ABS styrenhet, antisladd, bromsfel#stanna omgående#

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ABS styrenhet, antisladd, bromsfel#stanna omgående#

Inläggav RubbyDubby tis 28 apr 2009, 17:17

Så ja, mitt första inlägg här.

Har en V70n 2000 som har börjat för ett tag sen med att ABS lampan tänts, för att sedan försvinna, när man startar om bilen.

I början hände det en ggr / månad, för att öka till en gång i veckan, och nu en ggr per dag. Sen har det blivit flera och flera larm, ibland dyker antisladd symbolen upp, ibland står det "STC service erfodras " eller någonting liknande, sista tiden även texten "Bromsfel, stanna omgående". Även motrlampan har tänts par ggr.

Volvo bött i höstas ABS givare på bilen, för 2100:- eller så, startade om bilen, så larmade igen.
Man kollade kransarna, de var ok, och kom fram att det är ( som man kan läsa till sig här i flera trådar ) att styrenhetn ABS har gett upp.

Eftersom den kostar 7300:- på volvo, till min bil, samt ca 3000:- byta den, så har jag börjat leta efter beggagnade , och funnit denna sida på blocket, http://www.blocket.se/vi/20014607.htm , företaget Innosund, http://innosund.com/content/view/18/ som säljer utbytes reparation eneheter.

Men min fråga, hur byter man den???? Den sitter , liksom "uppcohned vänd" ?!? Samt under säkringsdosan?
Är det verkligen bara ta fram torx satsen, och skruva loss alla skruvar, så kommer den? Och montera tillbaka? Eller så måste ja riva massa saker för att komma åt den?

Det jag är rädd för, är att om jag börjar riva, så får jag aldrig mera ihopp det, och så vipps har jag en bil på uppfarten som inte går att köra ( eller rättare sagt, brommsa ) med.

Någon som vet?
Senast redigerad av RubbyDubby tor 07 maj 2009, 05:54, redigerad totalt 1 gång.
RubbyDubby
Övningskörning

Re: ABS styrenhet, antisladd, bromsfel#stanna omgående#

Inläggav RubbyDubby ons 29 apr 2009, 16:20

Ingen som bytt abs enheten...?
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav scanialand lör 02 maj 2009, 14:00

Jag demonterade enheten på min S80 -00 i höstas. Fick lossa lite på luftrenaren och säkringsdosan och hålla undan dessa för att komma åt. Gick mycket lättare än väntat.
Skruvarna är e-torx, dvs. utvändiga. Finns en sats på Jula för en hundralapp, men det funkar bra med en vanlig 4mm hylsa om jag minns rätt.
\Stefan
S80 3,2 AWD 2009
scanialand
Övningskörning

Inläggav RubbyDubby ons 06 maj 2009, 17:18

Toppen, altså ska man kunna byta den själv trots att den sitter där den gör :lol:

Men du sa att du även lossade lite på säkringsdosan?!?! Hur går det till? Sitter det inte fyrtiotioelvahundra kablar under den? Släppte du på bara på någon skruv / hake / klipps för att "putta undan" den?

De rinner inte ut olja eller så är man byter styrenheten? Behöver bilen 0-ställas efter bytet, eller är det bara köra?
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav scanialand ons 06 maj 2009, 19:41

Säkringsdosan satt visst med en bult på S80:an, 10mm skalle. Luftburken med några gummikuddar.
Jag körde utan styrenhet ett par dagar när jag öppnade och lödde om den. Ingen ABS eller antispinn då men det funkar ju det med..
Efteråt lös avgasreningslampan i en dag men slocknade och sen har det funkat klockrent i 7-8 månader.
S80 3,2 AWD 2009
scanialand
Övningskörning

Inläggav RubbyDubby ons 06 maj 2009, 21:07

Toppen.

Har bestllt denna ubyes ABS enhenten nyss, kanske ska knäppa lite kort och göra en "Jag Rullar manuall " för byte av ABS enheten på v70n.
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav RubbyDubby lör 16 maj 2009, 19:21

Eh, det blir ingen manuall med bilder.

Men , om någon vill veta, så beställde jag denna utbytesenhet, böt den idag, och nu fungerar allt som det ska igen.

Men ni får en taskig text beskrivning istället:

1- Tog loss + polen på batteriet.

2- Öppnade locket på säkringshållaren, skruvade bort 2 tjocka röda kablar som sitter ihopp med en M8. Släpte sen på två st till M8:or som håller säkringsdosan. Syns ovanifrån.

3- Tog loss två kablar ( sitter inne i säkringshållaren , bredvid särkringar, med snabb kotakter . Kablar kommer in från sidorna. Bara vika undan.)

4- Öppna luftfiltret, vika undan överlocket lite gran.

5-Knäppa loss underedeln av luftfiltret, ( två knäppfäste) ta bort 1eller 2 snabbkontakter som finns där.Bara vika undan de.

6- Drar ut / viker undan säkringsdosan, så den inte är i vägen.

6- Knäpper loss snabbkontakten till ABS modulen. Syns jättetydligt när säkringsdosan undnvikt.

7- Med en hylsa skruvar loss de 4 skruvar som håller modulen från undersidan.( det är någon slags torx, men gick mkt bra med 4 m.m hylsa). De satt inte hårt, men litte knäppt till. Men kort liten hylsa, inga probelm)

8- Enheten lossnar, bara sätta dit den nya enheten.

9- Skruvar tillbaka allt i omvänd ordning.

10- Startar bilen och allt är ok :lol: .

Tog 10 min få isär allt, 8 för att sätta ihopp.
Sparade ca 10200:- kontra lämna in till Volvo som vill ha ca 12000:- för en ny enhet, samt montage.

Håller denna Inosund modul i 2 år, så är jag nöjd. Allt över detta är bonus.

P.S. Tack ScaniaLand och Inosund. Mkt nöjd.
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav RubbyDubby ons 20 maj 2009, 17:39

Kört i en vecka till. Utan en enda blink!!!! :lol:
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav Dustin fre 29 maj 2009, 21:15

Bara för att förtydliga... Det går alltså att köra bilen utan denna enhet och när man monterat i den nya så behövs ingen dator kopplas in och gifta in den nya delen med bilen?

låter ju nästan för bra för att vara sant :-)
Dustin
Övningskörning

Inläggav scanialand lör 30 maj 2009, 19:13

Färddator, antispinn och abs funkar inte utan modulen, men så var det ju på alla bilar förr i tiden! Bilia ville ha 22.000 kr för att byta ABS-pumpmotorn men det var dåliga lödningar på kretskortet som spökade. Kostade noll att åtgärda. Funkade direkt efter omlödning.
S80 3,2 AWD 2009
scanialand
Övningskörning

Inläggav greeeken lör 30 maj 2009, 21:25

Jo men det är en sak att löda på kretskortet o en annan att byta ut en modul.
Är oxå förvånad som Dustin att man itne behöver programera in den i bilen.
Har DICE med VIDA. Hjälper gärna till
greeeken
Volvonörd

Kör: S60-01 , Saab 900 , Bmw 530

Inläggav RubbyDubby sön 31 maj 2009, 02:29

På Volvo sa det till mig att ny ABS styrenhet skulle kosta ca 12.000:- inkl montering. ( och jag hade , enligt de, den "dyrare" varianten av ABS styrehnhet. Den "billigare" skulle kosta ca 7000 inkl byte, men dagen jag lämnade in bilen, ringde de efter par timmar och sa att den enhet som skulle kosta mig 7000:- inte passade, då jag hade annan variant.

(Mig, ej erfaren mek direkt, tog det ca 30 minuter demontera/montera gammla och nya enheten.
Nu fungrar allt ( mig vetterligen ) och jag har INTE släckt några koder eller progrmmerat om någonting.
Plug-and-play!

P.S. Jag böt ej hela abs pumpen med styrenhet, utan BARA styrenheten som sitter fastskruvad på ABS pumpen.
RubbyDubby
Övningskörning

Inläggav Dustin ons 03 jun 2009, 17:27

Nu har jag kollat felkoder och får följande kod: ABS-0070

Konstaterade fel på:
Hydraulenhet, art: 8691264
Styrenhet art: 8691265

Vilken av dessa är det ni som kan fixas med omlödning?
Kan den ena göra att den andra skapar felkod, kan det vara så att bara den ena enheten egentligen behöver bytas/lagas?

Kollade lite på bildelsbasen och prylarna kostar 4750 resp 3500 SEK, känns jävligt surt....

tacksam för svar! :(
Dustin
Övningskörning

Inläggav Dustin fre 05 jun 2009, 17:05

Litet lyft, ingen som har något svar??? :?:
Dustin
Övningskörning

Inläggav RubbyDubby mån 08 jun 2009, 12:00

Jag vet inte vilka koder volvo fick fram...
Men de började med byta vänstra ABS givaren, och så blev jag 2100 fattigare, och det lyste lika ofta ABS fel efter som innan.
Sen kom antisladd ibland, sen bromsfel-stanna omgående, ibland enisionslampan, sen dog ibland trippmätaren samt farthållare.....

Sen milade jag till inosund och fick en ny för 1800:- som ännu fungerar.

Kanske inte svar du ville ha... men...
RubbyDubby
Övningskörning

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90