Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magadog
#388718
Kan det vara löst...

Satte in den nya värmaren häromdagen och har inte haft några problem så långt. Det har ju i ärlighetens namn inte varit några -30 grader nu i Östersund så värmaren har ju inte direkt fått jobba arslet av sig men jag har kört den på direktstart i uppåt en timme utan att den tryckt upp vatten i expansionskärlet och detta hände ju efter ca 15 minuters gång med den gamla värmaren.

Min favoritverkstad i Östersund, Östersunds Bilelektriska var dom som skruvade in den nya värmaren och enligt dom hade de bytt höljet på två av Volvos värmare denna vinter så man kan tydligen byta bara detta och till ett pris på ca 3200:-. Antar att jobbet inte är inräknat i detta men det är ju en liten lättnad eftersom Bilbolaget i Östersund säger att man inte kan byta bara höljet utan då måste byta hela värmaren för ca 12000:-

Vågar som sagt inte ropa hej riktigt än men än så länge ser det ju riktigt bra ut :D

Tack alla som kommit med förslag på lösningar!!! Vinnaren måste vara Goose som kom med lösningen redan mindre än ett dygn efter jag ställt frågan :wink: även om jag inte trodde att detta var felet just då.

Återkommer om ett tag när jag testat lite mer för en säker konfirmering på att detta var lösningen!

Tack!!!
Mattias, Östersund
Användarvisningsbild
av isak
#388732
roligt det löst sig för dig!
kunde i min vildaste fantasi inte tänka i den riktningen. fick de inte ut kylvätska, eller vit rökvid provtryckning och värmaren igång?
isak
av magadog
#388770
Den första verkstaden ville ju inte heller tro på att det skulle vara värmaren som var problemet. De lämnade ju tom väg den till ett proffs som även han sa att det inte var något fel. Misstänker starkt att om det var en spricka i brännkammaren var den så liten att den öppnade sig när värmaren blev riktigt varm dvs efter ca 15 min. Om firman som kollade den bara kopplade upp den och provkörde kort och konstaterade att den funkade lär dom ju inte hittat felet. När jag själv tänker efter så har det droppat kylvätska från värmarens avgasrör, rykt vitt och luktat starkt av paraffin. Alla tecken på detta fel mao. Hoppas iaf att mina problem kan hjälpa andra att snabbare konstatera detta fel.

///Mattias
Användarvisningsbild
av CarMan
#388801
Antar att bilen inte varit inne på en volvo verksta, för då borde dom ha bytt värmare för länge sedan!

värmarna kan ge detta fenomen, o är det inte värmaren så är det oftast toppen
av magadog
#393927
Hej!

Jag tror att jag kan ändra överskriften på denna tråd till "löst" :D Sedan jag bytte värmaren har jag inte haft några som helst problem och kylvätskenivån ligger stadigt och bra hela tiden.

Tack alla som svarat och hjälpt mig att lösa detta!!!
Mattias, Östersund
#395930
Hallå på er.

Jag har precis samma problem. Varnar för låg vätskenivå - När man öppnar locket kommer vattnet upp och man kan inte fylla på. En morgon när jag kom ut så var det en vattenpöl under bilen. Det var tryck i systemet och vatten sipprade ut ur locket.

MEN jag har ingen diselvärmare.

Så finns det några fler idéer där ute??? ??:-/
#396263
Hej Gooose

Jag har en V70 Bi-fuel 2.0 -03.

Jag funderar lite på vad det är för liten slang, typ 10-15 mm i diameter, som går ut från toppen på expansionskärlet och bort i fronten mot kylaren. Ska vattnet rinna ut där om det blir övertryck? Kan det ha blivit stopp i den?
#396459
Troligtvis så är det din "gastrycksregulator" till gas systemet som läcker in gas i kylarvätskan och på detta sätt får du övertryck i systemet
Jag har vart ute för detta fel på ett par bilar inget vanligt fel direkt

Lyft på locket till xpansionskärlet och kör ner näsan så får du se om det luktar gas
Vet du inte hur gasen skall lukta så kolla med någon verkstad som vet hur den luktar eller be någon att använda en gasläcksökare för att konstatera läckage

Gasen luktar som en Riktig rutten äggfis med taskig eftersmak :D

Det du beskriver att övertrycket kommer när bilen vart avstängd tyder väldigt mycket på detta fel
Finns inget annat som kan ge övertryck då motorn är avstängd. oftast så tryckutjämnas div fel då motorn är avstängd och då har du helt andra symptom

Så iväg och få bilen kollad av "någon" som har utrustning till detta

Gas regulator och gas fördelare är inget man "bara" byter då dom kostar en hel del

//Goose

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]