Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#919202
Psyko skrev:
*pettson* skrev:
Sen.. komihåg att verkstäder är inte välgörenhet. Volvo är dom enda i princip som kan tänka sej att byta en rem bara. Å andra sidan får kunden betala en gång till när en eller flera rullar ska bytas. Ytterligare en gång till när pumpen ska bytas. Ett sätt att hålla kundens kostnad nere i första ögonblicket. Sen kan man mjölka flera ggr för att byta bit för bit.
Det medans dom flesta fristående byter remsatser kompletta. Så byter man vattenpump varannan gång i förebyggande syfte
Det för att hålla kundens kostnader nere och förebygga haveri. Kan vara initialt dyrare, men inga mer kostnader tillkommer innan det är bytesdags igen på intervall. Alltså totalt billigare sett över intervallen.
Det var fan det dummaste jag hört ! En Volvoverkstad byter minsta möjliga för man vet att man inte behöver byta mer saker av erfarenhet. Det om något är väl att värna om kundens plånbok. Hur kan då en fristående som vill/kräver att få byta vattenpump vid VARJE intervall vara mer prisvärt/billigare ??? Ett sätt att hålla nere kostnaderna på kort sikt skriver du. Vet inte hur du räknar om du i ditt räknesätt menar att det är billigare att byta kamrem och vattenpump vid varje kamremsintervall än att byta vattenpump vid kanske vart annat vart tredje kamremsbyte.
Jobbat med det över 20år.. du får förkasta håna som du önskar. Fakta ändras inte. Hunnit jobba både på märkes och fria verkstäder. Om det är det dummaste har du mycket kvar att lära dej om servicebranschen.
Vattenpump byts varannan gång eller då tillverkaren av kamremssatsen anger att det ska bytas av fria verkstäder. Samt då man inte styrkt när den byttes sist. Garantiställaren är tillverkaren av kamremssatsen. Dom villkoren gäller. Volvo ersätter inte heller ett motorras när en rem havererar för att en gammal rulle inte byttes, trots att dom jobbar med den metoden. Men det är lätt att käbbla o glömma fakta. Det är ju billigt..
Enligt volvomaner byts pumpen inte alls då den aldrig slits. Konstigt nog vet jag om 5 kamremshaverier på rak arm där pumpen var orsaken. Och jag vet säkert om 50 tillfällen rakt av då kunden fått lämna in igen i onödan med rullar som väsnas eller pumpar som läcker.
Det ligger till så enkelt att du som mek kan inte sia framtiden för varesej pumpar eller rullar genom att titta klämma o känna, ringa saida eller spå i teblad hjälper inte heller. Det är inte kundvänligt att byta en rem och sen få lämna in den för nytt byte av rem och en rulle 1200mil senare. För att ytterligare efter 4000 mil få lämna in den för byte av en läckande pump. Att vara preventiv är billigare på lång sikt. Det är ETT byte av remsats+ ev pump och betydligt billigare än att lämna in bilen flera ggr för olika byten på volvo. Även ett enda fullbyte på volvo är billigare än att göra tre mindre byten..
#919349
*pettson* skrev:
Psyko skrev:
*pettson* skrev:
Sen.. komihåg att verkstäder är inte välgörenhet. Volvo är dom enda i princip som kan tänka sej att byta en rem bara. Å andra sidan får kunden betala en gång till när en eller flera rullar ska bytas. Ytterligare en gång till när pumpen ska bytas. Ett sätt att hålla kundens kostnad nere i första ögonblicket. Sen kan man mjölka flera ggr för att byta bit för bit.
Det medans dom flesta fristående byter remsatser kompletta. Så byter man vattenpump varannan gång i förebyggande syfte
Det för att hålla kundens kostnader nere och förebygga haveri. Kan vara initialt dyrare, men inga mer kostnader tillkommer innan det är bytesdags igen på intervall. Alltså totalt billigare sett över intervallen.
Det var fan det dummaste jag hört ! En Volvoverkstad byter minsta möjliga för man vet att man inte behöver byta mer saker av erfarenhet. Det om något är väl att värna om kundens plånbok. Hur kan då en fristående som vill/kräver att få byta vattenpump vid VARJE intervall vara mer prisvärt/billigare ??? Ett sätt att hålla nere kostnaderna på kort sikt skriver du. Vet inte hur du räknar om du i ditt räknesätt menar att det är billigare att byta kamrem och vattenpump vid varje kamremsintervall än att byta vattenpump vid kanske vart annat vart tredje kamremsbyte.
Jobbat med det över 20år.. du får förkasta håna som du önskar. Fakta ändras inte. Hunnit jobba både på märkes och fria verkstäder. Om det är det dummaste har du mycket kvar att lära dej om servicebranschen.
Vattenpump byts varannan gång eller då tillverkaren av kamremssatsen anger att det ska bytas av fria verkstäder. Samt då man inte styrkt när den byttes sist. Garantiställaren är tillverkaren av kamremssatsen. Dom villkoren gäller. Volvo ersätter inte heller ett motorras när en rem havererar för att en gammal rulle inte byttes, trots att dom jobbar med den metoden. Men det är lätt att käbbla o glömma fakta. Det är ju billigt..
Enligt volvomaner byts pumpen inte alls då den aldrig slits. Konstigt nog vet jag om 5 kamremshaverier på rak arm där pumpen var orsaken. Och jag vet säkert om 50 tillfällen rakt av då kunden fått lämna in igen i onödan med rullar som väsnas eller pumpar som läcker.
Det ligger till så enkelt att du som mek kan inte sia framtiden för varesej pumpar eller rullar genom att titta klämma o känna, ringa saida eller spå i teblad hjälper inte heller. Det är inte kundvänligt att byta en rem och sen få lämna in den för nytt byte av rem och en rulle 1200mil senare. För att ytterligare efter 4000 mil få lämna in den för byte av en läckande pump. Att vara preventiv är billigare på lång sikt. Det är ETT byte av remsats+ ev pump och betydligt billigare än att lämna in bilen flera ggr för olika byten på volvo. Även ett enda fullbyte på volvo är billigare än att göra tre mindre byten..
Fascinerande att du tror dig ha mer erfarenhet av Volvo än vad tex jag har. Du har ingen aning om vem jag är och vad jag jobbat med dom sista 25 + . Jag är helt övertygad om att du har ett kunnande inom bilar, det har du visat i tidigare trådar men i detta inlägg är du ute o snurrar. Fristående verkstäder som Mekonomen osv vill byta vattenpump vid VARJE kamremsbyte, med start redan vid det första. Är detta för att spara pengar åt kunden? Svar Nej! Det är för att tjäna pengar. Volvo verkstäder rekommenderar det vanligtvis på sin höjd vid varannat kamremsbyte men aldrig vid det första. Hur kan du då säga att det blir billigare att lämna till en fristående? Det är helt bortkastade pengar att byta vattenpump redan vid 16-18 000 mil. Dom pumparna jag sett havererat är såna som bytts onödigt för tidigt och är av okänt märke.

Men livet består ju av en massa val och det är ju upp till var o en att göra sina egna val.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]