Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har någon erfarenhet av knak eller knäpp i drivaxlarna? Fick rådet att dra dessa hårt i höstas och ljudet/knäppet som kändes väl i ratten försvann. Fick häva mig på ordentligt med moment nyckeln.

Min granne berättade att det finns en service åtgärd på just drivaxlarna som utförs åt klagande kunder. Tydligen har det funnits probelm med högt rullmotstånd i drivningen.

Magnus
Användarvisningsbild
av DJ
Såg i dokumentationen på min bil att den varit inne på volvo och att de "limmat splinesen".

Låter spontant rent galet, men jag vet ju inte exakt vad som gjorts. Förhoppningsvis är det väl bara en dålig beskrivning på två ord.
Det knakar i alla fall inte om min bil. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Ljudet man hör är inget farligt, men vill man ha bort det så har man på locktite på splincen.
dra inte bulten för hårt, den kan gå av.
det finns även en annan bult till XC90 & den tror jag passar på dom andra med, men har inte provat hur den kan lösa ljudproblemet
av cme
Det som störde var att knäppet kändes ända upp i ratten. Jag är kanske överkänslig men jag vill att chassit, styrning, drivlina och allt annat skall vara tajt och tyst. Oftast brukar det vara enstaka mindre fel som fortplantar sig konstigt och som tar lång tid att hitta orsaken till. Jag var väldigt för vånad över effekten av att dra åt drivaxeln. Detta fel/uppträdande verkar vara nytt för V70N jämfört med V70/850 (men det är ju också en ny lösning).

Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Det som störde var att knäppet kändes ända upp i ratten. Jag är kanske överkänslig men jag vill att chassit, styrning, drivlina och allt annat skall vara tajt och tyst. Oftast brukar det vara enstaka mindre fel som fortplantar sig konstigt och som tar lång tid att hitta orsaken till. Jag var väldigt för vånad över effekten av att dra åt drivaxeln. Detta fel/uppträdande verkar vara nytt för V70N jämfört med V70/850 (men det är ju också en ny lösning).

Magnus
kändet det i ratten? då är det nog inte samma sak som jag pratar om.

det finns en anna grej där.
rattens justering i längsled går lite trögt , beroende på att passformen är så presis & det fett man andvänder har lite för hag friktion för endamålet (i hopp med den toleransen)
man kan göra rent o byta fett, men ofta räcker det med att köra ratten in/ut i fulla längder några gånger, så den inte nöter på samma ställe.

den rörsig nämligen hela tiden då styrväxeln & därmed rattstången sitter i subframen som är gummi upphängd. I subframen är också nedre länkarmarna fastsatta.
av cme
Ok, jag fick motionerade rattsstången samtidigt (efter tips av CarMan) som jag drog drivaxlarna så kanske var det i rattstången som det knäppte till. Dumt av mig att göra två saker samtidigt men jag kunde inte hålla mig. Fattar nu hur drivmomentet fortplantar sig upp i ratten - tack till CarMan!

Det är ganska mycket leder, bussningar och subframes att hålla reda på. Det var enklare på min Super Seven Replica. Säkerheten var däremot som att sitta mellan två damcyklar på motorvägen...

Magnus
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Då har även jag fått detta missljud... Det knäpper när man backar i uppförsbacke. Men det känns inte i ratten bara ett knäppande missljud, just i start (vid belastning). CarMan, vad exakt brukar man limma?

Mvh Henrik
av JT
Centrummuttern i hjulet till en XC90 tar bort knäppande ljudet, Bilia tar ca 90kr st för bultarna, tar ca 5 minuter att byta, limmar splinsen gör bara dem som inte har denna info, men Bilia vet!
av Frigge
henka35 skrev:Hej

Då har även jag fått detta missljud... Det knäpper när man backar i uppförsbacke. Men det känns inte i ratten bara ett knäppande missljud, just i start (vid belastning). CarMan, vad exakt brukar man limma?

Mvh Henrik
Man limmar eller fettar in splinsen till drivaxeln i naven fram.
Ljudet man hör är att drivaxeln rör sig lite i navet.
Limmar man blir drivaxeln VÄLDIGT svår att få ur, fettar man in med något riktigt kladdigt fett tystnar det o drivaxeln är lätt att få bort (Om man tex ska byta hjullager)
Användarvisningsbild
av henka35
Centrummuttern i hjulet till en XC90 tar bort knäppande ljudet, Bilia tar ca 90kr st för bultarna, tar ca 5 minuter att byta, limmar splinsen gör bara dem som inte har denna info, men Bilia vet!
Tackar för svaren. Blir att hämta från Volvo imorgon...

/Henrik

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]