Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#288557
Hej allihopa,

Har precis inskaffat mig en s80 från 99 som rullat 15300 mil. Det som irriterar är ett gnisslande ljud från hjulen när man kör sakta, typ 30-40 oavset om man kör rakt fram eller svänger. Oljudet försvinner när man bromsar och jag är lite orolig för det. Vet nån om det är farligt eller man ska bara låta det va?

/Hälsar
Pirooz
#288641
Hej!
Du får kolla upp beläggen, det låter som om de börjar bli slitna. Såvitt inte du har något skräp eller dyligt mellan skiva och belägg. Kostnaden att byta belägg är ju inte så blodigt dyr heller med tanke på alternativet att du får byta både skivor och belägg.
MVH Leffe.
#288807
Hej igen!
Jag förutsätter att du kollat beläggen bak ochså för dom missar man många gånger? För det är ju dom som nyper till ordenligt vid en hårdinbromsning. Vet inte exakt hur bromsverkan på volvon är förhållande fram och bak är. För detta med oljud blir man väldigt vilseledd på i bilar, bästa sättet är ju om någon annan kör bilen och själv kan variera sittplats ömsom fram och även sitta bak. Passa på och dra handbromsen lite försiktigt på låg hastighet ifall oljudet kommer därifrån, med spärren inne förstås.Detta med bilar är kul så länge det funkar sedan när det krånglar blir det snabbt skit. Detta är några tips som jag kan ge dig men en sak ska du veta att i detta forum har vi en del verkliga proffs på volvo som har hjälpt till förut med bra tips, fixar det sig inte för dig så kommer dom förhoppningvis fram.
MVH Leffe.
#288877
Hej Leffe,
Tusen tack för omfattande beskrivningar; Jag kollade beläggen bak och de var ännu nyare. Å andra sidan så upptäckte jag att det är vänster fram hjulet som skriker under färd. Jag även uppmärksammade att oljudet börjar när man släpper gaspedalen och detta kan även hända vid högre hastigheter, typ 100-110 och förstås med högre ljudnivå. Gnisslet försvinner dock som sagt när man gasar och bromsar.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]