Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#320932
Gasfiltret sitter under bilen, vid bakaxeln ungefär, och kräver ett specielverktyg för att lossas. Dessutom måste systemet tryckutjämnas.

Jag har sett det göras men inte gjort det själv på grund av att jag inte har specialverktyget. Tyvärr har jag inga bilder.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer.

Mvh
/Fred
#321343
Om du vet hur systemet tryckutjämnas (kolla forumgas.se för bättre instruktioner... Hejsan Fred!), efter den filter bytning är lätt:

Skruva lös filterkoppen, ta bort gamla filter och O-ring. Hälla ut oljan / vatten från koppen om där finns någon. Montera nya filter och O-ring, och spänna filterkoppen till 55 Nm. Du behöver en special Volvo verktyg 9997092 och en lång 1/4" arm för att kunna skruva filterkoppen.

Mvh, Hewey
#321429
Tackar grabbar! Mycket bra med lite tips.

Jag skulle dock gärna behöva lite bilder till nya gassystemet, eftersom jag aldrig pillat med gassystem förut, e ju lite farligt om man gör fel.
Kan tillägga att jag gärna vill göra det själv (tidigare bytt kamrem, bromsar, givare etc..) så jag är inte helt lost, bara halvt.

Ska oxå kolla vad Volvo tar för specialverktyget...spännande... :twisted:
#321553
Rapportera gärna priset här sen! Dock kan man nog vara ganska säker på att det är billigare än att lämna jobbet till Volvoverkstad!!

Det är verkligen inget svårt moment att utföra och jag tror att det kan vara väldigt bra att tömma gasfiltret mycket oftare än serviceintervallet. Det rapporteras ofta om olja i gastankarna vilket är MYCKET kostsamt att få åtgärdat!!

Mvh
/Fred
#321620
Tyvärr har jag inga bilder från nya systemer, jag har den gamla som har gas filter i motorrum.

Bild

Men gasfilter skulle se ut likadan på båda. Jag behövde inte den specialverktyg (det måste ju vara 1/2" arm som passar med den?), eftersom gas filter i min bil har så mycket fritt rum omkring att en skiftnyckel kan användas. Med den nya O-ring är det bra att använda lite silikonfett för att filterkoppen går lättare in.

När man vill bara tömma oljan (utan att byta filtern), man kan öppna bara den avtappningsförskruvning, som är en 1/4" sexkanthålskruv i botten av filterkoppen. Den skulle spännas till ca. 10 Nm. Som Fred sagt, är det bra att tömma oljan regelbundet. Instruktionen är varje 4000 mil, men ju oftare, desto bättre. Kanske det skulle vara bra att byta också O-ringen ibland, om man öppnar avtappningsförskruvning ofta.

Mvh, Hewey

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]