Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#723111
rundkub skrev:Jag har en Mekonomenverkstad i norra stockholmsområdet, min bror känner ägaren så jag får vad jag tror är superpriser:

Kamrem o ev. några andra grejer till: 1800kr
ovanstående och vattenpump: 3800kr

Stora servicesen inkl kamrem o vattenpump: 6900kr
Det är priset på delarna ang rem & pump antar jag dvs utan jobbet med tanke mecas pris:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Verkar vara dyr pump de försöker sälja dej
#723153
Ett tips till er som ska byta kamrem själva på V70/S60, Remspännaren byttes till en ny version 2005 och är inte kompatibel med den version
som sitter på 2004 tänk på detta när ni köper kamremskit.

Det går att lossa kåpan och kolla vilken spännare som sitter monterad eller ta hjälp av motorns serienummer.
Löphjul, Rem och vattenpump är däremot samma 2004 och 2005

Den nya spännaren har en lång gaffel och den gamla en kort.

Bild
#723190
Att det e skillnad ser jag. Vet dock inte exakt hur infästningen mot motorn ser ut, om det är något som påverkas av gaffeln. Annars ser dom ju rätt lika ut.

Har bara bytt kamrem på min gamla 940 så jag vet inte exakt hur det funkar på en vitmotor. Men försöker förstå iaf :wink:
#723215
Bewsfroe skrev:På vilket sätta är den nya spännaren icke kompatibel med den gamla? Man byter ju hela spännaren menar jag. Eller tänker jag helt fel nu?
Visst byter man hela spännaren, Det jag menade är att det skiljer på motorblocken så där den äldre versionen suttit kan man inte montera den nya versionen.
På bilden är den nya versionen som kom 2005, Där ser man tydligt pinnen som gaffeln hakar fast i så inte spännaren roterar.

Sitter lång gaffel monterad = Montera endast lång gaffel
Sitter kort gaffel monterad = Montera endast kort gaffel

Bild
#725894
Byta ALLTID vattenpump samtidigt som kamremmen byts. Det känns ganska tråkigt att behöva slita upp allt igen ett halvår efter att man bytt kamremmen. Passa också på att kolla ifall det läcker olja nånstans (VVS-remskivan är ofta en bov) och byt packboxarna samtidigt ifall nån av dem läcker.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]