Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#729672
Tim skrev:Men vattenpumpen skall inte behöva bytas enligt volvo, finns ingen intervall på den. Har aldrig vart med om en dålig pump på en volvo. På en volvo verkstad byts den definitivt inte ut om det inte är på kunds begäran, eftersom att den inte ligger med i serviceprogrammet. Om ni ändå envisas med att byta pumpen så sätt inte dit något annat än original, för piratpumparna är inte tillverkade för att hålla 100 000mil utan har ett skovelhjul av plast och lagret är inte av samma kvalitet.

Tim enligt Volvo ja men enligt erfarenhet och sunt förnuft så byter man innan den går sönder
#729955
Jag började som volvo mek 1997 och har till dags datum aldrig varit med om en havererad asian pump på vit motorn! Jag byter ändå minst 3-4 remmar i veckan
Pump byter man om den glappar eller läcker och det är inte vanligt vi har dom inte ens i lager
#917771
Lånar denna tråd lite och frågar om någon beställt hos Kamremskit.se förut? Ringde deras support tele och fick snacka med en kille som verkar seriös iallafall.

Tänkte beställa till ett kamremskit till min Volvo S60 D5 03- .
Står och ska välja mellan ContiTech som är lite dyrare eller Hepu som ligger nästan 1000:- billigare. Inkluderat vattenpump så klart!(?)
Har hört att denna skall bytas när man ändå byter kamremmen
#917782
Är det verkligen idé att spara pengar på nåt så viktigt som kamrem med tillbehör? Det borde ju vara helt klart nu att det som säljs i original sedan 1999 är bra grejjer som inte havererar i första taget.. Vi pratar väl ändå bara om ca 2500kr för ett kitt med vattenpump på Volvo (iaf bensinare).
#917826
Hej johnnype.
Jag bytte min pump i samband med rembyte vid 46 000 mil. kändes absolut inga fel på den men man vet ju inte hur länge den går? Du resonerar säkert lika? Böt rem i veckan nu då bilen är på väg mot 57 000 inte pga mil utan tidsrymd då den inte har långa körsträckor/ år. Det är mina erf av VOLVOS pumpar o servicegrabbarna byter dem inte om inte kunden vill byta dem om de känns bra vid rembyte. Den demonterade remmen som byttes nu såg ut o vara helt oanvänd beträffande småsprickor som brukar kunna synas i gamla remmar från andra märken.

MVH Isak/
Senast redigerad av 1 isak, redigerad totalt 0 gånger.
#918061
Frågan ställs återigen till fel folk. Den som ska stå för garantin sätter reglerna. Råd är inget värda härifrån.
Är det ok med volvo att byta en rem och sen garantera allt så är det så. Ska kit bytas exklusive pump så är det så
Bara du får skriftligt på att det är DERAS rekommendation. Inte ditt val alltså. För havererar något så blir det ett ras och nån ska stå för fiolerna. Då hävdas det direkt att du gjort ett budgetval på eget ansvar så problemet är ditt och du får en ny rem att sätta på den motor du själv fått renovera eller köpa för egna pengar. Det har hänt förut. Så papper på att det är deras rekommendation alltså. Bra att ha OM det strular.
Sen.. komihåg att verkstäder är inte välgörenhet. Volvo är dom enda i princip som kan tänka sej att byta en rem bara. Å andra sidan får kunden betala en gång till när en eller flera rullar ska bytas. Ytterligare en gång till när pumpen ska bytas. Ett sätt att hålla kundens kostnad nere i första ögonblicket. Sen kan man mjölka flera ggr för att byta bit för bit.
Det medans dom flesta fristående byter remsatser kompletta. Så byter man vattenpump varannan gång i förebyggande syfte
Det för att hålla kundens kostnader nere och förebygga haveri. Kan vara initialt dyrare, men inga mer kostnader tillkommer innan det är bytesdags igen på intervall. Alltså totalt billigare sett över intervallen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]