Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
#356343
Hej, har en liten teknisk fråga.

Tänkte pilla lite med kommunikation i bilen, en V70n-00.
Hade tänkt lyssna av lite trafik och ev lite annat på CAN nätet.

Nu har jag fått reda på att bussen till diagnosuttaget normalt är stängd och behöver öppnas först.
Detta skall tydligen ske via K-lina.
Tydligen något enkelt meddelande som skickas med jämna mellanrum för att ha CAN-bussen aktiv.

Är det någon här som har kunskap om detta, och hur man kan konstruera en enkel hårdvara som gör det.
Användarvisningsbild
av CarMan
#356375
k-linan andvänder man väll för att läsa av ECM felkoder. ???
Om CAN- nätet är avstängt eller ej i OBD II uttaget vet jag inte. Men det är väl inte svårare än att gå på nån annan stans i systemet, för där är det garanterat på hela tiden.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#356379
Nä det går ju komma åt överallt naturligtvis.
Det är ju bara en smidig anslutning just där, vill helst inte skarva någonstans.

Det med K-lina var bara nått jag hörde, att på tidiga modeller fram till ungefär -04 så aktiverade man just diagnosuttagets CAN, med att skicka någon typ av sekvens över K-lina, så att CEM eller något annat relä öppnade den kopplingen.

Ev. så får jag låna en enhet som ska göra detta nu. Men är fortfarande nyfiken på vad den egentligen gör.
Användarvisningsbild
av CarMan
#356427
Det går fortare att gå ut till bilen o mäta om du har can signal konstant i OBD II utaget än att vänta på ett svar här.

K-linan är en kvarleva från den tiden då vi inte hade CAN-när i bilarna.
Användarvisningsbild
av jimDK
#356601
Jag är också mycket nyfiken.
Mätningarna kan möjligen göras med hjälp av oscilloskop?
http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en
fungerar mycket bra, har använt det tidigare för andra mätningar.
mätar via ett ljudkort, krävs en PC.
Jag vet inte om CAN signaler är för snabb för ljudkort-sampling?

övervakning av en PPC-kod-läsare vit utläsning kan nog ge några tips :)
Användarvisningsbild
av andreas 80
#356615
För att logga/skicka CAN-trafik har jag bra instrument/program, så det kommer inte vara något problem.
Visst kan man använda oscilloskop, men det är väldigt tidskrävande att tyda signalerna sedan.

För att lista ut vad som behövs för att öppna bussen till diagnosuttaget skulle det kunna vara användbart dock.
Att logga en PPC-läsare skulle kanske fungera, men jag ska höra mig lite för på annat håll.

Fick låna en box idag som sägs göra detta, men den ser ut att göra annat.
Men jag skall göra ett försök med den senare.

Det är ju verkligen inte nödvändigt att gå genom diagnosuttaget. CAN finns ju överallt i bilen och jag skulle lätt koppla in mig bara jag ville.
Men jag är född nyfiken, och MÅSTE veta hur man gör... :D
Användarvisningsbild
av jimDK
#359123
jap, sant nok, oscilloskop är mycket 'low level'.
finns också någon linux open-source projekt som arbetar med CAN kommunikation.
Jag tycker också att det är bäst att gå genom diagnos-uttaget.
För att logga/skicka CAN-trafik har jag bra instrument/program
hur da? du har en länk eller ett tips du vill dela? Jag skulle gerne vilja bygga ett instrument :) jag har PPC redan.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#359201
Nu tar jag det lugnt under julen, får se vad jag hittar på sedan.

Verktygen jag har tillgång till är inga hemligheter, det är Vector Canalyzer som mjukvara tillsammans med hårdvara från Kvaser just nu. Inget man kan dela med sig av dock.

Tanken var att hitta någon billig krets man kanske kan använda sig av för att göra några grundläggande saker. (Har funderat på en PIC-processor eller en från Atmel, tillsammans med någon interfacekrets.
Men då vill jag att det fungerar med de professionella verktygen först, och att jag har bra förståelse om vad jag gör.
Allt görs som en hobby i mån av tid (vilket jag inte har så mycket) så vi får se hur långt jag orkar komma.
Användarvisningsbild
av gooose
#359528
Överkurs steg 3 ? Vad är det du söker för information. Vad är det för fel på bilen ??

Eller är du av den Nyfikna karaktären som person ?


//Goose
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]