Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
#634785
Då har min bil (S80 -00 170hk) gått 100 mil på e85. Dock så var det lite knöligare att få montera den än jag hade klarat av själv. Då motorvarningslampan tändes med felkod på alla spridare. Detta löstes dock med att montera extra motstånd på alla kanaler. Se tråd http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055

Skulle jag rekomendera någon som inte är skicklig på bilel så skull jag nog råda denne att testa bioadapter.com istället (2st krävs för varje enhet klarar av max 4 cyl). Lätt att montera samt demontera/flytta till annan bil. Med dagens e85 pris så betalar sig väl två enheter efter under 1000 mils körning. Dock så kan ju bränslefiltret behöva bytas efter ett par hundra mil för att ge själaro :)

Dock är det ju upp till varje person att själv ta ställning till ev risker. Vad man kan läsa på etanolforum.nu så är det iallafall en skröna att motorn kan gå varm av för mager e85 blandning. T.ex om man blandtankar så att motorlampan tänds.

Dagens etanolpris på ca. 9.80 x 1.30 (30% ökad förbrukning) = 12,74 = 3 kronor motsvarande bensinliter i besparing. Ger mig ungefär en 500 kronor lägre räkning i månaden. Skulle bensinpriset gå ner, så har jag en knapp jag kan trycka på för att köra på ren bensin igen, eller blandtanka (för kalla månader).

Förbrukningen de senaste två tankarna låg på 1.18 resp 1.22 liter milen. Dock så vet jag inte om jag tankat vinter eller sommaretanol.
av popnit
#634823
m2c skrev:Ingen aning. Men Torbjörn en känd skribent på etanolforum är en kompis till mig sedan många år, och han har aldrig hört talats om motorhaverier pga etanol om jag förstår honom rätt. Men fråga på etanolforumet om du vill ha ett bättre svar, de har kört konverterat i flera år. En annan skribent var tydligen även med i utvecklingsarbetet av nämnda motor. Så det finns gott om kunskap där.

De risker jag känner till är att bränslefiltret kan sätta igen pga att gammal skit i tanken löses upp. Men det är ju bara att byta filter. Samt att redan dåliga bränsleslangar kan lösas upp.

Själv är jag inte särskilt orolig, jag har blandtankat i flera år utan problem, samt att jag konverterade min Cheva Van till 100% etanol och har kört över tusen mil utan problem med den.
Är det en 350 som konventerat?
Hur gick du till väga för att få det att funka året om?
av m2c
#634838
Ja, cheva 350. Det var väldigt länge sen jag gjorde det. Men jag brände ett eget ROM för E85. ROM brännare finns på ebay billigt (ca 500kr). Sen fick jag köpa specialla 2732 chip på ebay begagnade, de verkar inte finnas nytillverkade.

Vad jag minns så ändrade jag bara spridarstorleken i romet så boxen trodde att den hade mindre spridare än det egentligen var i. Samt ökade på kallstartanrikningen rejält. Jag kör bara min VAN på sommaren, så hur den funkat vintertid vet jag ej. Men man kan ju alltid slå i några procent bensin på vintern om man vill vara säker på att den ska starta. Tror jag använde TunerPRO för att editera bin filen. 7747 slutar datornumret på i Cheva TBI vanar mellan 87-89. Iallafall de jag sett. Finns väldigt mycket om chipprogramering på http://www.thirdgen.org

Ett betydligt lättare alternativ att få Chevan att gå på e85 borde ju vara http://flexitune.se/products.php Flexitune II.
Dock så måste man löda ihop den själv.

Skulle jag göra om allt från början så skulle jag nog ha testat http://www.dynamicefi.com/
Där kan man göra egna mappar direkt med laptoppen. Kul om man vill leka med tändning osv.

För den som inte är så intresserad av att mixtra själv så säljer http://www.creativefuelinjection.se/ färdiga etanolchip till 80 tals chevor. Ju mer bilen drar per mil, desto större blir ju vinsten att konvertera.
Användarvisningsbild
av MechaniX
#635075
Körde min Cheva ombyggd med kretskort från Dynamic Efi, funkade bra även vintertid, bara lite extra gnuggande med startmotorn. Klart bästa alternativet då jag hade 3 olika inställningar att välja mellan. E85, 50/50 och bensin. Drog ca 1,6l milen på E85.
av Andersljungberg
#1577428
Den ska väl annars goat är 85 konvertera och även med programvara för E85

Minns att jag såg ett gammalt avsnitt från trafikmagasinet där det var en 740 som gick på E85
Vill jag minnas killen sa att den var lite piggare

Redan då fanns det tydligen företag som ville vara miljövänliga
av Andersljungberg
#1577429
Enligt den här killen så räcker det rent kemiskt med 40 % etanol . Men det är kanske när du mixar med typ 98 oktan i Sverige
Enligt hans kurva så har det stigit brant redan vid 20 %

av Andersljungberg
#1577430
Ett syfte med E 85 konvertering är väl bland annat att du inte ska ha någonting i din bil som etanolen typ angriper
Åtminstone inte lika mycket . Sen kan du ha E85 tuning 😃 eller E85 Ship . Om det finns till din bil modell

Sen hade det väl något med elektricitet och göra också för enligt MSB får du inte ha E85 i en bil som inte gjord för E85 det ska tydligen vara farligt om det tex skulle bli elektrisk gnista
av Andersljungberg
#1577431
RaptorX skrev: tor 08 mar 2012, 19:27 Ja blandar 60/40 i min 97a, ren 95 förbr 0.94, blandtankning förbr 10,4 så fick ingen nämnvärd högre förbr river av 2 fulla tankar i veckan så tjänar väl i runda slängar 400 kr/ veckan.
Vill du ha över 100 oktan så ska du nog blanda är E85 med 98 oktan istället
av rosefors
#1577458
Funk skrev: tor 08 mar 2012, 14:30 Det tar inte många sekunder innan bränsleadaptionen sker. Hade bilen inte adapterat sekundsnabbt så hade lambdalampan lyst ögonblickligen...

/Thomas
Väldigt gamla inlägg i den här tråden men av erfarenhet vet jag att det är helt beroende på styrsystem. Vissa behöver flera mil med varierande last innan adaptionen är klar.

När det gäller just V70 med 2.4 sugmotor så tar den upp till 70% E85.
Skrammel inne i ljuddämpare

Byt ljuddämpare, kan inte tänka mig att […]

Oljafråga

Min är en -00 så då borde ju dels[…]

Någon som testat dessa universalräcken,[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är radion kodad och fungerar. Bytt spindel[…]