Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska försöka byta fjädrar och dämpare på S60in. Dämparna är ju inga konstigheter. Däremot så vet jag inte hur jag ska få loss fjädrarna. Enligt beskrivningen i Haynes så lossar man dämparen först och sen ska man ha volvos nå specialverktyg, 3st för att klämma ihop fjädern. Jag har bara ett par vanliga fjäderspännare och för att få dit dem så krävs det att man kapar dem.

Men efter en snabb sökning hitta jag en intressant tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p319627 där det talas om att lossa bärarmen? Är det ett måste eller är det någon form av alternativ metod?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har fått beskrivningen på metoden med att lossa armen, ska prova det imorrn. Behöver man bara lossa dämparen och bärarmen är det ju plättlätt att byta ju och inte så struligt som om man ska följa beskrivningen i haynes.
Användarvisningsbild
av Falk
Marlboroman skrev:Har fått beskrivningen på metoden med att lossa armen...
Berätta gärna hur det gick och hur du gjorde. Jag ska själv till att byta fjädrar på V70N så småningom... :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild
Det skulle ta 1-2 timmar om man gjorde som jag fick det beskrivet, tog längere tid för mig då det krånglade och jag fick lista ut lite hur jag skulle göra. Man kan väl bidra med en liten enkel beskrivning på hur jag gjorde och det funkade för mig i alla fall. Bilder på resultatet finns i min projekttråd.

Man lossar dämparen uppe och nere och lirkar ut den för att sen sen lossa på denna bult för att släppa på armen. Men man måste ha en domkraft (ej på bilden) under armen i änden där bulten sitter eftersom armen sitter i spänn. Det är alltså armen som går rakt in under bilen man är intresserad av och bilden är tagen på förarsidan. Sitter man sen med magen nästan mot skivan så kan man bryta ner armen med hälarna och ta ur fjädern.

Bild
Och då bör det se ut såhär. Brotta dit nya fjädern och se får man ställa domkraften under armen, jag använde en grej utanför stötdämparfästet och trycket hela rasket. Sen får man labba och bryta lite för att få i bulten som håller armen, i med nya dämparen och dra fast allt.
Användarvisningsbild
av siviak
Kanske kan vara en idé att kolla hjulvinklar sen när hela paketet varit loss. Rekommenderar en hjulinställning.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]