Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paco
#599294
Behöver tips o idéer på vad som kan fela på min v70 en 07a med 2,4D och automat.
Det började med att bilen började varna för "antisladd system service erfordras" sen kom "motorsystem service omgående" och sen "växellåda service erfordras"

Bilen misständer när detta dyker upp men det verkar inte ha att göra med motorvarningen utan kommer med antisladd varningen.

Har fått felkoder avlästa men det var för många så jag misstänker att nån komponent ställer till med allt.
Motor:
4ans insprutare
Bränsletryck
Kamaxelpossitionsgivare
Can kommunikationsfel

Abs:
Hjulhastighets givare hö/vä bak felaktigt uteblivet värde
Can kommunikationsfel
+ mer som jag inte minns

Vxllåda:
Can kommunikationsfel

När felkoderna raderats gick bilen bra i en kilometer sen samma sak igen.

Har bytt batteri då ett dåligt tydligen kan ge skumma fel men nej samma fel, har dock inte nollat felkoder efter det.
Efter batteribytet och lite pillande på kontakter så varnade den bara för motorn men gick bra efter 100 meter så tändes antisladd varningen och motorn började missa igen.

Någon som har nått tips?
av Paco
#599841
Problemet löst!

Det var dålig kontakt till 4ans injektor som ställde till allt.
av danned5
#607749
Har exakt samma problem på min v70 d5 07a, också konstaterat att kontaktstycket till fjärde spridaren som strular, hur åtgärdade du detta går det att byta kontaktstycket eller?

Danne

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]