Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#373767
rätt skrämmande å höra att verkstan inte vet vad som e fel. dem e ju för guds skull utbildade mekaniker. d e bara dem lite äldre som kan felsöka på riktigt o inte bara förlita sej på datorn. mvh pierre
Användarvisningsbild
av isak
#373787
jag råder dig att fylla vid kall motor till övre markeringen, då har det funkat för mig. fast ibland flera gånger! vet inte varför? tror en luftficka, men var? har även böjt ner övre kylarslangen vid fyllning den ger en ficka. om det är luft vid värmaren så pumpa på övre kylarslangen brukar den släppa (med värm- igång) då ser du hur det sjunker i kärlet helt naturligt återfyll direkt.
isak
av magadog
#376583
Tack alla, för svar och förslag!!!!!

Efter en fjärde provtryckning, byte av expansionskärlslock, en förklaring från verkstan av problemet jag redan beskrivit (eftersom dom själva nu upplevt fenomenet), ett förslag att tömma systemet och börja på ny kula (efter att de missat att jag beställt just detta arbete denna dag) :evil: ... -Har JAG (som inte kan särskillt mycket om bilar men har ett allmänt mått av logiskt tänkande) kommit fram till att det måste vara dieselvärmaren som på något sätt trycker in luft i systemet när jag kör den. Detta måste antagligen skapa en luftficka som till slut hamnar i expansionskärlet där kylvätskan trycks undan tills locket på kärlet öppnas. Hur jag kommit fram till detta...? -Jag har inte kört värmaren sedan den kom tillbaka från verkstan och har således inte haft några problem.

Vad tror ni som kan något om systemet, kan min teori stämma och vad kan isf ha rasat innuti värmaren (så att jag kan berätta för verkstan vad de ska göra när detta förhoppningsvis ska åtgärdas)?
NEJ, jag borde inte gå till denna verkstad men efter en lång historia och en månads magsårssymptom sedan bilen köptes är jag bunden till denna verkstad med orange skylt och svart text i Östersund tills detta problem är löst. :cry:

MVH
En nu jävligt bitter och sarkastisk XCägare med nytänt hopp om att detta inte är ett fel som kommer att kosta en halv ny bil att åtgärda :???:
av olson
#376626
Jag har haft samma problem som du. Det visade sig att värmaren hade läckage i värmeväxlaren. Jag vet inte om den rostat eller vad, men den tryckte iaf ut avgaser i kylarvattnet så vattnet trycktes ut i expkärlet och det fick till följd att när man kört en bit sjönk nivån och en varnig för låg kylvätskenivå kom upp i displayen. 1 ny värmare från skroten löste problemet.
Användarvisningsbild
av gooose
#377014
gooose skrev:Prova att lossa locket till expansionskärlet och Starta värmaren på direkt start
kolla om nivån stiger under tiden värmaren går
Om den gör det så har du troligtvis en spricka i värmekammaren i värmaren
jag har under denna vinter vart ute för detta ett par ggr

//Goose
Enklast är att göra som jag tidigare har skrivit

När värmaren gå och nivån stiger kör ner näsan i hålet och lukta om det luktar avgaser
eller be verkstaden göra ett Hc/co prov i expansionskärlet för att se om det kommer avgaser där

Alternativt trycksätt/provtryck kylsystemet(länge) tills det ev kommer kylarvätska ur avgasröret till värmaren




//Goose
av hippin
#384869
hej lite nyfiken på om problemet har kommit tillbaka ? har nämligen precis samma bekymmer kan köra 50 mil utan problem efter att lossat locket men efter att ha kört värmaren kan det uppstå efter 5 min :(
#384883
Ja jag vet tyvärr inte riktigt vad jag ska tro :???:

Jag gick till verkstan och berättade om de svar jag fått här. All logik pekade ju mot förslaget "spricka i brännkammaren" och de sa genast att det lät jäkligt långsökt. De plockade ur värmaren och lämnade bort den till en firma som servar bränslevärmare. Denna hittade inga som helst fel på min dieselvärmare och den skruvades tillbaka. Nu har jag inga som helst problem och det enda jag kan misstänka är att det helt enkelt varit någon slags läckage runt anslutningarna till värmaren där luft sugits in och gett upphov till detta fenomen. Känns väldigt surt att jag fortfarande inte har någon förklaring på varför detta uppstått men får väl samtidigt vara glad att jag slapp köpa en ny värmare.

Fortfarande VÄLDIGT intresserad av att höra om någon har nån teori (förutom spricka i brännkammaren) vad som varit fel om detta skulle återkomma någon gång i framtiden.

MVH
Mattias
#385001
Säg den lycka som varar för evigt!?! :???:

Var lite snabb med gårdagens svar. I morse hade biljä...n bestämt sig för att förstöra min glädje igen.
Hade satt dieselvärmaren på starttid 07:00 temperaturen var ca -15 grader och värmaren gick som den skulle. När jag kom ut för att åka så ser jag att det runnit kylvätska under expansionskärlet. Öppnade huven och konstaterar snabbt att kärlet är överfullt av kylvätska och det trycks ut ur locket. Kör iväg och efter några mil har jag en varning om för lite kylvätska och är tvungen att gå ut och "lufta" kärlet genom att öppna locket varpå vätskan kommer tillbaka till normal nivå...

Nu kommer då nästa fundering i denna soppa...

Uppenbarligen så är det stopp någonstans i cirkulationen av kylvätskan. det tar sig ju uppenbarligen fram till expansionskärlet men därefter är det stopp någonstans. Finns det någon ventil eller cirkulationspump för kylsystemet någonstans som kärvar/inte fungerar eller är det helt enkelt termostaten som kärvar och slår igen så att de blir stopp.

För er som inte orkar läsa hela tråden så är bilen provtryckt 4 gånger och värmaren urplockad och kontrollerad utan anmärkning av en firma som renoverar värmare. Fenomenet uppstår alltså ENDAST när jag kör dieselvärmaren som motorvärmare och inte under normal gång.

NU ÄR JAG LESS!!!
:cry:
Mattias
#385426
Hej
Har haft samma symtom på min s 80 in och ut på volvo.
det visade sig till slut att det var en liten spricka på en rör anslutning
till värmaren.
satte dit en bättre beg för 4500 problemet löst.
den osade ju mycket vid start tidigare oxå borta
av hippin
#385525
hallå hade ju samma problem bytte värmaren i går hittade inga skador men med den nya går den klockrent inget övertryck i kylsystemet tänk på att värmaren även går i gång under körning när motorn inte kan hålla värmen själv

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]