Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#693878
JohanHalmstad skrev:Du måste lufta alla fyra hjulen med och omprogramera abs styrenheten så den fungerar tillsammans med din bil. Det är bara volvo som kan göra det.
??? Nej! du behöver inte lufta o gifta ihop.. Räcker med att byta/löda styrenheten och ev nolla koden om den inte försvinner när du paserat ca 23 km/h (brukar försvinna om den inte dektekterar ett fel)
#694560
Det är ju också så att 99-01 har den "dummare" ABS enheten som går att byta rakt av mot en annan utan Volvos hjälp. Sedan 02 och nyare sitter det en BCM enhet istället, det är lite trixigare, och köper du beg. så måste den komma från samma strukturvecka skulle jag tro.
#696193
Har ni testat att nolla felkoderna efter bytet? kan vara värt ett försök, annars kolla lödningarna igen, använd elektronikspray i kontakterna!

Bor du inärheten av Stockholm?

Mvh: Lelle
#696254
johnnype skrev:Det är ju också så att 99-01 har den "dummare" ABS enheten som går att byta rakt av mot en annan utan Volvos hjälp. Sedan 02 och nyare sitter det en BCM enhet istället, det är lite trixigare, och köper du beg. så måste den komma från samma strukturvecka skulle jag tro.
Fick nyligen byta BCM på min 05a pga felkod BCM-0070 ( spänning till pumpmotorn fattas ) och hitta faktiskt på skroten från en okörd XC70 -06 en styrenhet och tänkte att skall pröva om det funkar eller ej, min gamla och den "nya" skilde sig åt med både tillverkningsland, serienummer osv, ja allt förutom att de är för DSTC båda, de som krävdes var omprogrammering hos Volvo som tog bort en felkod men lämna ännu felkoden "felaktigt konfiguration" men sen körde jag själv via VIDA en "nollställning av konfiguration" så nu spelar allt som det skall, så enligt min erfarenhet ska det gå att ta en styrenhet som inte är lika som den man har. :-)-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]