Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mich
#419554
Nu börjar det bli verkligt intressant. Det där uttaget använder ju inte Volvo. Skall jag få mute i min bil så kostar det ca 2700kr, låda + mjukvara. En bluetooth handsfree kostar 2500, men då till kommer 2700 = ca 5200kr.

Det är därför som jag funderar på att bygga egen hårdvara som kan skicka mute till stereon via CANbussen.

Finns det någon spec på det där uttaget?

Är det någon som vet om det verkligen finns på HU-850?
av jowinthe
#463686
Hei,

Det ser ut til å være mye spennende CAN-kompetanse i denne tråden, så jeg prøver meg på et teknisk CAN-bus spørsmål:

Problem:
Volvo støtter ikke telefonstart av dieselvarmeren til min Volvo XC70II MY10.

Mulige løsninger?:
Alt.1) Installere den orig. fjernstarten(Art.nr. 30790197), og deretter prøve å finne kontaktpunkter internt i denne mottakereren som ved hjelp av en ekstern bryterstyring kan utløse "start varmer/stopp varmer" signal til bilen.

Dersom noen har konkret informasjon om hvordan den orig. fjernstart mottakeren kan "trigges" på denne måten ved hjelp av en ekstern bryter, ville dette være den klart enkleste løsningen!

Alt. 2) Simulere den orig. fjernstart mottakeren ved hjelp av en controller. Dette vil være den mest utfordrende veien å gå (særlig siden jeg er en novice innen programmering :oops: ), men vil kunne resultere i den beste totalløsningen med mulighet for å legge inn funksjonalitet etter behov, samt at det burde blir billigere.


Jeg har nylig kontaktet Volvo Personbiler i Norge og venter på svar fra de, men har vel ikke alt for store forhåpninger til at de skal bruke særlig mye tid på èn (litt krevende) kunde. Håper noen av dere kan bidra til en løsning her! Sett i sammenheng med hvor mange her på forumet som søker hjelp til akkurat dette med "fjärrstart" via GSM/SMS el. Telefon, så burde dette prosjektet kunne være til hjelp og nytte for flere... :)
av Tartryffel
#463965
jowinthe skrev:Hei,

Det ser ut til å være mye spennende CAN-kompetanse i denne tråden, så jeg prøver meg på et teknisk CAN-bus spørsmål:

Problem:
Volvo støtter ikke telefonstart av dieselvarmeren til min Volvo XC70II MY10.

Mulige løsninger?:
Alt.1) Installere den orig. fjernstarten(Art.nr. 30790197), og deretter prøve å finne kontaktpunkter internt i denne mottakereren som ved hjelp av en ekstern bryterstyring kan utløse "start varmer/stopp varmer" signal til bilen.

Dersom noen har konkret informasjon om hvordan den orig. fjernstart mottakeren kan "trigges" på denne måten ved hjelp av en ekstern bryter, ville dette være den klart enkleste løsningen!

Alt. 2) Simulere den orig. fjernstart mottakeren ved hjelp av en controller. Dette vil være den mest utfordrende veien å gå (særlig siden jeg er en novice innen programmering :oops: ), men vil kunne resultere i den beste totalløsningen med mulighet for å legge inn funksjonalitet etter behov, samt at det burde blir billigere.


Jeg har nylig kontaktet Volvo Personbiler i Norge og venter på svar fra de, men har vel ikke alt for store forhåpninger til at de skal bruke særlig mye tid på èn (litt krevende) kunde. Håper noen av dere kan bidra til en løsning her! Sett i sammenheng med hvor mange her på forumet som søker hjelp til akkurat dette med "fjärrstart" via GSM/SMS el. Telefon, så burde dette prosjektet kunne være til hjelp og nytte for flere... :)
Du behöver inte blanda in Volvo alls. I din bil sitter en dieselvärmare av märket Webasto. Det går fint att köpa en gsm-tillsats till den, kostar 5-6000 kr, som kopplas in utan att bilen ens vet om det. När du ringer eller sms:ar till enheten så startar värmaren precis på samma sätt som att du tryckt på knappen på fjärrkontrollen.
av Mich
#464076
Då denna tråd dök upp igen, med felaktig info i. Så är det kanske bäst att ge rätt info om den där "mute" kontakten.

Det är inte någon mute ingång, utan det är antenn ingångarna. Längst ner till vänster i de två bilderna ovan. Det är två antenn ingångar. Kontakten är av typ fyrkantig-koax, dubbla.
av jowinthe
#464114
Hei Tartryffel,

Takk for tilbakemelding:-)

Webasto har hatt en gsm-tillsats i norge som de kalte ThermoCall og som ble styrt via SMS. Denne er trukket fra markedet i norge, uvisst av hvilken grunn. For tiden finnes det (utrolig nok) ingen originale gsm-enheter til Webasto sine varmere på det norske markedet. Dessuten har jeg snakket med den norske Webasto importøren, og de sier at så lenge varmeren er originalmontert fra fabrikk er det bilprodusenten som skal levere evt. tilleggsutstyr.

Du har forøvrig rett i at det er en Webasto som stitter i XC70 MY10--nærmere bestemt en 5kW Thermo Top V (V skal stå for Venturi).

Jeg ser at det finnes en gsm-start hos webasto.se. Problemet med denne, montert direkte mot bilens Thermo Top V W-bus, er at så lenge den ikke er integrert i bilens elektronikk ikke vil kunne starte kupè-viften slik at man får varmet bilen innvendig (min antagelse - kan jeg ta feil her?).
av Tartryffel
#464130
jowinthe skrev:Hei Tartryffel,

Takk for tilbakemelding:-)

Webasto har hatt en gsm-tillsats i norge som de kalte ThermoCall og som ble styrt via SMS. Denne er trukket fra markedet i norge, uvisst av hvilken grunn. For tiden finnes det (utrolig nok) ingen originale gsm-enheter til Webasto sine varmere på det norske markedet. Dessuten har jeg snakket med den norske Webasto importøren, og de sier at så lenge varmeren er originalmontert fra fabrikk er det bilprodusenten som skal levere evt. tilleggsutstyr.

Du har forøvrig rett i at det er en Webasto som stitter i XC70 MY10--nærmere bestemt en 5kW Thermo Top V (V skal stå for Venturi).

Jeg ser at det finnes en gsm-start hos webasto.se. Problemet med denne, montert direkte mot bilens Thermo Top V W-bus, er at så lenge den ikke er integrert i bilens elektronikk ikke vil kunne starte kupè-viften slik at man får varmet bilen innvendig (min antagelse - kan jeg ta feil her?).
Som jag skrev förut så är bilens elektronik redan inblandad. Bilen vet vad den ska göra när Webaston får signal att starta (vilket den får genom din fjärrkontroll nu). Om du installerar GSM-start så kommer bilen inte att veta om att det sitter en sådan i bilen. Det enda GSM-starten gör är att ge samma signal till Webaston som din fjärrmottagare gör nu. Bilen märker ingen skillnad.
av Tartryffel
#464131
Mich skrev:Då denna tråd dök upp igen, med felaktig info i. Så är det kanske bäst att ge rätt info om den där "mute" kontakten.

Det är inte någon mute ingång, utan det är antenn ingångarna. Längst ner till vänster i de två bilderna ovan. Det är två antenn ingångar. Kontakten är av typ fyrkantig-koax, dubbla.
Märkligt, jag har installerat ipodadaptrar i bilar med HU-enheter och de har varit anslutna till den gråa kontakten.
av Mich
#464309
Tartryffel skrev:Märkligt, jag har installerat ipodadaptrar i bilar med HU-enheter och de har varit anslutna till den gråa kontakten.
Har de även varit anslutna till CD-kontakten?
Dyker iPoden upp som en CD-växlare eller som en radiostation i radion?
av jowinthe
#464376
Tartryffel,

Bare for å klargjøre: Jeg har ikke fjärrstart installert på min bil idag.

Jeg forstår deg slik: Forutsatt at fjärrstart er installert i bilen, så er det tilstrekkelig å kople en gsm-start enhet direkte til varmeren, som da vil starte bilens kupèvifte når kjølevannet oppnår tilstrekkelig temperatur. Har jeg oppfattet deg korrekt?

Jeg har som nevnt tidligere vært i kontakt med Volvo, både lokalt og sentralt her i norge, og de har forklart meg at det foregår en kommunikasjon mellom varmeren og bilens elektronikk, og at det ikke er mulig å starte varmeren direkte fordi bilen da ikke vil "forstå" hva som skjer. Jeg forsøkte også å få avklart om fjärrstart-enheten kommuniserer med bilens elektronikk eller direkte med varmeren, og slik jeg forsto det så er det bilens elektronikk som mottar signal fra fjärrstarteren, som så starter varmeren.

Er det andre her som har erfaring med å starte varmeren direkte --med eller uten fjarrstart installert?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]