Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johcarl
#306721
Då bilen passerat 18´mil skall jag byta bränslefilter. Hur gör man detta?
Det sitter en plasthylsa på varje sida och en luftnippel på ena sidan, vad görs med dessa ??:-/
Användarvisningsbild
av greeeken
#306731
johcarl skrev:Då bilen passerat 18´mil skall jag byta bränslefilter. Hur gör man detta?
Det sitter en plasthylsa på varje sida och en luftnippel på ena sidan, vad görs med dessa ??:-/
Tjena
Har ingen direkt info hur man gör men detta borde ha gjorts på 12000 mils servicen har jag för mig.
av janne44
#306741
Hej! Bytte precis på min S60(16000mil). Tryck in ventilen(som på en cykelslang när du skall tömma den på luft)så släpper du ut trycket. OBS! ANVÄND STORA TRASOR,det sölar bra. Tryck sen in "snabb"kontaktern i varje slangände(satt skyddstejp över mina 2)och ta bort slangarna. Lossa filtret och sätt dit det nya(Tänk på flödesriktningen). Lycka till :-)-) Mvh/Janne
av sYyYd
#306750
janne44 skrev:Hej! Bytte precis på min S60(16000mil). Tryck in ventilen(som på en cykelslang när du skall tömma den på luft)så släpper du ut trycket. OBS! ANVÄND STORA TRASOR,det sölar bra. Tryck sen in "snabb"kontaktern i varje slangände(satt skyddstejp över mina 2)och ta bort slangarna. Lossa filtret och sätt dit det nya(Tänk på flödesriktningen). Lycka till :-)-) Mvh/Janne


ska byta på min s60 (11000 mil) snart tänkte på de du skrev Tryck in ventilen(som på en cykelslang när du skall tömma den på luft)så släpper du ut trycket. detta gör man väl efter man monterat dit det nya? måste man göra de innan man lossar de gamla, de borde väl vara tryck i systemet?
av sYyYd
#306846
bytte på min precis, lätta på trycket gör rent runt snabbkopplingarna ta bort de gamla och sätt dit de nya. sen kör på starten tills den startar funka klockrent på min.
Användarvisningsbild
av Ringhede
#307296
Strax framför höger bakhjul på bilens undersida.

tipps.

Rengör före man plockar isär snackopplingarna så slipper man få in skit i systemet.
Brukar sitta lite skyddstape runt snabbkopplingarna för at skydda dem.
Kolla hur det gamla filtret satt, riktning
Använd en bytta under för att samla upp bensin som rinner ut ur filtret när man lossar slangarna.

Änvänd ett par pluggar för slangarna när de lossas så skit inte kommerin samt bensin inte rinner ut.
Jag brukar använda ett par borr med skaftets sida in i kopplingarna (obs inga grader eller skarpa kanter som förstör o-ringarna)
(Mät först på nya filtret så kan man välja rätt borr)

Se till att kopplingarna verkligen greppar om nya filtret när man monterar dit dem.
Skydda kopplingarna med lite silvertape så håller det till nästa service.

Relativt enkelt jobb men man luktar bensin efteråt.
Använd ev. ett par diskhanskar så slipper man lukten.

Och som vanligt, när man sölar med bensin så se upp med brandrisken. :idea:


mvh Roland
av VolvoFrälst00
#1204872
jag var in på biltema och köpte det bensinfilter som skall vara till min 04a.. till min förvåning ser nya filtret större ut än den som sitter på bilen nu ?? har storleken någon betydelse om ni förstår vad jag menar :-O)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204876
Det finns lite olika längd har jag också sett. Jag tror att jag också bytte upp mig i storlek senast. Eftersom kopplingarna sitter på flexibla slangar är det inget problem. Kolla flödesriktningen bara.

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]