Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mustab
#865944
johnnype skrev:Det är din siren som har gett upp, blinkar inte bilen så är det inte den som larmar utan sirenen som lever sitt egna liv.

Skruva loss, kasta bort, införskaffa ny eller bättre begagnad.. men undvik dom som är 10år redan.. då sitter du nog där igen.

Orsaken är oftast att batterisyran läcker och fräter bort ledningsbanor och komponenter med följd att "vad som helst kan hända" i sirenen.

Lycka till!

ps. ladda batteri kan vi glömma, känns som att det är lite insider skämt numera att man ska ladda batteriet för alla fel som möjligtvis kan uppstå i en halvgammal bil. Bättre att felsöka normalt istället :D ds.



Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Går det att köra utan siren tills jag införskaffat en ersättare?


Tack för snabbt svar och hoppas att ditt svar löser mina problem:)
Användarvisningsbild
av johnnype
#865948
Mustab skrev: Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Går det att köra utan siren tills jag införskaffat en ersättare?


Tack för snabbt svar och hoppas att ditt svar löser mina problem:)
Du får väl lossa höger innerskärm eller fronten för att komma åt den lilla j*veln. Borra ur en skruv och plocka lös, du kan gott köra utan. Det enda som händer är att din bil inte kan larma om hen vill.

Finns säkert guide på hur den sitter om du söker.
av Mustab
#865951
johnnype skrev:
Mustab skrev: Är det ett jätteprojekt att montera bort den?

Går det att köra utan siren tills jag införskaffat en ersättare?


Tack för snabbt svar och hoppas att ditt svar löser mina problem:)
Du får väl lossa höger innerskärm eller fronten för att komma åt den lilla j*veln. Borra ur en skruv och plocka lös, du kan gott köra utan. Det enda som händer är att din bil inte kan larma om hen vill.

Finns säkert guide på hur den sitter om du söker.



Tack för tipsen!

Nu vet jag vad jag gör i helgen:)
av Wirf
#865964
Jag själv har liknande problem i min v70n och efter att vi bytte batteri blev det bättre för stunden men nu jävlas den igen.

Så om man inte vill hålla på och väcka grannarna kan man som temporär lösning på problemet låsa bilen med nyckeln och inte med fjärren (bilen låses utan att larmas).
Användarvisningsbild
av johnnype
#866020
valln skrev:Min bil falsklarmade trots att jag endast låste med nyckeln.
Precis, det är det jag redan förklarat. Batterisyran förstör ledningar och komponenter vilket innebar att vad som helst kan hända i sirenen, den kan larma under färd eller vad nu slumpen önskar. Kanske bara bli tyst och aldrig larma någonsin.
av ThunderAce
#866386
Samma problem i min S60, fick tag på en som var 2 år gammal för en 500 lapp annars ligger de på ca 2100:-, bytte och nu är det prima
dock så måste sirenen konfigureras med VIDA efter bytet, vet inte vad det kostar på Volvo verkstad, gjorde det själv hemma, larmar rätt nu
Användarvisningsbild
av wissel
#866397
Kolla Volvosidor i UK, där pratar dom om att larma på/av 5 ggr i snabb följd o vips Klart !
av cyberpete
#950484
Jag har samma problem att min bil tjuter konstant utan att blinka. Sirenen är väldigt tyst så man knappt hör den så jag misstänker någon tidigare ägare strypt den på något sätt för att få den tyst.

Tror även att detta är orsaken till att min bil har väldigt dåligt batteri då den ligger på i princip dygnet runt :(

Då jag inte har något behov av tjutaren på bilen undrar jag om det finns någon bra beskrivning på hur man klipper kablarna till den ?
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]