Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#481753
Jag får ibland varningsmeddelandet motorsystem erfodras och felkoden ECM-135F, LMM för låg signal.
Detta när det är riktigt kallt ute. -25 och värre.

Skickar luftmassemätaren lägre voltantal till styrenheten ju kallare det är ute, eller tvärtom?
D.v.s.
Om luftmassemätaren skickar en för låg signal till styrenheten, tror då styrenheten att det är kallare/högre densitet i luften än vad det egentligen är, och skickar på mer bränsle till spridarna?

Jag tycker bilen börjat glupa lite väl mycket bränsle sedan denna varning börjat komma och gå, därav frågan.

Kom igen alla motorgurus, vad tror ni? :wink:
#488921
Kall luft har högre densitet än varm luyft, dvs 1 liter kall luft väger mer än 1 liter varm luft. Därför har man laddluftkylare till turbobilar. Din luftmassemätare verkar vara sönder eller kanske kontaktproblem. Har du kollat ditt luftfilter? Har du sportluftfilter eller pappfilter?
#489116
Jag tror Temp/ladd-sensorn på intercoolern kan vara boven i mitt fall.
Det hörs vara mycket vanligare att den går sönder än luftmassemätaren.
Om Temp/ladd-sensorn är dålig och ger en felaktig signal kan det registreras en felkod på luftmassemätaren istället (ECM-135F, LMM för låg signal), eftersom tempsensorn inte övervakas av systemet.
Jag får hoppas det är temp-sensorn, den kostar beg bara 400:-.
Luftfilter? Original Volvo..
#489315
Luftmassemätaren mäter massa, inte volym. Alltså inte liter utan kg. Så variationer i densitet pga lufttryck och temp spelar ingen roll.
#489427
I detta fall är luftmasse mätaren hel, så ha inte sönder den med att spraya nått på den!

Byt T-map sensorn istället, då det är den som är defekt.
#489435
CarMan skrev:I detta fall är luftmasse mätaren hel, så ha inte sönder den med att spraya nått på den!
Byt T-map sensorn istället, då det är den som är defekt.
Jag ska prova med en ny T-map sensor när tillfälle ges.
Sensorn verkar skicka ut felaktiga värden när det är kallare än ca -20, och då börjar bilen varna.
Men när det blir mildare försvinner varningen.
Min undran är:
I de temperaturer där den funkar felfritt utan varningsmeddelande, är värdena "normala" då?
Det vill säga fungerar den halvdåliga T-map sensorn som den ska då?
Eller skickar den även vid mildare temperaturer ut felaktiga värden, men inte tillräckligt felaktiga för att framkalla ett felmeddelande?
Hoppas jag kunde förklara begripligt.. ??:-/
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]