Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikeyax
#349549
Jag ska vissa er hur man bygger om er gammla tradigonela nyckel med larm dosa till en KIR nyckel.
Jag köpte en begagnad KIR nyckel för 255kr som jag har tänkt bygga om.


Bild
Den gammla ska göras om till den nya modelen!




Bild
Men försiktig het så tabort plasten runt nyckel ämnet. Jag använde mig av en dremel med slip stift. Men var väldig försiktiga, för men vill inte ha sönde den lilla glas stiftet som siter i nyckeln (plaserad som på bilden). Om man skadar den måste man köpa nytt nyckel ämne.




Bild
Ta ur batteriet och skruva bort nyckel ämnet från larmdosan.







Bild
Torx skruv storlek TP-8




Bild
Plocka försiktigt isär båda larmdoserna. Dem är inte limade så bend upp dem försigtigt. sätt en skruvmejsel på ett stäle där det inte gör något om det blir märken.


Bild
Nu gäler det att löda bort den nedersta knapen på de högra kretskorte och flytta det till den gammla som ligger till vänster.


Bild
Löd ditt knappen!




Bild
Allt gick jätte bra, så långt.


Bild
Nu till det svåra. ta isär nyckel delen. jag använde mig av ett stämjärn det gick sådär efter som dena del är limad. så min gick sönder lite men det går att laga när man limar ihop den igen.




Bild
Jag använde mig av dremen igen och delade på det nya ämnet och det gammla. så nu är det bara att fara till jobbet och sätta ihop det, antingen hårdlöda eller TIG ihop den.




Bild
TIG vart det bästta allternativet. Tack Tony för att kanon jobb.


Bild
Efter lite slipande och silver sprey färg så ser den som ny ut.


Bild
Som sagt över dellen är limad så var försiktig när ni öppnar den min gick sönder lite.




Bild
Som sagt över dellen är limad så var försiktig när ni öppnar den min gick sönder lite.




Bild
Skadan till höger om nyckel ämnet. men det gick utan problem att sätta ihop den och lima allt igen




Bild
Blev som ny. Om man vill så kan man croma om nyckel ämnet då ser det ännu bättre ut. men jag blev nöjd för 255kr som det kosta mig.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#349846
Vad gjorde du med "glasstiftet" på bild 2?
Du skrev att det inte fick gå sönder, men jag såg aldrig att det monterades i den nya nyckeln senare.
Och vad fyller den för funktion.

Annars en mycket bra guide! Tackar.
av Tartryffel
#349949
Vill man absolut byta är det säkert bra. Personligen tycker jag det var alldeles för mycket "kan gå sönder" och den där spruckna delen var inte så kul om man nu har tänkt byta upp sig till en snyggare/fräschare nyckel.
Men visst, guiden var inget fel på förutom en hel del språkfel. Men det är väl inte det viktigaste i en bildguide, antar jag :)
Användarvisningsbild
av greeeken
#349963
Bra intruktioner.
Lite fel här o där gör inget för man förstår vad som skrivs.

Mkt bra budgetvariant
Personligen håller ja med föregående , mkt som kan gå sönder.
Köp istället nytt nyckelämne OSLIPAT gå till en låssmed så slipar dom till det.
Sen kommer ju programeringen o sådant.
Det är ju det som kostar
Användarvisningsbild
av Mikeyax
#349989
Tack alla.... för den positiva responsen! :D
Jo som sagt det finns mycket som kan gå sönder men jag gjorde detta som en kul grej och om man inte provar så vet man ju inte om det går. :wink:
Jag hade ju fördelan att det följde med tre stycken nycklar till min bil när jag köpte den. så jag kunnde ofra en nyckel om det inte skulle gå.
Hade jag haft bara en eller kanske två så hade jag nog inte gjort det.

Glas stifte är mycket riktigt transpondern för startspärren.
Om man vill ta i sär nyckel ämnet så ser man vart det gammla sitter och det är bara att plasera ditt det andra på samma ställe. Den ska sitta i plastbiten som är på bild nr14 räknat uppifrån. det gär bara att plasera den på ett ställe med. :wink:

dock måste man vara jätte noga när man svetsar ihopp nyckeln igen så det blir rakt annars är risken att den antingen inte går att fäla ihop eller blir sne när man fäller ut den.

Lycka till alla ni som vill prova!

Mvh Mikey
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]