Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
#503808
Ok Volvo använder Varta numera. Låter tryggt. Osäker på vad som sitter i på min. (Original från början)

När mäter man vilospänningen?
12, 24, 36 timmar efter laddning?
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
#503840
Mr M skrev:Hej !
Hur länge håller bilbatteriet bra kapacitet ? Bör man byta det efter 4-5 år ? Om man inte vill vänta tills det är trasigt
http://ttmicro.no/no/hjem/ladere_og_bat ... ver-4000// Prøv denne evt!! :-)-)

Kjører s 60 2.0 turbo fra 2002,vet ikke hvor gammelt batteriet var men i fjor hadde jeg problem med kaldstart,da batteriet ble helt tappet.Selv brukte jeg ofte mye strøm i oppstartsperioden med varmetråder både her og der.Klart dette tar mye på batteriet,men lader den normalt,og etter mye langkjøring,burde dette ikke være noe stort problem.Det stod et 55 amp, i bilen men har nu skiftet til et varta 70 amp "black dynamic" :-)-) :mrgreen:
Senast redigerad av 1 volvos60turbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
#503844
Har original batteriet från april 2003 i min V70 - inga problem relaterade till batteriet efter 8 år
av Larzan
#503909
volvos60turbo skrev:
Mr M skrev:Hej !
Hur länge håller bilbatteriet bra kapacitet ? Bör man byta det efter 4-5 år ? Om man inte vill vänta tills det är trasigt
http://ttmicro.no/no/hjem/ladere_og_bat ... ver-4000// Prøv denne evt!! :-)-)

Kjører s 60 2.0 turbo fra 2002,vet ikke hvor gammelt batteriet var men i fjor hadde jeg problem med kaldstart,da batteriet ble helt tappet.Selv brukte jeg ofte mye strøm i oppstartsperioden med varmetråder både her og der.Klart dette tar mye på batteriet,men lader den normalt,og etter mye langkjøring,burde dette ikke være noe stort problem.Det stod et 55 amp, i bilen men har nu skiftet til et varta 70 amp "black dynamic" :-)-) :mrgreen:
Kör diesel, kan ju inte använda ett halvt batteri ;)
Stödladdar normalt med CTEK.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#767985
Hur länge ska man förvänta sig att ens volvo originalbatteri ska hålla?
Min bil är tillverkad 2005 och årsmodell 2006. Batteriet är aldrig bytt vad jag vet.

Tycker att kapaciteten har avtagit lite. Bilen kan vara lite svårstartad ibland och efter 3-4 startförsök så tycker bilen att energinivån är låg :)
provar man kanske ytterligare 3-4gånger så går bilen ner i energisparläge :) jag fattar att startmotorn o allt sånt drar ström men..
när är det dags att investera i ett nytt och fräscht batteri?
Användarvisningsbild
av pang58
#767989
Orfeous skrev:Hur länge ska man förvänta sig att ens volvo originalbatteri ska hålla?
Min bil är tillverkad 2005 och årsmodell 2006. Batteriet är aldrig bytt vad jag vet.

Tycker att kapaciteten har avtagit lite. Bilen kan vara lite svårstartad ibland och efter 3-4 startförsök så tycker bilen att energinivån är låg :)
provar man kanske ytterligare 3-4gånger så går bilen ner i energisparläge :) jag fattar att startmotorn o allt sånt drar ström men..
när är det dags att investera i ett nytt och fräscht batteri?
Spontan reaktion är att det låter som om det är dags för ett byte nu. Kan bli problem inför den kalla årstiden.
av rid54
#768000
Håller med ovanstående... Sedan är det omöjligt att säga hur länge ett batteri "ska hålla". Det beror helt på användning och ägarens kunskap om när batteriet behöver underhållsladdas och sådant. 1-10 år är min spontana gissning...
av lennart lundberg
#768065
Hej!

Vid köpet av min Volvo (uttagen i juni år 2005) år 2010 i april.
En Volvo mek. upplyste mig att batteriet var lite dåligt.
Köpte ett nytt och större batteri märke ”Volvo” vid samma tillfälle.
Det gamla sitter i vår 940 och utan problem efter tre år. Det nya batteriet (år 2010) i vår S80 känns som det gamla original batteriet. Igen större skillnad.
Visserligen två olika bilmodeller.
Det jag vill säga är, det är nog svårt att ibland sätta en åldersgräns på batteriet.
Det är från fall till fall hur det åldras eller blir ett fabrikationsfel på batteriet.

Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
#768137
Om batterier sköts och inte djupurladdas håller de länge. Min S40-03 har orginalbatteriet kvar och det fungerar helt ok så som jag använder bilen, det är 10 år nu

/Martin
Användarvisningsbild
av Orfeous
#769944
Då är jag rädd att mitt batteri har gjort sitt.. kör mycket slutsteg o såna grejor.. kör korta sträckor också så batteriet hinner inte ladda upp sig speciellt mycket.
Ibland kör jag lite längre.. men.. kan inte underhållsladda heller eftersom det enda jag har att tillgå¨är motorvärmarstolpe som knappt är aktiv nu på sommaren.
Känner av yttertemperaturen så då är inte timern i stolpen igång så länge.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor