Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fairass
#599378
Om det är en DICE med VIDA du pratar om funkar den endast till Volvo. Men jag kan dock inte hitta någon med frakten inkluderad. Dom ligger på runt $190 plus frakt. Men tack för tipset.
av Fairass
#599379
Hela anledningen till att jag vill ha denna möjlighet är att slippa betala 600kr för att få servicelampan släckt.
Samt att kunna hitta fel utan att blanda in verkstaden.
Finns det någon handenhet som inte kostar för mycket som ha dessa funktioner och funkar till Volvo?
Eller är det endast DICE med VIDA som funkar?
Användarvisningsbild
av wissel
#599387
Först o främst, Släcka SERVICE- lampan kan alla göra utan vare sig PPC,Dice eller felkodsläsare.....finns måååånga trådar om detta.
Vida osv. är endast Hjälpmedel, hittar inga fel men ger antydningar om vad som kan vara i olag......kunskapen skall till i alla lägen. :P
av Larzan
#599400
tillägg till Wissel's utmärkta svar.

Man kan även få fram i informationsfönstret vilken dator som har gett en felkod.

Kommer dock inte ihåg i skrivande stund hur man gjorde men det innebar troligtvis tändning på och hålla in read och "dutta" snabbt två gånger på dimljusknappen, vill jag minnas.

Då fick fram följande, "Reading (datornamn)" och om felkod finns, "DTC ECM Set", eller liknande.
Men man får inte fram vilken kod eller mer än så.
av Jonas_latt
#599403
Lånar tråden lite. Vad har firmorna för felsökning sak? För deras funkar ju i alla bilar. Eller har de olika Interfacer de tar fram?
av Fairass
#599456
Jag förstår också att man inte löser problem med en felkodsläsare men det är som sagt ett hjälpmedel och just VIDA innehåller ju så mycket mer. Reservdelsregister osv.
Jag har för mig att jag har en pdf någonstans med olika kommandon man kan göra med färddator osv för att tex släcka servicelampan men det är inte den som är problemet just nu. Jag har haft iväg mitt instrumenthus på reparation och sedan dess finns ett srs-fel. Eller ja, den tycker att det finns det. Och det är dags för besiktning inom kort.
Men jag får väl leta vidare.
av Larzan
#599467
Om det är bara en avläsning/släckning som gäller innan en besiktning, så finns det medlemmar som ställer upp.
Tala om vart i landet du befinner dig, och stäm träff.
av Fairass
#599476
Jag befinner mig i Ludvika, Dalarna och det är väl inte omöjligt att röra på sig om det visar sig att det finns en snäll själ som inte tar 600kr för att läsa av en kod =)

... Om det nu inte är så att det finns ett fel på SRS-systemet men med tanke på att det uppstod vid reparation av kombiinstrumentet så har jag uteslutit det.

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]