Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#372268
Har råkat ut för en riktig mardrömsbil XC70 D5-04 köpt av privatperson för en månad sedan. Får indikation om att det är för lite kylarvätska, stannar och mycket riktigt är det för lite i kärlet. När jag öppnar för att fylla på kommer all vätska tillbaka till normal nivå igen. Har haft bilen inne på verkstad som provtryckt tre gånger utan att hitta några läckor och de har inte sett något i oljan. Sist misstänkte de locket på kärlet som byttes mot ett nytt men problemet kvarstår. Oftast kommer detta fenomen när jag kört ca en halvtimme strax efter att jag märkt en lätt sänkning av temperaturen i kupén. Motortempen ändrar sig dock inte. Efter att ha "luftat" kärlet brukar det vara lugnt i någon timme. En kompis tipsade om sprickor i toppen som utvidgar sig vid varm motor alt. topppackningen/värmepaketet. Någon som har något förslag och en hint om vad byte av packning / topp kan tänkas gå lös på?

Löjligt tacksam för svar!
Mattias, Östersund
Senast redigerad av 1 magadog, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
#372345
du blir inte av med en luftficka någonstans, min är likadan då jag ex-vis demonterat värmaren. varnar en 3-4 ggr fyller någon deciliter innan den blir bra. har även provat ställa bilen i kraftig lutning men inte märkt om den luftar ur lättare? men ger det sig inte för dig har den något fel?
isak
#372703
Angående temperatursänkningen. Jag antar att det beror på luften från kupevärmen blir kall?
Om luften från kupeelementet plötsligt blir kall borde det kunna bero på:
1.Varmvattencirkulationen upphört genom elementet
2.Elementet luftfylls plötsligt
3.Elementet får vatten från annat håll än motorn

1.borde kunna bero på förtränging i kupeelement eller dess ledningar eller dålig vattenpumpsfunktion, när termostaten öppnar för att låta vattnet cirkulera genom kylaren (lågt flödesmotstånd) upphör flödet genom kupeelementet, som kallnar.
2.luft i systemet som borde cirkulerats till expansionskärlet förflyttar sig från ett hett ställe till kupeelementet där den kyls av, minskar i volym och medför att vätskenivån i expansionskärlet sjunker. Då locket lossas expanderar luften i systemet (luftfickan) och nivån stiger åter i kärlet.
3.Långsökt, vatten från kylaren som hamnar i kupeelementet?

En kombination av 1&2 verkar troligast, dåligt flöde försvårar urspolningen av luften i kupeelementet till huvudkylaren från vilken luftningen till expansionskärlen sker.

Om kupeelementet är vattentätt men inte lufttätt kan det vid undertryck i systemet "suga" luft in i systemet (utan att läcka vätska) som gör att systemet alltid innehåller luft (även om den luftas ur kontinuerligt till expansionskärlet), med temperaturberoende nivåändringar i expansionkärlet som följd.

Hur ser kylarvätskan ut? kan det vara kylarcement i den? (skulle indikera att det finns en latent läcka och eventuellt ge minskat flöde)
Användarvisningsbild
av gooose
#372715
Prova att lossa locket till expansionskärlet och Starta värmaren på direkt start
kolla om nivån stiger under tiden värmaren går
Om den gör det så har du troligtvis en spricka i värmekammaren i värmaren
jag har under denna vinter vart ute för detta ett par ggr

//Goose
Användarvisningsbild
av isak
#372719
låter tveksamt?
då skulle brännkammaren läcka bara vid värmardrift. misstänker värmaren skulle vitröka i avgasröret i det fallet du har ju högre kylvätsketryck än trycket från förbränningen.
isak
#372796
Stort tack för alla svar!!!
Känns ju skönt att ni i första hand inte tror på fel imotorn :???: . Den går inte orent på något sätt varken på tomgång eller under belastning. Besiktade bilen igår och fick ingen anmärkning på avgasvärdena. Vätskan i kärlet ser ganska svart och skitig ut, inte alls blå som det jag häller i och har inte den karaktäristiska glykoldoften utan luktar snarare stearin/doftlös. När jag i förrgår hade haft ett tilllfälle, fyllt på & kört och sedan stått över natten var kärlet helt tomt. Såg inga synliga pölar under bilen. Fyllde då på och nu har den hållt sig över dagen. Vet inte om det underlättar i felsökningen men då felet uppkommer har jag som sagt kört ca en halvtimme stadstrafik och kommit ut på landsvägen. Efter hatt ha "luftat" eller fyllt på beroende om det är övertyck i kärlet (vissa gånger är det inget tryck öht) kan jag oftast köra resterande 45 minuter till jobbet, låta den stå över dagen och sedan ta mig de 8 milen hem utan att det uppkommer.

Jag fattar ingenting och helt klart inte verkstan heller :cry:

Känns bara så surt att köra i en tickande bomb när man köpt den för dyra pengar för att ha en stabil och driftsäker bil att pendla med.

Återigen tack för att ni kommer med idéer!!!
Mattias, Östersund
Användarvisningsbild
av isak
#372801
släpp inte ut övertrycket, det försvinner när den kallnar, underlättar nästa gång byggs övertrycket upp fortare cirkulationen MÅSTE ha övertryck för att fungera.
isak
Användarvisningsbild
av Sparkz
#372853
Fungerar värmaren? Om det är luft i den och/eller i cirkulationspumpen går den bara några sekunder innan den blir överhettad och slår ifrån. Man brukar få lossa lite på en slang vid värmaren efter att man har fyllt systemet för att lufta.
#372860
Hej igen!

Isak:
Ska jag skita i att det är slut på vätska i expansionskärlet och köra vidare för att vänta på att luftfickan försvinner?

Sparkz:
Inga som helst problem med värmare/temperatur förutom den kalluft som kommer strax innan expansionskärlet bär tomt.

Tack för svar!!!
Mattias
#372870
Finns det inte en separat luftningsventil någonstans? Att lufta genom att skruva av exp-kärlets lock är ingen effektiv metod.

Jag hade gigantiska luftningsproblem med min gamla Audi 100 -93 vilket skapade en hel flora av märkliga värmeproblem. Samma grundorsak kan nämligen ge flera olika verkningar, är min erfarenhet. OCH verkstädernas provtryckningar ger jag inte mycket för. På Audin kunde jag förlora halv liter kylvätska utan att provtrycket visade något.

Frågan är om det inte är värt pengarna att börja på ny kula och spola rent kylsystemet, iställer för att verkstaden skall stå där och klia sig i huvudet och gissa sig fram. Man vet ju inte vad förra ägaren hällt i för jox. Kanske blandat grön och röd glykol eller något annat som skapat genomströmningsproblem.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]