Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#374082
Det vet du att man kan göra hos Volvo, eller hur nicwei01?
av larsolsson
#374197
Superintressant projekt.

Det skulle vara intressant att koppla ihop bilen med en mobil för att fjärrstyra tex. bränslevärmaren.

/ Lars
Användarvisningsbild
av andreas 80
#374246
nicwei01 skrev:Det här är RIKTIGT intressant! Kommer du att kunna ändra parametrar i befintlig mjukvara i bilens olika noder? Tex. stänga av funktionen aktivering av bakrutetorkare vid backning?
Ja teoretiskt skulle det vara möjligt, men jag har inte de program som behövs för att ändra de parametrarna, eller något annat för den delen heller än så länge.
Har några meddelanden jag kan skicka för att läsa felkoder, precis som PPC:n gör. Samt läsa några realtidsdata.
Det är väl egentligen vad jag tänkt försöka mig på framöver nu.
Superintressant projekt.

Det skulle vara intressant att koppla ihop bilen med en mobil för att fjärrstyra tex. bränslevärmaren.

/ Lars
Skulle vara väldigt smidigt. Har själv ingen kunskap om värmare, hur de styrs och deras koppling till resten av bilen.
Eftersom jag inte har en själv är det inte särskilt intressant för mig heller.
Det är väl bara att hoppas att jag väcker några idéer hos andra personer som kan bygga vidare, om jag nu lyckas få ihop något som fungerar.
Användarvisningsbild
av jimDK
#391467
andreas 80 skrev:C/C++ är nog bättre, så jag överväger om jag skall lära mig det.
TACK för dina input (byte-sekvens, baudrate etc) :D

Jag arbetar som programutvecklare och har använt C och C + + i många år.
på C så jag rekommenderar boken av författarna Kernighan & Ritchie
http://en.wikipedia.org/wiki/The_C_Programming_Language_% 28book% 29
(Jag tyckar inte C++ ger fördel i protokoll programvara /lågnivau programvara)

Har du installerat vadis?
(Finns referensvärden för de olika sensorer.men det är först när den nuvarande spänningen kan läsas på CANbussen, jag menar de enskilda sensorerna är närvarande endast när du kan läsa på CAN-buss)

Kan du inte köra en liten bit programvara på en bärbar dator som kan hålla anslutningen öppen?
(kanske du inte gillar att övergå till att använda en PC, utan hellre använda dedikerad hårdvara)
(Jag har gjort några protokoll programvara på PC i tiden, också för seriella portar.)
Om du brukar PC, så du kan säkert läsa CAN-bus kommandoer via ett instickskort och speciell programvara?
ni har nämnt tidigare Canalyzer.
Jag är inte så skickliga på den låga nivå, nära hårdvaran :roll:
Jag skulle vilja hjälpa till med programvara/utveckling, till exempel den seriella porten i C till exempel under Linux.
tex jag kan skapa ett program i C-språket, som skickar byte-sekvensen från en Linux-dator

Ursäkta min dålig svenska :oops:
Användarvisningsbild
av jimDK
#391471
Kvaser har ett SDK "CanLIB SDK" för utveckling under Linux.
Andreas, Har du börjat använda det?

För windows programvaruutveckling, jag har tidigare använt Visual C++, kan laddas ner gratis från Microsoft
För Linux jag användar Eclipse, tyckar den är jätte bra.
(Eclipse användar jag för tiden också på windows faktisk)
Användarvisningsbild
av jimDK
#391588
Har nu tittat på kvaser:
Andreas, har du CAN-kort med PCI-gränssnitt (för en stationär PC) eller USB-gränssnitt (som även kan användas i en bärbar dator)?
PCI'en kostar runt 2500,- på Elfa, USBen är dyrare :(
av tbar
#394256
jimDK skrev:
andreas 80 skrev:C/C++ är nog bättre, så jag överväger om jag skall lära mig det.
Jag arbetar som programutvecklare och har använt C och C + + i många år.
på C så jag rekommenderar boken av författarna Kernighan & Ritchie
Mja, K&R är nog bra beroende på var man börjar. Jag tycker nog att "Vägen till C" av Bilting/Skansholm är bättre som instegsbok (ISBN 91-44-01468-6).
Användarvisningsbild
av jimDK
#394297
tbar skrev:"Vägen till C"
du har rätt, K & R är inget för nybörjare.
(Men,Andreas är nog ingen nybörjare inom programmering? )
I alla fall, är bra råd till andra.

Jag har precis idag köpt en "CANUSB" CAN-läsare från lavicel.

http://www.lawicel-shop.se/shop/prod.as ... &refcode=f

Så jag skulle också vilja bygga en krets som kan hålla anslutningen öppen via K-linjen.
så jag hoppas att vi kan hålla tråden vid liv och att andra vill vara med :D

tbar, har du arbetat med CAN-bussen?
Användarvisningsbild
av jimDK
#394393
Det verkar som du snabbt kan komma igång med CAN-programmering (i java), med open-source projektet JCAN
http://www.codeskin.com/open.html

Om du har SVN och Eclipse:

C:\jcan>svn checkout http://www.codeskin.com/pubsvn/opencs/trunk/ .

open eclipse: new | Java Project |from existing source (pek på biblioteket 'jcan') | finish

screendump:
http://www.s80.dk/DIY/pics/jcan.JPG

gränssnitt för både 'Kvaser' och 'canusb', så det är perfekt :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]