Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#396819
Måste låna tråden litegrann.

Har själv detta fenomen på min T6:a då jag måste fylla på kylarvätska eftersom bilen varnar för låg kylvätskenivå. Händer allt oftare numera
och jag är väl uppe i ca 4 gånger sen i höstas. Tilläggas kan att jag bara har kört ca 1700 mil på 3 år så den rullar inte så värst
mycket.

Tycker att det luktar avgaser i kupén strax efter start men försvinner efter ett tag. På en gammal faktura från den förre ägaren
så står det " värmen i kupén sänker sig ibland " men ingen åtgärd står. Nere vid fötterna så ser man spår av grönt vilket
jag tror handlar om en gammal läcka i värmepaketet? Dock inga spår av vatten nu.

Bilen ska in på service nästa vecka men jag tänkte inte ens på att påpeka detta. Har inte inneburit några problem för mig med tanke
på hur sällan jag använder bilen, men eftersom jag aldrig har upplevt fenomenet tidigare så vet jag inte vilka konsekvenser
det kan leda till framöver? Bör detta påpekas och felsökas eller ska jag låta bli? Värmen fungerar jättebra och jag har
aldrig upplevt att tempen sjunkit...
#1571083
När du fyller på i expansionskärlet så expanderar ju allt uppåt. Man väntar lite så bubblar det, sen fyll på med 100ml först. Sen kommer det gå upp och ner, varna för lågt sen inte osv, det kommer det göra ett par körningar. Troligtvis bubblor i systemet. Sen får man hålla på fylla på 100ml tills det stabiliserat sig. Min är en xc70 D5 2016. Överfyll inte, utan kör 5,6 ggr innan du beslutar fylla på. Max ska det behövas 100 till 200ml. Har mer försvunnit skulle jag misstänka läckage.

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]