Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hoganb
#777204
hoganb skrev:Min Volvo från -02 har originalbatteriet och funkar utmärkt!
Där fick jag för jag sa att det funkar utmärkt. Det dog för en vecka sedan!
Det höll trots allt i 11 år!
Användarvisningsbild
av joel80
#777226
Håller med Vojje! Enda gången kyla tar kål på ett batteri är om det är dåligt laddat.. ett bra laddat batteri mår bättre i kyla än i värme. Självurladdningen är betydligt lägre i kyla än i värme.

Har man t.ex en sommarbil och låter den stå ute eller i kallgarage under vintern klarar sig batteriet bättre i den (om det är laddat på hösten) än om du tar in batteriet i värmen.. då kan du nästan få räkna med att hjälpladda det nån gång under vintern för att det inte ska bli för urladdat.
Användarvisningsbild
av rejsbo
#1272518
Mitt batteri håller 11,6 volt innan jag startar, sen laddar generatorn 15,5 volt en stund, innan volten börjar sjunka.
Är det dags att byta batteri då?
Användarvisningsbild
av rejsbo
#1272546
Jag har inte en voltmeter att mäta med, utan det är en USB-laddare som visar spänningen.
Kanske inte den mest pålitliga...?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1272555
Den är nog ganska rätt.

Håller den 14-14,5 när du kör?
Startar bilen snällt eller känns batteriet trött?

Laddar du någon gång eller kör längre sträckor så att det hinner laddas?
Användarvisningsbild
av rejsbo
#1272586
Problemet är att när jag försöker starta värmaren, via VOC, så får jag till svar att bilen är i viloläge, värmaren går ej att starta.
Har försökt starta värmaren, när jag sitter i bilen, och när jag kör, men den går inte att starta.
Tänkte om det är batteriet?
Bilen är en V70 D4 AWD 2015, den har gått bara drygt 5000 mil.
Tänkte köpa ett nytt batteri i morgon och se om det hjälper......
Bilen startar normalt annars.
av Malmstroem
#1272587
Att bilen sätts i viloläge beror oftast inte på att batteriet är dåligt. Den gör det för att spara på batteriet om den inte använts på ett tag (ett par dagar, vet tyvärr inte exakt hur länge...).

Jag får samma besked ("viloläge") från min XC90 -17, med bevisligen fräscht och nyladdat batteri. Jag brukar kunna lösa problemet genom att gå fram till köksfönstret, låsa upp och sedan låsa bilen. Då brukar VOC komma igång efter ett tag och det går att starta värmaren.

Om det är tillräckligt kallt ute ska det alltid gå att starta värmaren när du kör. Generatorn ger tillräckligt med ström för att den ska starta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]