Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyh
Hoj!

Har problem med min bil S80 2,4T Aut.
När man ger bra med gas eller när man drar på för fullt(kickdown) så hackar bilen och sen dör den.

Får följade info i displayn

-MOTORSYSTEM SERV. ERFORDRAS
-MOTORSYSTEM SERV. OMGÅENDE

Har även läst ut felkoderna(ppc diagnos)
-ECM-904C MIL begärd av gasspjällenhet
-ECM-904D Pedalgivarfel
-ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel

Känns nästan självklart att det är gasspjället men man vet aldrig. Är det någon annan som har någon idé vad det kan vara?!

Gasspjället har vit etikett :|
.
Användarvisningsbild
av B4B
Har du rengjort och uppdaterat gasspjället tidigare?
Användarvisningsbild
av jimDK
hmmm ECM-904D Pedalgivarfel sker inte genom ett ETM fel, kanske mer än ett problem?
vikten av ECM-904D enligt volvo:
This diagnostic trouble code (DTC) indicates that there is a fault in one of the pedal sensors. This diagnostic trouble code (DTC) is never stored on its own.
Diagnostic trouble codes (DTCs) which cause pedal faults: ECM-917F, ECM-9180, ECM-91DF, ECM-9300, ECM-9400, ECM-9520, ECM-9530, ECM-9540, ECM-958F and ECM-959F
av fyh
Har fått en ny felkod till

ECM-982A Styrenhet motor (Har visst med luftmassemätaren att göra..)

På Fredag skall bilen in på undersökning. Får ju hoppas att det bara behövs en uppgradering av spjället.....
av fyh
Hej igen

Fick gasspjället uppgraderat början av Juli Fråga även då vad det skulle kosta om man behövde byta gasspjället, fick då ett pris på ca:8000-9000kr.
Uppgraderingen...
Bilen(gasspjället) fungerade bättre dock när man körde längre turer så kundedet hända att bilen små hacka och att vxl(aut) växla lite konstigt.

Slutet av Augusti så sa gasspjället upp sig helt och hållet, så det var bara och bärga bilen till närmsta Volvo-verkstad och få gasspjället byt
Fick då veta att Volvo Personvagnar betalar halva kostnaden, inkl jobbet. Jag fick betala 4633kr :wink:

Min bil är inte fullservad på en auk.Volvoverkstad
Senast redigerad av 1 fyh, redigerad totalt 0 gånger.
av pctowi
Hej

Vad har du för årsmodell och hur långt hade bilen gått när du bytte spjället och var det bilia som själmant sade att dom bjuder på halva kostnaden?

Tobbe
av fyh
Min Bil är en -01. När bilen fick byt spjäll så hade den precis passerat 14K.

Ja det var Bilia som byte. Bilia berätta att Volvo Personvagnar betalar hälften.

Ska prova med ännu en mätare, om det in[…]

Du skriver -85 års modell, är det f&oum[…]

Jag tolkar det som att du letar efter kompletta vi[…]

Tänkte att köra startmotorn utan att mot[…]