitlätt att byta)

http://www.skruvat.se/Styrstopp-lankarm-P20108.aspx

Betydligt billigare än att köpa nya hjul.
Tack för tipset, ska kolla upp det där=)
En 6 mm spacer skulle väl också göra susen?

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: mån 19 mar 2012, 14:09
av Wibäck
Funk skrev:
Vojje skrev:Hur blir det rent funktionsmässigt att ha fälgar med ET43 om bilen original ska ha ET49?
Inga problem alls..

/Thomas
Bytte till sommarhjulen i helgen och kunde konstatera att vinterfälgarna har ET 43 och sommarfälgarna har ET 49. Funkar hur bra som helst, men åas har vi ganska gott om plats i hjulhusen och 6 mm avvikelse är inte så mycket.

// Wibäck

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: mån 19 mar 2012, 14:16
av Vojje
Bewsfroe skrev:Hur blir det rent funktionsmässigt att ha fälgar med ET43 om bilen original ska ha ET49?
Äras den som äras bör. Alltså Bewsfroe. :lol:

Re: Fråga om inpressningsdjup

Postat: mån 19 mar 2012, 15:34
av Wibäck
Vojje skrev:
Bewsfroe skrev:Hur blir det rent funktionsmässigt att ha fälgar med ET43 om bilen original ska ha ET49?
Äras den som äras bör. Alltså Bewsfroe. :lol:
Sorry! My bad. Jag tyckte jag var noggrann... :oops: