Tack alla, för svar och förslag!!!!!
Efter en fjärde provtryckning, byte av expansionskärlslock, en förklaring från verkstan av problemet jag redan beskrivit (eftersom dom själva nu upplevt fenomenet), ett förslag att tömma systemet och börja på ny kula (efter att de missat att jag beställt just detta arbete denna dag) :evil: ... -Har JAG (som inte kan särskillt mycket om bilar men har ett allmänt mått av logiskt tänkande) kommit fram till att det måste vara dieselvärmaren som på något sätt trycker in luft i systemet när jag kör den. Detta måste antagligen skapa en luftficka som till slut hamnar i expansionskärlet där kylvätskan trycks undan tills locket på kärlet öppnas. Hur jag kommit fram till detta...? -Jag har inte kört värmaren sedan den kom tillbaka från verkstan och har således inte haft några problem.
Vad tror ni som kan något om systemet, kan min teori stämma och vad kan isf ha rasat innuti värmaren (så att jag kan berätta för verkstan vad de ska göra när detta förhoppningsvis ska åtgärdas)?
NEJ, jag borde inte gå till denna verkstad men efter en lång historia och en månads magsårssymptom sedan bilen köptes är jag bunden till denna verkstad med orange skylt och svart text i Östersund tills detta problem är löst.
MVH
En nu jävligt bitter och sarkastisk XCägare med nytänt hopp om att detta inte är ett fel som kommer att kosta en halv ny bil att åtgärda :???: