V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav index lör 13 mar 2010, 15:37

Hej

Köpte en V70 D5 för ca en månad sedan. Den är full stämplad i serviceboken och vatten + kamremmen är bytt i januari 2010. Bilen har gått 16150mil och fungerar klockrent.

Men tyvärr så fick jag ett felmeddelande: emissionskrav service erfordras. Ringde återförsäljaren jag köpte bilen av och de skulle kolla med verkstaden på måndag och återkomma. Men jag vill gärna ta reda på lite information så att jag har lite kött på bena och inte bli orolig.

Vad är det för fel? Allvarlig? Svårt att fixa?

Tack
index
Övningskörning
 
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 15:07



Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav Thomas J lör 13 mar 2010, 22:43

Tyvärr kan man inte svara på vad som är fel utan att läsa ut felkoderna!
Kan vara mkt som sätter det felmeddelandet.
Går bilen bra?
Thomas J
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 828
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 14:51
Ort: Grisslehamn

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav index lör 13 mar 2010, 23:28

Den rullar på utan några problem. Ringde dom idag och dom skulle ringa tillbaka på måndag.... får se vad dom säger. Jag tycker att man borde ha någon sorts garanti när man köpt en bil för lite mer än 100.000 kr av en rätt så känd bilfirma som finns i tre städer och haft den max en och en halv månad.
index
Övningskörning
 
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 15:07

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav Thomas J sön 14 mar 2010, 01:30

Du ska inte betala något det ska bilförsäljaren stå för. Du ha väl minst 3 mån garanti!
Lycka till
Mvh Thomas
Thomas J
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 828
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 14:51
Ort: Grisslehamn

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav J.F.S sön 14 mar 2010, 21:24

Det här är vad som gäller:
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.


Källa: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/
/Johan


V70N T5 Automat -00, 18", solfilm och sänkt 55/40.
J.F.S
Olja under naglarna
 
Inlägg: 440
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 06:40
Ort: Borlänge
Kör: Ford Mondeo -02

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav carrera4 tis 18 maj 2010, 20:39

Visst kan man ta reda på vad som orsakar felet. De som designade systemet har olika villkor som ger vissa koder. Kan man sina system och vet hur det skall fungera och vilka fel som ger vissa koder så kan man lista ut det utan dator. Kan man inget får man ansluta en dator som läser av minnet.
Jag har också fått det felet. Först dök det upp då man stod parkerad innomhus i 15 plusgrader körde ut bilen i -20 gradig kyla. Medan man gick och stängde så hann felet dyka upp. temperaturskillnaden verka spela roll där.
Nu får man felet oavsett temperatur. Det dyker upp efter ett par sekunder då motorn blir varm och tomgången sjunker till 700 rpm.
Och texten "service erfodras" gör att det verkar vara ett simpelt fel.
Det jag har kvar är bränslefilter byte på standardservicen. Där är det visst lite värme sensorer och värmare.
Måste köra så det blir under 3/4 tank innan bytet dock.
Skulle vara intressant om ni kunde skriva in vad som åtgärdats vis era fel
carrera4
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 20:11

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav CarMan tis 18 maj 2010, 20:53

carrera4 skrev:Visst kan man ta reda på vad som orsakar felet. De som designade systemet har olika villkor som ger vissa koder. Kan man sina system och vet hur det skall fungera och vilka fel som ger vissa koder så kan man lista ut det utan dator.



:-O)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11823
Blev medlem: ons 08 okt 2003, 16:32
Ort: Sverige :)

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav carrera4 tor 20 maj 2010, 20:53

På min gamla BMW hade man också dille på att maan skulle ansluta dator för attkolla felkoder. Egentligen var det bara att räkna blinkem i gaspedaltesten. Inga blink-allt bra. 21 blink - glödstift cyl 1 kass. 22 blink ditå cyl 2.
31 blink vatten i bränslefilteret har jag för mig.
Men det finns ingen lista på koder till dieselbilarna. Till bensinbilarna finns det. Så koderna till dieseln har man fått lista ut själv.
Har nu suttit och tittat och letat i en dator med VADIS. Inte ett ord om koder i DIM (driver information module)
Verkar faktiskt vara så att ingen vet vilka villkor som krävs för att resp varning skall komma.
Man måste helt sonika ta till en dator med special program och VCT2000 hårdvarulås för att lista ut detta..
carrera4
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 20:11

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav CarMan tor 20 maj 2010, 21:13

Det ar väll för ungefär 15 år sedan, som blink systemen ersates med lite mer avanserad diagnosutrustning.
Diagnos systemen har ju den fördelen att man kan få ut mycke mer information från bilen, dels rullande info när motorn går & även frysta data från när felkoden sattes, Vilket många gånger är ett måste för att hitta ett fel, då en felkod bara kan tala om vilka vilkor som är utanför de inprigramerade värdena, o inte tala om vad som orsakar dom!!!

men det du först sa om att man kan klara sig utan felkodet är ju då långt ifrn verkligheten som det går att komma (en blink kom är också en felkod!)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 11823
Blev medlem: ons 08 okt 2003, 16:32
Ort: Sverige :)

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav Knasen tor 20 maj 2010, 21:22

carrera4 skrev:På min gamla BMW hade man också dille på att maan skulle ansluta dator för attkolla felkoder. Egentligen var det bara att räkna blinkem i gaspedaltesten. Inga blink-allt bra. 21 blink - glödstift cyl 1 kass. 22 blink ditå cyl 2.
31 blink vatten i bränslefilteret har jag för mig.
Men det finns ingen lista på koder till dieselbilarna. Till bensinbilarna finns det. Så koderna till dieseln har man fått lista ut själv.
Har nu suttit och tittat och letat i en dator med VADIS. Inte ett ord om koder i DIM (driver information module)
Verkar faktiskt vara så att ingen vet vilka villkor som krävs för att resp varning skall komma.
Man måste helt sonika ta till en dator med special program och VCT2000 hårdvarulås för att lista ut detta..


Om man inte vet felkoden, så är det svårt att felsöka, förutom chansa byta en massa detaljer(dyrt) vilken årsmodell hade din BMW? att räkna blink osv, det har nog biltillverkarna gått ifrån före länge sedan. Att titta i VADIS om felkoder i DIM:en ang "emissionskrav service erfordras", nja du får leta bra länge, du hittar ingenting, däremot så har du en motorstyrenhet (ECM) som avslöjar betydligt mer t.ex felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator" för kunna ta fram felkoden så behövs någon form utläsningverktyg.
Knasen
Olja under naglarna
 
Inlägg: 477
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 21:15
Ort: Volvos Huvudstad

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav carrera4 sön 23 maj 2010, 13:26

Om jag har en dator med alla tillbehör och program som kan läsa av och säga felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator". så står det inget om villkoren, "logiken". för att flagga den koden.
EX engine running > 60 sec, rpm<750 rpm. temp exaust < 200 deg more than 10 sec.
Om man har en vettig manual så skulle man kunna läsa ut dessa villkor.
Lässte i en facktidning att testdatorerna är somen taxameter. Anslut dem och starta inkasseringen av pengar från kunden. Sagt av en som åker runt och kursar i ämnet.
Och det ärpå DIM som felet presenteras. om det sedan är ecm som triggar eller cem, som jag gissar på.
En gissning är att batteriet,vars laddning styrs av cem:en, och är temperaturberoende har något med detta att göra. En cell som är sämre än de andra. Och om batteriet laddats så tar det längre tid innan varningen kommer.
Och det med att då bilen körs ut från +15 grader till -20 grader kan ju också "lura" systemet med laddningen.
carrera4
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 20:11

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav Knasen sön 23 maj 2010, 19:22

carrera4 skrev:Om jag har en dator med alla tillbehör och program som kan läsa av och säga felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator". så står det inget om villkoren, "logiken". för att flagga den koden.
EX engine running > 60 sec, rpm<750 rpm. temp exaust < 200 deg more than 10 sec.
Om man har en vettig manual så skulle man kunna läsa ut dessa villkor.
Lässte i en facktidning att testdatorerna är somen taxameter. Anslut dem och starta inkasseringen av pengar från kunden. Sagt av en som åker runt och kursar i ämnet.
Och det ärpå DIM som felet presenteras. om det sedan är ecm som triggar eller cem, som jag gissar på.
En gissning är att batteriet,vars laddning styrs av cem:en, och är temperaturberoende har något med detta att göra. En cell som är sämre än de andra. Och om batteriet laddats så tar det längre tid innan varningen kommer.
Och det med att då bilen körs ut från +15 grader till -20 grader kan ju också "lura" systemet med laddningen.


"logiken" för felkoden är ointressant, utan det som är intressant för felkoden felsymptomen "svårstartad, ingen gasrepons osv" sedan finns det annan information som kan vara viktig eller onödig, jag pratar om VIDA.

Den personen som åker runt föreläser i detta ämne, har nog den största taxametern.


Att temperaturen har med laddning att göra, ser jag inte troligt.

Som sagt var detta var lite off-topic.
Knasen
Olja under naglarna
 
Inlägg: 477
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 21:15
Ort: Volvos Huvudstad

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav carrera4 mån 24 maj 2010, 09:26

Charge voltage

Skulle ha varit en tabell här


To charge the battery optimally the central electronic module (CEM) calculates the output voltage from the generator (GEN) using the temperature of the battery. The alternator control module (ACM) controls the output voltage, depending on the control from the central electronic module (CEM). See the illustration above. In some driving conditions for example, the engine control module (ECM) is able to affect generator (GEN) control, whereby the output voltage will deviate from the above.

Tabellen kom inte med. men den visar att vid +20 grader så skall batteriet laddas med 14,5 volt. Vid - 20 14.8 volt.
Så om man startar bilen inne vid +15-20 grader så börjar den att ladda 14,5 volt. Sedan körs den ut i -20 gradig kyla. då skall den ha lite mera laddning, men hinner inte med. och man får felvarningen. En teori.

Och om villkor för fel, ex på flaggor för TPI system
DTC 23 FLAGGAS OM:A: inoppstemp under -30 gr C i 12 sek. OCH motorn startade för över 4 minuter sedan. OCH ingen VSS signal(bilen står stilla.B: en öppen MAT sensor/wiring

DTC 33:MAO SIGNAL FÖR HÖG kPA över 68 i mer än 6 sekunder. TPS(gasspjäll) mindre än 4%

Dessa värden kan man kolla genom att ladda ner (gratis)program och ansluta en kabel till aldl uttaget. Inga hemligheter eller mysko lådor (VCT2000) behövs. informationen om flaggor finns i manualen.

Så med lite kunskap kan man gå bakvägen och komma på att t.ex texten emissionskrav, serv erfodras t.ex sätts av DTCxxxx1- DTCxxxx9. som orsakas av .........Men detta är väl hemligt för bilägaren.. Att ha en bil är snarare som ett dataprogram. Man äger rätten attt köra den. Men blir det fel så skall "ägaren" fixa felet till ett timpris högre än en stjärnadvokat.
carrera4
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 20:11

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav Knasen mån 24 maj 2010, 15:55

carrera4 skrev:Charge voltage

Skulle ha varit en tabell här


To charge the battery optimally the central electronic module (CEM) calculates the output voltage from the generator (GEN) using the temperature of the battery. The alternator control module (ACM) controls the output voltage, depending on the control from the central electronic module (CEM). See the illustration above. In some driving conditions for example, the engine control module (ECM) is able to affect generator (GEN) control, whereby the output voltage will deviate from the above.

Tabellen kom inte med. men den visar att vid +20 grader så skall batteriet laddas med 14,5 volt. Vid - 20 14.8 volt.
Så om man startar bilen inne vid +15-20 grader så börjar den att ladda 14,5 volt. Sedan körs den ut i -20 gradig kyla. då skall den ha lite mera laddning, men hinner inte med. och man får felvarningen. En teori.

Och om villkor för fel, ex på flaggor för TPI system
DTC 23 FLAGGAS OM:A: inoppstemp under -30 gr C i 12 sek. OCH motorn startade för över 4 minuter sedan. OCH ingen VSS signal(bilen står stilla.B: en öppen MAT sensor/wiring

DTC 33:MAO SIGNAL FÖR HÖG kPA över 68 i mer än 6 sekunder. TPS(gasspjäll) mindre än 4%

Dessa värden kan man kolla genom att ladda ner (gratis)program och ansluta en kabel till aldl uttaget. Inga hemligheter eller mysko lådor (VCT2000) behövs. informationen om flaggor finns i manualen.

Så med lite kunskap kan man gå bakvägen och komma på att t.ex texten emissionskrav, serv erfodras t.ex sätts av DTCxxxx1- DTCxxxx9. som orsakas av .........Men detta är väl hemligt för bilägaren.. Att ha en bil är snarare som ett dataprogram. Man äger rätten attt köra den. Men blir det fel så skall "ägaren" fixa felet till ett timpris högre än en stjärnadvokat.



Ok, det verkar som du kan detta...., då kanske trådskaparen vill ha lite hjälp oxå, en fråga bara TPI-systemet?? DTC 23?? DTC 33??
Knasen
Olja under naglarna
 
Inlägg: 477
Blev medlem: tor 14 apr 2005, 21:15
Ort: Volvos Huvudstad

Re: V70 D5 -05 Felmeddelande - Emissionskrav?

Inläggav carrera4 mån 24 maj 2010, 22:38

TPI. Tuned port injection.. Jänkare, insprutning. Till skillnad mot japanska och Europeiska bilar så är visst lagstiftningen där att allt måste vara offentligt. Inga hemligheter med gaspedaltest som i BMW, Porsche. Eller "read" "dim", "dim" som i volvon för att få reda på vilka moduler som har flaggat fel.
Där kan man via manualer få reda på vad som orsakar felen.
Kod 30 står det om man avläser med datorn. och det är villkoren som jag listade.
Som i volvomanualen borde det stå en beskrivning av alla meddelande som kan dyka upp i DIM fösteret.
Vä dörr öppen, baklucka öppen...Inte så svårt att lista ut vad som krävs för dessa meddelanden. Nu är det emisssionskrav, serv erfodras. Vem vet vilka mer texter som kan dyka upp?? En mikrofon i rattstången som fångar upp ljudet av en kurrande mage---"Köp en korv".
Visst kan man ta en kille och få han att ansluta en dator för att se temperaturen in i katalysatorn.
Men om det är loggat en för hög eller låg temp så skall nog motorn ha gått ett tag, sedan finns det vissa tröskelvärden som triggar felkoden..
Låg batterispänning brukar kunna trigga en hel del koder.
Skulle vara bra om folk kunde skriva in sina erfarenheter med dessa felkoder.
Om batterispänningen t.ex sjunker under en viss nivå vid motorstart. Då kanske man får någon annan mysko kod som lett till batteribyte, koden avläst med dator för 6-700 kr och sedan ett batteri för 1200 på det.
då hade det varit fint om det stått < 7V i över 5 sek ger "Service erfodras" så man hade kunnat sparat avläsningen med "taxametern". Men affärsprincioen är väl att pungslå kunden på så mycket som möjligt
carrera4
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 20:11




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ekholm76, Google [Bot], reverend, Tette, winerdahl, öjje och 38 gäster