Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pleco
#288362
Har sett att det finns en del andra trådar om köpråd till V70N men jag har ändå några frågor så här kommer ännu en.
Jag har 90 000 att lägga på en bil och är intresserad av V70 från 01 och framåt (N modellen om jag har fattat rätt), bensin och manuell låda.

Funderade först på en 140 eller 170 hästars men fastnade för turbon efter en provtur i en 2,4T! :wink: Jag har hört att 2,5T ska dra betydligt mer bränsle än 2,4T, stämmer det?

Bör jag undvika den första årsmodellen med tanke på barnsjukdommar och så, eller finns det nån annan årsmodell som är ett sämre val än någon annan?

Är det vid några speciella miltal man kan räkna med att saker går sönder? Vet ju t ex att det är dyr service vid 16K pga kamremsbyte. Ibland kan det ju vara bättre att köpa en bil som har gått lite längre just för att flera saker redan är utbytta.

Vad tycker ni om att köpa en bil som har gått väldigt långt, men med stämplad servicebok? Håller turbon t ex? Jag planerar att behålla bilen länge så jag behöver inte fundera så mycket på vad andrahandsvärdet blir efter mig.

Vad skiljer de olika utrustningspaketen åt, finns det någon sida som beskriver detta? Ocean race ser ju t ex läcker ut men är det egentligen bara färgen som skiljer? Kanske inte så bara egentligen för färgen är ju skitsnygg :D

Nåt annat speciellt att tänka på?

Hoppas på svar och synpunkter från er!
av greenbay
#288373
Normalt gäller det att bestämma sig för så ny som möjligt, men med många mil, vilket ger en fullservad, men kanske inte älskad fd tjänstebil.
Alternativet är en med så få mil som möjligt, men äldre, då kan det bli en pensionärskörd, fullservad, kanske tvättad och vaxad oxå...
Däremellan finns hur många bilar som helst, skall du ha en sån är det bara att åka till Volvo och jämföra färger ;-).

Vad gäller ocean race så har den förutom den läckra färgen, endast designgags som tilltalar radhusägare och wannabees, enligt mig. Den brukar vara ologiskt dyr.

Mitt slutråd: köp så ny som möjligt, strunta i milen, men kolla serviceboken!
mvh
/Greenbay
av Arne Johnson
#288437
Volvo har information om olika paket på volvocars.se. Se här http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... dcars.aspx

Antisladdsystem (DSTC) var inte standard på V70N förrän modellår 2005. Kan vara något att titta efter då det visat sig vara en "livräddare" enligt Folksam mfl. Ingår inte i något av paketen och är tyvärr inte så vanligt på äldre v70n.

Det var ett stort pådrag om elektriska spänningsfält i baksätet och runt gaspedalen. Volvo ändrade konstruktionen och redan sålda bilar kunde byggas om till ett subventionerat pris. Alltså två kablar till motorrummet från batteriet. Kan ev vara något att titta efter också.
av jofakuling
#288724
Är ingen mek själv, men av egen erfarenhet fr två V70 (2,4T -01/2,5T -04) tycker jag att du skall försöka hitta en välskött med få ägare som gått så lite som möjligt och strunta i årsmodellen, dvs allt fr -01 är intressant. Mina bilar hade gått 14600 resp. 16200 när jag köpte dom, tre år gamla, och det blev dyra kalas i slutändan. Största svagheten är som vanligt hela den underdimensionerade framvagnen, speciellt om du väljer turbon el. T5an som äter bromspaket och krängningshämmare. En annan svaghet är gasspjällhuset på de första årsmodellerna, går att rengöra men funkar inte det är det dyrt att byta. Om du skulle ändra dig till automatlåda bör du kolla om den dragit mycket släp el. gått mycket med tung last, har du otur rasar lådan redan vid 15-20.000 mil och det är ett dyrt och jobbigt problem. Alla V70 drar mycket bensin men å andra sidan är det en stor familjebil som enl. mig har få konkurrenter i samma klass. Om man dessutom väljer turbon så är det roligare att gasa men det känns självklart i plånboken. Lycka till!
av pleco
#288829
Tack för svaren! Lite olika teorier råder ju...som alltid :o) Strunta i milen eller strunta i årsmodellen...

jofakuling; Vet du av egen erfarenhet om din 2,5T drog betydligt mer soppa än din 2,4T? Var det nån av dom som du föredrog?
Användarvisningsbild
av jimDK
#288888
Jag har en 2.4T S80 och en 2.4 V70, 2001 och 2004.V70eren med 2005 ansiktslyftning. Der er rättat några mindre fel och några lite större i faceliftet,t.ex. gas-spjäll (ETM) (som nu inte ger mig problem efter en rengöring v 240.000km).främre fjädrar har gummi-kopp, som jag har efter-monterat på S80eren.om de körs på samma sätt, det finns ingen skillnad i bränsleförbrukning(12-13km/L). 2.4T är en del snabbare,av de två (kjenner inte 2.5T tyvärr).men jag föredrar 2004eren (2005 ansiktslyftning) det är en bättre helhetsbild. V70eren har gått 245.000km och fortfarande känns som ny, Jag skulle också vilja föreslå att kilometer siffra är inte viktigt :) år (facelift) har nogat (men inte vældig mycket) att säga.
av Lövet
#288891
Har aldrig hört att 2,5T skulle dra mer bensin. Låter mycket ologiskt att en modernare motor skulle dra mer bensin.

Men är bensinkostnad viktigt så är inte Volvos femmor något alternativ alls egentligen. Fråga dig själv först hur mycket bensinförbrukningen spelar roll egentligen? Säg att du kör 1500 mil per år och väljer en modell som drar 2dl mer per mil (typ V70 mot Avensis eller likn). Skillnaden i månadskostnad blir 300kr...
av Leafs
#291136
Jag ber om ursäkt för att jag kidnappar denna tråd en smula.

Jag är spekulant på en V70N (140 hk) 2006 med cirka 8000 mil på mätaren, f.d. företagsbil. Automat. Vad ska man kika närmare på gällande en 06:a? Jag har läst en del på detta forum, främst om tidiga N-bilar.

*Är framvagnen lika klen även på en 06:a?

*Automatlådan? Förutsatt att den är korrekt underhållen, finns det risker med den före 20.000 mil? Bilens dragkrok ser ut att vara i det närmaste oanvänd, så den lär inte ha dragit tungt.

*Övriga svaga punkter på denna årsmodell? T.ex.; förekommer det mkt skrammel och knarrande från inredningen på 06:or?


Tacksam för alla tips.
av borstarmicke
#291196
Med 140hk så tror jag nog att framvagnen klarar sig bättre, mindre påfrestningar.
-06:an känns riktigt välbyggd enl mig, automatlådan hade jag helt klart spolat, tror dessutom volvo rekommenderar en service på den vid 8000mil för taxi mfl. tyvärr dock ej för privatpersoner, vilket många fått betala dyrt för...
av Leafs
#291212
Ok, så grundtipset är att välja en manuell. Det finns ju en hel del sådana på marknaden också.....

Jag funderar främst på 140 hk eller 170 hk. Jag tycker att 2.5T är för dyra i förhållande till sugmotorerna, minst 25 k i skillnad för en 06:a. Nja, man har väl blivit gubbe och nöjer sig med en mindre motor. Har hört att det finns chip till 140 hk, som ger 180 hk, skillnaden? Bra chip, eller strul?

Finns det andra "fällor" förutom framvagn och automatlådan?

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]