Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Fred tor 18 dec 2008, 16:25

Hej alla!

Följande lista är sammanställd av mig med stor hjälp av många här på jagrullar.se och många från svxc.se. Speciellt tack till Westholm_A på svxc.se som gjort ett hästjobb för att hitta större delen av förkortningarna och uttydningar.

Listan är mest riktad till förkortningarna i P2-bilarna, dvs de som finns i denna kategori, men många förkortningar förekommer även i andra modeller så om någon känner sig manad att samanställa en lista för andra platformar så får denna lista gärna kopieras och användas som grundplåt!

Undrar du vad en förkortning är för något, kör "ctrl-f" och gör en sökning! :D

Hoppas att listan kan komma till nytta!

Mvh
/Fred

ABS: Antilock Brake System Antihjullåssystem
A/C: Air Conditioning Luftkonditionering
ACM: Alternator Control Module Generatorns kontrollenhet
ADM: Additive Dosing Module Styrenhet för bränsle
AEM: Accesory Electronic Module Översättningsenhet mellan vissa tillbehör (t.ex. fjärrstart till bränslevärmare och backvarnare t.o.m. -04) och CAN-systemet
AOC: Active On-demand Coupling Den koppling som kopplar i och ur fyrhjulsdriften i det Haldexsystem som används fr.o.m. årsmodell 2003
AP: Accelerator Pedal Gaspedalen
AQS: Air Quality Sensor Luftkvalitetssensor (Se IAQS)
ATM: Antenna Tuner Module Antennstyrenhet. Tar hand om signaler från AM/FM, TMC och GPS. Endast XC90
AUD: Audio Module Styrenhet för ljudsystemet. Endast XC90
AUM: Audio Module Styrenhet för ljudsystemet
AWD: All Wheel Drive Volvos beteckning på fyrhjulsdrift
AYC: Active Yaw Control Volvos beteckning på ett antisladdsystem som motverkar sladd genom att bromsa ett eller flera enskilda hjul. Ingår i DSTC.
BCM: Brake Control Module Styrenhet för hela bromssystemet
BLIS: Blind Spot Information System Volvosystem för att varna föraren för fordon som befinner sig i backspeglarnas så kallade döda vinkel
BSC: Body Sensor Cluster Känner av karossens acceleration i olika riktningar. Ingår i DSTC
CAC: Charge Air Cooler Laddluftkylare (finns endast på turbomotorer)
CAN: Control Area Network Den typ av datanät som svarar för merparten av datakommunikationen mellan bilens olika enheter (se även LIN)
CCM: Climate Control Module Kontrollenhet till klimatanläggning (Se ECC)
CEM: Central Electronic Module Elcentral med säkringar, reläer och strömförsörjning till div strömförbrukare placerad på vä. sidan av intrumentpan. (Se även REM)
CMP: Camshaft Position Sensor Kamaxelpositionssensor
CNG: Compressed Natural Gas Naturgasbränsle.
CP: Canister Purge Valve Ventil i EVAP-systemet som reglerar när bränsleångor släpps ut till motorn
CPM: Combustion Preheater Module Bränslevärmarens kontrollenhet
CVVT Continuously Variable Valve Timing Kontinuerligt variabla ventiltider
DDM: Driver Door Module Kontrollpanelen på förarens dörr med fönsterhissknappar, spegeljustering m.m (Se även PDM)
DEM: Differential Electronic Module Styrenhet för fyrhjulsdrift
DFCO: Deceleration Fuel Cut Off Avstängning av bränsletillförseln vid motorbroms
DIM: Driver Information Module Kombinationsinstrumentet med hastighetsmätare, varvräknare etc
DSA: Dynamic Stability Assistance Volvos beteckning på ett antispinnsystem som arbetar i högre hastigheter med hjälp av vridmomentsänkning. Ingår i STC
DSTC: Dynamic Stabillity and Traction Control Volvos antisladdsystem. Inkluderar STC men innehåller ytterligare komponenter, främst i syfte att motverka sladd
DTC: Diagnostic Trouble Code Felkod som kan läsas ut ur OBD urtaget
EBA: Emergency Brake Assistance System som ger bromskraftsförstärkning vid panikbromsning. Ingår som en del av DSTC
EBD: Electronic Brake Distribution System som optimerar bromskraftsfördelningen mellan fram- och bakaxel
ECC: Electronic Climate Control Automatisk klimatanläggning (i motsats till manuell)
ECM: Engine Control Module Motorns huvudstyrdator.
ECT: Engine Coolant Temperature Kylvätsketemperatur
EDC: Engine Drag Control System för reglering av motorbromsen
EGR: Exahust Gas Recirculator EGR-ventilen sköter om återcirkulation av avgaser till insuget. Detta är en del av avgasreningssystemet.
ETA: Electronic Throttle Actuator Gasspjällsmotor (Bosch). Infördes 2002 på turbomotorer och 2003 på sugmotorer (se även ETM)
ETM: Electronic Throttle Module Gasspjällsenhet (Magneti Marelli). Fanns t.o.m. 2001 på turbomotorer och t.o.m. 2002 på sugmotorer (se även ETA)
EVAP: Evaporative Emission Control System System som förhindrar att bränsleångor släpps ut i atmosfären
FC: Engine Cooling Fan Motorns kylfläkt
Four-C: Continuously Controlled Chassis Concept Volvos aktiva fjädringssystem
FP: Fuel Pump Bränslepumpen
GDL: Gas Discharge Lamp Gasurladdningslampa (Se även HID)
GDM: Gas Discharge Lamp Module Styrenhet för xenonstrålkastare
GPS: Global Positioning System Module Satelitbaserad system för positionsbestämning. Även den del av RTI-systemet som fastställer var bilen befinner sig
GSM: Gear Selector Module Växelväljaren för automatlådor
HID: High Intensity Discharge Lamp Gasurladdningslampa, d.v.s. en lampa vanligen fylld med xenongas där glödtråden ersatts av en ljusbåge (Se även GDL)
HO2S: Heated Oxygen Sensor Mäter syrehalten i avgaserna. Kallas ofta lambdasond
HU-XXX: Head Unit Originalstereon (XXX är modellnumret t ex 603, 803, 650 osv.)
IAM: Integrated Audio Module Integrerad audioenhet (MD/CD-spelare). Endast XC90
IAQS: Interior Air Quality System System för automatisk återcirkulation samt särskild rening av kupéluften
IAT: Intake Air Temperature Insugningsluftens temperatur
IC: Inflatable Curtain Krockgardin
ICM: Infotainment Control Module Styrenhet för "infotainment". Endast XC90
IDIS: Intelligent Driver Information System Volvosystem för att hjälpa föraren att på bästa sätt hantera information i komplexa trafiksituationer
KD: Kick Down Den nedväxlingsfunktion som erhålls när man trycker gasen i botten på en bil med automatlåda
KIR: Key Integrated Remote Nyckel och fjärrkontroll i en enhet, även kallad stilettnyckel
KS: Knock Sensor Knacksensor
LCM: Left Camera Module Vänster "dödavinkel"-kamera, tillhör BLIS-systemet. (Se även BLIS och RCM)
LIN: Local Interconnect Network En billigare och enklare typ av datanät som ibland ersätter CAN när dess flexibilitet och hastighet inte behövs (Se även CAN)
LPG: Liquefied Petroleum Gas Flytande naturgasbränsle. Relativt ovanligt för personbilar i Sverige.
LSM: Light Switch Module Ljusväljaren som sitter till vänster om ratten på instrumentpanelen.
MAF: Mass Air Flow Sensor Luftmassemätare. Mäter mängden insugsluft och skickar värden till motorns styrenhet ECM.
MAP: Manifold Absolute Pressure Lufttrycket i motorns insugskanal
MELBUS: Mitsubishi Electronics Bus Datanät som används för "infotainmentrelaterade" funktioner i P2-bilar, XC90 undantagen (se även MOST)
MIL: Malfunction Indicator Lamp Varningslampa som indikerar ett fel på bilen
MMM: MultiMedia Module Styrenhet för multimedia. Endast XC90
MOST: Media Oriented System Transport Optiskt datanät som används för "infotainmentrelaterade" funktioner i XC90 (se även MELBUS)
MP1: Media Player 1 Styrenhet för Mini Disc-spelare
MP2 Media Player 2 Styrenhet för CD-spelare
OBD: On Board Diagnostic System Bilens inbyggda feldiagnossystem som lagrar felkoder. (Se DTC)
OWS: Occupant Weight Sensor Viktsensor i pass.stolen som avgör om pass.krockkudden skall utlösas. Troligen endast på den nordamerikanska marknaden
PAM: Parking Assistance Module Parkeringsassistans (Backvarnare se även PDC)
PACOS: Passenger Airbag Cut Off Switch Omkopplare för avaktivering av passagerarkrockkudde
PDC: Parking Distance Controll Parkeringsassistans (Backvarnare se även PAM)
PDM: Passenger Door Module Kontrollpanelen på passagerarens dörr med fönsterhissknappar. (Se även DDM)
PHM: Phone Module Den inbyggda telefonen.
PSM: Power Seat Module Den enhet som styr en elstol
RCM: Right Camera Module Höger "dödavinkel"-kamera, tillhör BLIS-systemet. (Se även BLIS och LCM)
REM: Rear Electronic Module Bakre elcentralen med säkringar, reläer och strömförsörjning till diverse elförbrukare. Placerad i vänstra delen av bagageutrymmet.
ROPS: Roll Over Protection System Volvos skyddsystem mot/vid voltning
RSE: Rear Seat Entertainment System System för att förse baksätespassagerarna med audiovisuell underhållning (DVD, datorspel etc.)
RSM: Rain Sensor Module Enhet för automatisk styrning av vindrutetorkaren på en bil med regnsensor
RTI: Road Traffic Information System/Module Volvos navigationssystem respektive den elektroniska enhet som styr navigationssystemet
SAS: Steering Angle Sensor Styrvinkelsensor (för DSTC)
SC: Spin Control Volvos beteckning på ett antispinnsystem som arbetar vid högre hastighet genom vridmomentsänkning. Ingår i STC. Ungefär samma sak som DSA.
SCL: Steering Column Lock Module Rattlåsenhet
SCM: Siren Control Module Styrenhet för larm
SCU Start Control Unit: Tändningslåsenhet
SDARS: Satelite Digital Audio Radio Service Ett satelitbaserat system för radioutsändningar. Finns ej i Sverige
SIPS: Side Impact Protection System Volvos system för sidokrockskydd
SRI: Service Reminder Indicator Påminnelsen i DIM för att det är dags för service. (Se SRL)
SRL: Service Reminder Lamp Påminnelsen i DIM för att det är dags för service. (Se SRI)
SRS: Supplemental Restraint System Krockkuddesystemet. Även den enhet som styr krockskyddet (krockkuddar, bältessträckare, bälteskraftsbegränsare m.m.)
STC: Stabillity and Traction Control Volvos antispinnsystem. Finns som självständigt system men utgör också en del av DSTC.
SUB: Subwoofer Djupbashögtalare, ofta placerad i bagageutrymmet. Även beteckning på styrenhet till sådan högtalare
SUM: Suspension Module Styrenhet för Four-C
SWM: Steering Wheel Module Enhet som vidareförmedlar de inställningar som görs med hjälp av reglagen kring ratten.
TC: Turbo Charger Turbo
TC: Traction Control Volvos beteckning på ett antispinnsystem som fungerar vid låg hastighet med hjälp av ABS-systemet. Ingår i STC. Ungefär samma sak som TRACS.
TCM: Transmission Control Module Styrenhet för automatlåda
TMAP: Temperature and Manifold Absolute Pressure Sensor Givare för laddluftkylares temperatur och tryck
TMC: Traffic Message Channel Module Enhet i RTI-systemet som avlyssnar TMC (Traffic Message Channel)
TRACS: Traction Control System Volvos beteckning på ett antispinnsystem som fungerar vid låg hastighet med hjälp av ABS-systemet. Ingår i STC.
TRM: Trailer Module Styrenhet för strömförsörjningen till släpvagn
TWC: Three-way Catalytic Converter Trevägskatalysator
TXV: Termostatic eXpansion Valve Tryckventil till AC-systemet som reglerar flödet med kylmedium till Evaporatorn
UEM: Upper Electronic Module Övre elcentral integrerad i innerbackspegeln
VADIS: Volvo Aftersales Diagnostic Information System Dataprogram som användes tidigare för felsökning och vid reparationer. (Se även VIDA)
VIDA: Vehicle Information and Diagnostics for Aftersales Nuvarande dataprogram för felsökning och vid reparationer. Internetbaserat. (Se även VADIS)
VNT: Variable Nozzle Turbo Turbo med variabelt munstycke.
VOC: Volvo On Call Säkerhetssystem som automatiskt larmar vid olycka. Finns endast tillsammans med inbyggda telefonen.
VSS: Vehicle Speed Sensor Hastighetssensor.
WHIPS: Whiplash Protection System Volvos aktiva system mot whiplashskador
WMM: Wiper Motor Module Styrenhet för vindrutetorkare
WRG: Water Repellant Glass Vattenavvisande glas (på ytterbackspeglar och främre sidorutor)
Senast redigerad av Fred tis 17 feb 2009, 20:51, redigerad totalt 9 gånger.
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Fred
Volvotok
 
Inlägg: 2166
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 13:08
Ort: Stockholm
Kör: V70N 02, Bi-Fuel Toyota Celica ST2000



Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Tomas88 tis 17 feb 2009, 21:18

Jag har nu lagt denna tråden som klistrad och tagit bort alla inlägg förutom det första.
Fred har tidigare sammanställt listan så att alla förkortningar som skrivits förhoppningsvis kommit med.
Skulle du sakna en förkortning i listan så gör ett inlägg i tråden där du skriver förkortningen och dess betydelse.
Jag ber alla att bara göra inlägg om nya förkortningar som inte finns med i listan, eller om det eventuellt skulle finnas något fel i listan.

Undrar du över något annat gällande en förkortning så starta en ny tråd i stället.
/ Tomas
Användarvisningsbild
Tomas88
Volvofanatiker
 
Inlägg: 8285
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 21:58
Ort: Ljungby
Kör: Volvo XC70 D5, 940 SE, Kymco MXU500

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav MatsP tis 09 jun 2009, 11:04

Jag saknar :
PTC
Är den aktiv även när defrosterkanppen ej aktiverats. Detta pga värmen kommer snabbt ändå ?
MatsP
Halkkörning
 
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 17:19
Kör: V70 ll 2,0F 2009

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav andersuw tor 06 aug 2009, 01:27

PTC finns väl inte på P2-bilarna utan bara på senare modeller? Listan är medvetet begränsad till förkortningar som avser P2.

Mvh,

Anders
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
andersuw
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7939
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 23:27
Ort: Uppsala
Kör: V70 T5 -02 G-tronic, V70 D4 -15 G-tronic

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav depthless tor 07 jan 2010, 16:20

Stor tack, mycket värdefullt att ha :)
depthless
Halkkörning
 
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 10:00
Kör: S80 T6

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Fred tor 07 jan 2010, 16:34

Var så god! Kul att listan används och att den hjälper! :D Över 5500 visningar på drygt ett år, det blir över 100 visningar i veckan i snitt!! :D
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Fred
Volvotok
 
Inlägg: 2166
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 13:08
Ort: Stockholm
Kör: V70N 02, Bi-Fuel Toyota Celica ST2000

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav depthless ons 10 mar 2010, 19:01

Tackar för den listan :)
depthless
Halkkörning
 
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 10:00
Kör: S80 T6

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Turunen tor 16 jun 2011, 21:58

Ojojoj fint det!. Tack så mycket! :wink:
Turunen
Halkkörning
 
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 17:30

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Desmodue tis 11 okt 2011, 09:01

Jag saknar bara vad P2-bilar är för några.....
Desmodue
Olja under naglarna
 
Inlägg: 508
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 22:06
Ort: Bunkeflostrand
Kör: V70 2010 2.4D Aut Polestar

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Tomas88 mån 24 okt 2011, 20:39

Listan är mest riktad till förkortningarna i P2-bilarna, dvs de som finns i denna kategori, men många förkortningar förekommer även i andra modeller så om någon känner sig manad att samanställa en lista för andra platformar så får denna lista gärna kopieras och användas som grundplåt!
/ Tomas
Användarvisningsbild
Tomas88
Volvofanatiker
 
Inlägg: 8285
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 21:58
Ort: Ljungby
Kör: Volvo XC70 D5, 940 SE, Kymco MXU500

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Amazonfreddan tor 24 nov 2011, 23:19

P2 plattformen är S80 (99-06), V70 (00-08), XC70 (01-07), S60 (01-09) och såklart XC90 (03-), storsäljaren genom tiderna som fortfarande är i produktion.
Amazonfreddan
Övningskörning
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 14:27

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Rådlös lör 19 maj 2012, 07:29

Jag hittade en liten "felskrivning". Det står att LPG är naturgas. Det stämmer inte riktigt om vi med naturgas menar den fossila gas som kommer från gas och oljefälten. Den heter i fordonssammanhan CNG. (Ungefärlig översättning = Komprimerad Naturgas)
LPG är det som vanligtvis tidigare kallades Gasol, som man också kan köra bil på. Visst, dom gaserna är släkt med varandra, men LPG "tillverkas" av olika kolväten medan naturgas "finns färdig" direkt ur jorden. Det är dessutom stor skillnad på hur gaserna hanteras och distribueras. Och det kanske är det viktigaste i sammanhanget. LPG har ett tryck på ca 2 - 3 bar i gasflaskorna. CNG har som fordonsgas ett 100 gånger större tryck. En viktig risk och säkerhetsfaktor.
Läs mer på t.ex Wikipedia.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7181
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Fred lör 19 maj 2012, 10:32

Nja, nu står det faktiskt:
"LPG: Liquefied Petroleum Gas Flytande naturgasbränsle. Relativt ovanligt för personbilar i Sverige."

LPG, eller gasol som är benämningen vi använder (teknisk benämning är "Motorgas"), är även den en naturgas tillsammans med "CNG: Compressed Natural Gas Naturgasbränsle". Detta till skillnad från BNG (Biochemical natural gas) som är det vi kallar biogas.

Du har dock helt rätt i att den viktigaste skillnaden att känna till är under vilket tryck dessa gaser används i bilar. Detta på grund av att en LPG-tank exploderar ifall man försöker tanka den med CNG/BNG vilket har hänt ett par gånger. (Då ska man ha klart för sig att vid båda dessa tillfällen så hade hemmagjorda adaptrar använts.) Den andra skillnaden är att LPG och CNG båda har sitt ursprung i fossia ämnen (det vi, lite missvisande kallar för "natur"-gaser) medan BNG har sitt ursprung i förnyelsebara ämnen så som gödsel, matavfall, det vi skickar igenom våra reningsverk m.m.

För att sammanfatta:
Fordonsgas: Naturgas (CNG) och biogas (BNG) (båda metangas), tryck runt 200 Bar.
Motorgas: Gasol, propan, butan (LPG), tryck runt 20 Bar.

Det är lätt att det blir lite förvirrande med dessa gaser och deras förkortningar. Dock är LPG extremt ovanligt som personbilsbränsle i Sverige och det finns, vad jag vet, inga publika tankställen för det här.

Mvh
Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Fred
Volvotok
 
Inlägg: 2166
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 13:08
Ort: Stockholm
Kör: V70N 02, Bi-Fuel Toyota Celica ST2000

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav Rådlös lör 19 maj 2012, 15:01

Det är rätt!
Det viktiga i sammanhanget är ju säkerhetsaspekterna. Jag minns också rubrikerna om dom här som skulle fylla en gasolbehållare med fordonsgas med en hemmagjord (Polen?) adapter.

Det har gjorts "försök" att köra på LPG i ett par omgångar. Både på 60 och 70-talet. Framförallt taxibilar i storstäderna, men intresset tog tvärt slut då Riksdag och regering var ointresserade av att sänka skatten på bränslet. Så tankställen har funnits. Det finns gaffeltruckar som går på LPG. Där byter man bara gasbehållare vid tankning. Snabbt och enkelt. Sådana truckar är ju ett "måste" om man skall köra omväxlande utomhus och inomhus i fabrikslokaler t.ex.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7181
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Förklaringar på förkortningar i P2-bilar

Inläggav KnotVillage sön 17 jun 2012, 12:10

Ni har glömt HCM: Headlamp control module
V70 D5 AWD (Automat) Summum 2012.
VST, MFTD, miljusterar säljes.

http://www.garaget.org/Knotvillage
KnotVillage
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 679
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 20:09
Ort: Knutby
Kör: Volvo V70 D5 Summun 2012



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster